Koncert

Leszakad a diszkógömb

Austra, Ela Minus

  • - minek -
  • 2017. november 26.

Zene

Több mint három év után tért vissza a Dürerbe az idén remek új lemezzel (Future Politics) jelentkező kanadai zenekar, így pusztán az akkori jó emlékek is sokakat visszahoztak.

És aki eljött, az cseppet sem csalódott: ez az este sok szempontból emlékezetesebb volt, mint az első. Számos oka lehet ennek, s közülük csupán az egyik a remekül kiválasztott nyitóprodukció, az Austra új dobosának, a New Yorkban élő kolumbiai Gabriela Jimenónak (alias Ela Minus) egyszemélyes koncertje, aki az előtte felhalmozott elektronikus kütyükből (Moog szintik, dobgépek, szekvenszerek meg egy Akai MPC, amin élőben is veri a taktust) elővarázsolt gusztusos elektronikus tánczenei kulissza mögül énekel. Ügyes szerzeményeit néha szinte gyerekdalként adja elő, e hatást erősítette matrózcsíkos fellépőruhája. Az italóból és a németes tech/house-ból összegyúrt alapok jól átmozgatják a lassan gyűlő publikumot.

Az Austra a Feel It Break című első album emblematikus számával, a Darken Her Horse-szal indít. A színpadkép a maga egyszerűségében is hatásos: a zenészek karéjában piros ruhában fellépő Katie Stelmanis mint díva és bájos jégkirálynő néha operaszerű gesztusokkal kíséri énekét, ami ezúttal tényleg mindent visz. Nem elég klasszikusan képzett, szép és erős hangját emlegetni, az élmény olyannyira lélegzetelállító, hogy néha aggódva nézzük a csillárokat, pontosabban a színpadi lámpákat, hogy a helyükön vannak-e még. Ez a számtalan regiszteren játszó énekhang soha nem öncélú, s valóban élettel tölti meg az amúgy is jó érzéssel összeválogatott remek dalokat. A setlistben természetesen hangsúlyos, de nem kizárólagos a személyes élet traumáira és a bolygó krízisére is reagáló, szintiwave és posztpunk előzményekből bőven táplálkozó új album dalainak jelenléte. Az Utopia, a Gaia vagy a Freepower szép dalok, de igazából a jó négyéves slágerre, a Home-ra mozdul meg először a közönség, és amikor a Feel It Break­­ről ismerős Beat and the Pulse-ot, majd a Loose Itet adják elő, már mindenki egy ütemre ringatózik. A The Villain lüktető, sőt döngölő, némiképpen a néhai Bauhaust idéző posztpunk/wave átiratára már Katie Stelmanis is csak önfeledt eksztázisban táncol, miközben egymásra felesel a dobos Jimeno és a koncerten főleg szintetizátoron jeleskedő Dorian Wolff basszusgitáros. A csodás énekhang mellett tulajdonképpen ez az élő hangszerekkel is megtámogatott, gazdagon és hatásosan tálalt, a melankólia és az eksztázis egészen érdekes keverékét nyújtó elektronikus hangáradat, ez a feszes összhangzás az Austra hatásos megszólalásának kulcsa.

A háromszámos ráadás maga az ünnep a 2013-as Olympia című lemezről ismerős Painful Like-kal és a Hurt Me Now-val, no meg a szabálytalanul szép EP-sláger Habitattal. Felőlünk eljátszhatták volna a repertoár most kimaradt valamennyi darabját is.

Dürer kert, október 18.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.