Opera

Lépcsőházi gondolatok

Puccini: Manon Lescaut

Zene

Széles körívben kanyarodó, impozáns lépcsősor uralja az új pesti Manon Lescaut mind a négy felvonását: igazán tehetséges díszlet, jól eljátssza a maga szerepét.

A figyelmesebb nézőben ugyan felmerül a gyanú, hogy Horesnyi Balázs munkája eredendően talán nem az Erkel, hanem az Operaház – tőlünk még ki tudja, meddig elzárt – színpadára lett megálmodva, de azért a lépcső itt is feltalálja magát, és igazán gondolatgazdag alakítást nyújt. Egyrészt rajta sétál le a színre a felülről megérkező címszereplő, hogy aztán az előadás végén, immár ellenirányban ugyancsak itt távozzon: Manon, a nem evilági tünemény tehát megkapja a maga értelmező entourage-át. Másrészt az antikizáló körlépcső jótékonyan sugalmazza azt a lefelé húzó spirált is, amelybe mindent felforgató szerelme által a naiv Des Grieux kerül. Szép teljesítmény ez egy díszletelemtől, ha mégoly kiterjedt is – pláne egy olyan Manon Lescaut-előadásban, ahol amúgy sem a meglátni és megszeretni pillanatának varázsütését, sem a szépség és ifjúság itt nemcsak kívánatos, de egyenesen nélkü­lözhetetlen elegyét nem sikerült érzékletessé tenni.

Pedig Szabó Máté amúgy igazán nem lazsált: az energia még intellektuális értelemben sincs kisajnálva az előadásból. Az első felvonás nyüzsgése, a Manont kitartó Geronte férficsődjének második felvonásbeli megvillantása, majd a harmadik felvonásban az Amerikába deportálandó nőszemélyek névsorolvasása profi és hatásos munka. Az előadást végigkísérő álarcos-jelmezes karneváli tematika lezárása pedig még annál is több: a Manon haldoklását a színpadról fuvolaszóval kísérő álarcos zenekari tag felléptetése ugyanis egyszerre poétikus és zsánerértelmező megoldás, az operai őrülési és haláljelenetek érzékeny körülrajzolása. Csak mintha a főszereplők beállításához és instruálásához nem igazán talált volna kulcsot a rendező. Így aztán a korpulens Des Grieux úgy kényszerül fölfeküdni a túl magas ágyra, hogy az menthetetlenül kacajt kelt a nézőtéren, míg Manon örömhabzsoló bátyja úgy iszik a söröskancsóból, mintha egy gyűszűnyi kanalas orvosságot kényszerülne magához venni. Manon figurája pedig úgy istenigazából inkább csak a harmadik felvonásra kerül a helyére.

Létay Kiss Gabriella természetesen már az első felvonásban kulturáltan és motiváltan van jelen, a másodikban meg lelkiismeretesen dévajkodik, és méltán kap közepes méretű tapsot az Ékszerária előadására. A szintugrást mégis a harmadik felvonás hozza el számára és számunkra. Itt ugyanis öntudatlan, majd öntudatos csábító helyett azt adhatja e rokonszenves szoprán, ami színpadi személyiségének legátütőbb jegye: az áldozatlét elveszettségét. (Talán nem véletlen, hogy harmadik felvonásbeli megjelenése felidézte sokunk számára legemlékezetesebb alakításának, a Mefistofele Margitjának börtönjelenetét.) Innen azután már mindvégig vonalban marad Létay Kiss Manonja, s az elvonatkoztatásra összességében egyre csekélyebb hajlandóságot mutató budapesti operaközönség neki most még azt is megbocsátja, hogy állva, sőt lépcsőn távozva végzi be haldoklását.

Des Grieux lovag szerepére világnagyságot szerződtetett az Operaház, ám ezt a tényt valamiért elmulasztották propagálni. Kár, mert Marcello Giordani személyében egy veterán létére is nagyszabású és elragadó operai alak vizitált a II. János Pál pápa téren, aki jószerint az első megszólalásával csatát nyert. Az ő esetében ugyanis a tenor­éneklés nem a magasságok megszólaltatásáért folytatott, együttérzésre apelláló küzdelmet jelenti. Hanem azt a már-már önfeledt kiáradását a tenorhangnak, amely a szólam tetejéhez közelítve nemhogy apadna, inkább dúsul, volumenben és kifejezésben egyaránt. Giordani hangja a felső kvartban mutatja meg extra minőségét, értelmet adva az amúgy majdnem örök talánynak, hogy többnyire miért is a magas hangfekvésű pocakos emberek a szerelmi elragadtatás hivatott operaszínpadi kifejezői.

A szembeötlően piknikus testalkatnál maradva említsük meg a Lescaut-t megformáló Molnár Leventét, akivel kapcsolatban újólag észbe vehettük operai működésének két állandósult ismertetőjegyét: a kényszeres túljátszást és a hang korai elöregedését. A bariton kiszorítja magából a szólamot, s közben lohol és vágtázik a színpadon, olykor érezhetően megfeledkezve a tényről, hogy Lescaut azért mégsem buffoszerep. Az Edmondo első felvonásbeli szerepét, vagyis az idealista rezonőr ritka képletét eljátszó Balczó Péter viszont olyan árnyalt és a léptéket hibátlanul belövő énekesi-színészi alakítást nyújt, mint voltaképp minden esetben, amint nem túlméretezett tenorfőszereppel kell megküzdenie.

Kocsár Balázs vezénylése kitartóan korrekt és az eseményeket jól kontrolláló, ami még egy ennyire szenvedélyes operánál is értékes erény. A zenekar olykor még így is túl hangosnak bizonyult, ám ez döntően a mesterséget a Manon írásakor még jócskán tanuló Puccini miatt történt. A kórus az első és a harmadik felvonás egy-két kuszább pillanatától eltekintve ugyancsak derekasan helytállt, s korántsem csupán Füzér Anni századfordulós kalapdivat-bemutatóját teljesítette stílusosan.

Erkel Színház, május 18.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.