Opera

Lépcsőházi gondolatok

Puccini: Manon Lescaut

Zene

Széles körívben kanyarodó, impozáns lépcsősor uralja az új pesti Manon Lescaut mind a négy felvonását: igazán tehetséges díszlet, jól eljátssza a maga szerepét.

A figyelmesebb nézőben ugyan felmerül a gyanú, hogy Horesnyi Balázs munkája eredendően talán nem az Erkel, hanem az Operaház – tőlünk még ki tudja, meddig elzárt – színpadára lett megálmodva, de azért a lépcső itt is feltalálja magát, és igazán gondolatgazdag alakítást nyújt. Egyrészt rajta sétál le a színre a felülről megérkező címszereplő, hogy aztán az előadás végén, immár ellenirányban ugyancsak itt távozzon: Manon, a nem evilági tünemény tehát megkapja a maga értelmező entourage-át. Másrészt az antikizáló körlépcső jótékonyan sugalmazza azt a lefelé húzó spirált is, amelybe mindent felforgató szerelme által a naiv Des Grieux kerül. Szép teljesítmény ez egy díszletelemtől, ha mégoly kiterjedt is – pláne egy olyan Manon Lescaut-előadásban, ahol amúgy sem a meglátni és megszeretni pillanatának varázsütését, sem a szépség és ifjúság itt nemcsak kívánatos, de egyenesen nélkü­lözhetetlen elegyét nem sikerült érzékletessé tenni.

Pedig Szabó Máté amúgy igazán nem lazsált: az energia még intellektuális értelemben sincs kisajnálva az előadásból. Az első felvonás nyüzsgése, a Manont kitartó Geronte férficsődjének második felvonásbeli megvillantása, majd a harmadik felvonásban az Amerikába deportálandó nőszemélyek névsorolvasása profi és hatásos munka. Az előadást végigkísérő álarcos-jelmezes karneváli tematika lezárása pedig még annál is több: a Manon haldoklását a színpadról fuvolaszóval kísérő álarcos zenekari tag felléptetése ugyanis egyszerre poétikus és zsánerértelmező megoldás, az operai őrülési és haláljelenetek érzékeny körülrajzolása. Csak mintha a főszereplők beállításához és instruálásához nem igazán talált volna kulcsot a rendező. Így aztán a korpulens Des Grieux úgy kényszerül fölfeküdni a túl magas ágyra, hogy az menthetetlenül kacajt kelt a nézőtéren, míg Manon örömhabzsoló bátyja úgy iszik a söröskancsóból, mintha egy gyűszűnyi kanalas orvosságot kényszerülne magához venni. Manon figurája pedig úgy istenigazából inkább csak a harmadik felvonásra kerül a helyére.

Létay Kiss Gabriella természetesen már az első felvonásban kulturáltan és motiváltan van jelen, a másodikban meg lelkiismeretesen dévajkodik, és méltán kap közepes méretű tapsot az Ékszerária előadására. A szintugrást mégis a harmadik felvonás hozza el számára és számunkra. Itt ugyanis öntudatlan, majd öntudatos csábító helyett azt adhatja e rokonszenves szoprán, ami színpadi személyiségének legátütőbb jegye: az áldozatlét elveszettségét. (Talán nem véletlen, hogy harmadik felvonásbeli megjelenése felidézte sokunk számára legemlékezetesebb alakításának, a Mefistofele Margitjának börtönjelenetét.) Innen azután már mindvégig vonalban marad Létay Kiss Manonja, s az elvonatkoztatásra összességében egyre csekélyebb hajlandóságot mutató budapesti operaközönség neki most még azt is megbocsátja, hogy állva, sőt lépcsőn távozva végzi be haldoklását.

Des Grieux lovag szerepére világnagyságot szerződtetett az Operaház, ám ezt a tényt valamiért elmulasztották propagálni. Kár, mert Marcello Giordani személyében egy veterán létére is nagyszabású és elragadó operai alak vizitált a II. János Pál pápa téren, aki jószerint az első megszólalásával csatát nyert. Az ő esetében ugyanis a tenor­éneklés nem a magasságok megszólaltatásáért folytatott, együttérzésre apelláló küzdelmet jelenti. Hanem azt a már-már önfeledt kiáradását a tenorhangnak, amely a szólam tetejéhez közelítve nemhogy apadna, inkább dúsul, volumenben és kifejezésben egyaránt. Giordani hangja a felső kvartban mutatja meg extra minőségét, értelmet adva az amúgy majdnem örök talánynak, hogy többnyire miért is a magas hangfekvésű pocakos emberek a szerelmi elragadtatás hivatott operaszínpadi kifejezői.

A szembeötlően piknikus testalkatnál maradva említsük meg a Lescaut-t megformáló Molnár Leventét, akivel kapcsolatban újólag észbe vehettük operai működésének két állandósult ismertetőjegyét: a kényszeres túljátszást és a hang korai elöregedését. A bariton kiszorítja magából a szólamot, s közben lohol és vágtázik a színpadon, olykor érezhetően megfeledkezve a tényről, hogy Lescaut azért mégsem buffoszerep. Az Edmondo első felvonásbeli szerepét, vagyis az idealista rezonőr ritka képletét eljátszó Balczó Péter viszont olyan árnyalt és a léptéket hibátlanul belövő énekesi-színészi alakítást nyújt, mint voltaképp minden esetben, amint nem túlméretezett tenorfőszereppel kell megküzdenie.

Kocsár Balázs vezénylése kitartóan korrekt és az eseményeket jól kontrolláló, ami még egy ennyire szenvedélyes operánál is értékes erény. A zenekar olykor még így is túl hangosnak bizonyult, ám ez döntően a mesterséget a Manon írásakor még jócskán tanuló Puccini miatt történt. A kórus az első és a harmadik felvonás egy-két kuszább pillanatától eltekintve ugyancsak derekasan helytállt, s korántsem csupán Füzér Anni századfordulós kalapdivat-bemutatóját teljesítette stílusosan.

Erkel Színház, május 18.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.