Lemez

Les Vents Français: Moderniste

  • - csk -
  • 2019. augusztus 18.

Zene

Ötven éve a fúvósötös még a klasszikus zene kedvelt műfaja volt, mára alig maradt hírmondónak néhány ilyen együttes. Világ­klasszisok azért szerencsére még mindig akadnak az utolsó mohikánok között: ilyen a Les Vents Français kvintett, amelyben csupa olyan művész muzsikál, aki hangszerének nemzetközi nagymestere, sőt Emmanuel Pahud (fuvola), François Leleux (oboa), Paul Meyer (klarinét), Radovan Vlatković (kürt) és Gilbert Audin (fagott) szólistaként is bárhol könnyedén megtölti a termet. Állandó zongoraművész partnerükkel, Éric Le Sage-zsal rendszeresen készítenek lemezeket, köztük olyan hézagpótlókat is, amilyen a „Modernistáknak” szentelt dupla CD.

A cím abszolút tévedés. A hat mű közül legfeljebb Darius Mil­haud Szonátája és André Jolivet Szerenádja tekinthető úgy-ahogy modernnek („modernista” – ezt a szószörnyet inkább mellőzzük), de nem ez a lényegük. A Debussy-kortárs Albéric Magnard zongorás Kvintettje kifejezetten konzervatív, késő romantikus muzsika, Carl Niel­sen slágernek számító Fúvós­ötöse is konszolidáltan hagyományos nyelvet beszél, és két kortársunk, Philippe Hersant (Osterlied) és Thierry Escaich (Mecanic Song) sem számít a mai komolyzene világában „modernnek” – ha egyáltalán jelent még valamit a posztmodern korban ez a minősítés. Viszont az összes zenéről elmondható, hogy színes, gazdag, szellemes, szórakoztató, változatos – és új vizekre evezve ismeretlen művekkel barátkozni is jó kaland. Nem beszélve arról, hogy az előadások virtuózak, mesterien kidolgozottak, és árad belőlük a szuggesztivitás.

Warner Classics 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.