Színház: Úri szabászat hozott anyagból (Az operaház fantomja)

  • 2003. június 12.

Zene

Amusical mint műfaj lényegében szolgáltatóipari ágazat. Ez persze a legkevésbé sem zárja ki tehetséges, kreatív művelését, mégis az tűnik célravezetőnek, ha a szolgáltatás színvonala felől közelítünk hozzá.
Amusical mint műfaj lényegében szolgáltatóipari ágazat. Ez persze a legkevésbé sem zárja ki tehetséges, kreatív művelését, mégis az tűnik célravezetőnek, ha a szolgáltatás színvonala felől közelítünk hozzá.

Az alapanyagra nem lehet panasz, a történet a francia romantikus hagyományt követő Gaston Leroux híres rémregényére épül, a zenét meg a tudjuk-ki szerezte. És a zsáner legnevesebb alkotója nemcsak hatalmas rutinnal bír (szolgálni), hanem imponáló stílusismerettel és -érzékkel is. Andrew Lloyd Webber eklektikus Fantom-zenéje bő kézzel merít a nagyoperett, San Remo, a vígopera, sőt a pop-rock hangzataiból. Ebben a musicalben két persziflázst is elhelyez Webber. Az egyik a párizsi operában előadott Il Muto, benne a grófnővel és a női ruhába öltöztetett apróddal, ami nem más, mint a Figaro házasságának travesztiája. (A zeneszerzőként bemutatkozó Fantom pedig a kortárs opera disszonáns hangzataival él.) A nagy ívű munka üzleti és szolgáltatásjellege ott ütközik ki élesen, amikor választást enged a szimfonikus zenekari előadás és a szintetizátoralapú, kvázi megszólaltatás között; amikor belép

a hangszabászat,

és az adott énekes képességeihez igazítja a fazont. Amikor rábólintanak (igaz, 17 év után) az ún. non-replica előadásra, magyarán arra, hogy a Madách Színház a maga anyagi, színpadtechnikai lehetőségei szerint mutassa be a darabot.

Az operaház fantomja relatív értékei így további relativizálásokon esnek át a hazai változatban. És mivel sűrű játszásra, hosszú szériára készülve eleve hármas szereposztással dolgoznak, ez az írás is relatív érvényű: a háromból az egyikről szól.

Az általam látott előadásban (június 8.) az olasz primadonnát, Carlottát éneklő Pelle Erzsébet volt a legjobb, aki történetesen az Operából érkezett. Mert nincs mese: zenés színpad ide, könnyű műfaj oda, ezek piszok nehéz szólamok, amelyekkel vért izzadva és változó sikerrel küzdenek a szereplők, a néző meg összeszorult gyomorral drukkol nekik. Jó volt a csúcsvezetőség buffopárosa (Mikó István, Galbenisz Tomasz), és legtöbbször nem hiába szorítottunk a szép hangú és meggyőzően játszó Bíró Eszternek (Christine). Súlyos hibák vagy inkább hiányosságok mutatkoznak viszont a két férfi főszereplő (Csengeri Attila: Fantom; Homonnay Zsolt: Raoul, a hősszerelmes) dallásában. De ami igazán tragikus, az a duók, tercettek stb. megszólalása: az énekesek kétségbeesetten igyekeznek túlüvölteni a partnereket, hiszen aki szólistaként is bizonytalan, az elveszett ember, ha elviszi a másik hangja. A bensőséges szerelmi kettőst tönkrevágja, a szeptettet lidércnyomássá változtatja a hangokkal folytatott egyéni küzdelem.

A könnyítések és a defektusok ellenére Szirtes Tamás rendezésén és a Madách Színház produkcióján nincs mit szégyellni: a közönség nem csalódik és nem érzi becsapva magát. Látszik, hogy komolyan és lelkiismeretesen készültek rá, végiggondolták a dolgot, és ügyeltek a részletekre. Nem tekinthetünk el attól a kemény ténytől sem, hogy erre a műfajra tömegek kíváncsiak, beleértve az ide látogató külföldieket is. És ha egy előadás - külső kontroll alatt vagy sem - igényesen népszórakoztat, azzal mindenki csak jól jár. Talán még a művészszínház is.

Mivel nem ismerem az angol etalont, csak félve kockáztatom meg, hogy a Madách stilizációra hajló és némi iróniát sem nélkülöző színrevitele hazai találmány. Ez éppúgy felfedezhető Vágó Nelly elegáns jelmezeiben, mint a díszletképben. A Fantom álarcos figurája engem határozottan Marilyn Mansonra emlékeztetett. Az előadás legizgalmasabb teljesítményét a díszlettervező

Kentaur

nyújtotta, különös tekintettel a Madách nem is annyira pénzügyi, mint inkább méretbeli és színpadtechnikai adottságaira. Itt kellett látványosan kiállítani egy nagyszabású, sokszereplős, sok színből álló, kosztümös-kalandos darabot. A csillár leszakadása, bár elismerem, hogy nem lehetett könnyű megtalálni a módját, feledhető, igazán jól sikerült viszont az alvilági hajózás, az operaház kupolája vagy a Fantom szerezte mű díszlete. De a kedvencem a színház a színházban előtér-háttér-függöny játéka: Christine-t próbaéneklés közben átöltöztetik, és mire véget ér a dal, már a premierközönség tapsát fogadja, előbb a Madách nézőitől, majd a párizsi opera festett páholyaiból, végül, függöny után, a kollégák ünneplését a takarásban. Mindez természetes és színházszerű, nem kell hozzá ormótlan elemeket mozgatni, gördíteni, süllyeszteni vagy emelni, elég két függöny és egy festett háttér.

Bori Erzsébet

Gaston Leroux: Az operaház fantomja

Noha manapság amolyan ponyvaként tartja számon a fölületesebb szemlélet, a roppant kényes ízlésű Walter Benjamin a 19. századról szóló egyik nagy regénynek nevezte a francia újságíró művét. 1911-ben jelent meg először, és biztosított halhatatlanságot az irodalom minden ágában roppant mennyiséget kitermelő szerzőnek. Tágas világú, sok humorral, nagy fölénnyel, megkapó képzelőerővel megírt munka, melyben ott csillognak a nagy francia regény (Balzac, Stendhal, Flaubert) visszfényei, és Proust színei is látszanak valahol. Főhőse csak látszólag Erik, az operaház fantomja vagy Christine Daaé, a mesés szoprán, vagy Raoul vicomte, ez a tipikus, bár némi széplelkű érzeményekkel megáldott párizsi arszlán. A valódi főhős maga az opera, kettős értelemben, egyrészt mint épület, a Charles Garnier tervezte, 1857-1874 között épült híres párizsi zenepalota; másrészt mint műfaj, mint a 19. század egyik vezető műformája a 19. század fővárosában, a reprezentáció, a pompa, a társasági eseménnyé emelt (züllesztett?) művészet paradigmája. Az épület hatalmas szerepet játszik, süllyesztői, zsinórpadlása, alsó és felső szintjei, színpada, öltözői mind-mind szereplői, nem csupán színterei, üres díszletei ennek a regénynek. (Ne feledkezzünk meg a kupola csúcsán játszódó csodálatos jelenetről.) A regény nem más, mint az opera töményen irracionális gondolkodásának apoteózisa. E szürrealizmust teszi regénytárggyá Leroux, hogy végül a próza átváltozzon színtiszta dalművé, operalibrettó ez, melynek zenéjét a szereplők zenével átitatott lénye szolgáltatja. A kötetet Pelle János kiváló fordításában élvezhetjük.

- zab -

Európa Könyvkiadó, 2003, 350 oldal, 1800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.