Koncert

Leszakad a diszkógömb

Austra, Ela Minus

  • - minek -
  • 2017. november 26.

Zene

Több mint három év után tért vissza a Dürerbe az idén remek új lemezzel (Future Politics) jelentkező kanadai zenekar, így pusztán az akkori jó emlékek is sokakat visszahoztak.

És aki eljött, az cseppet sem csalódott: ez az este sok szempontból emlékezetesebb volt, mint az első. Számos oka lehet ennek, s közülük csupán az egyik a remekül kiválasztott nyitóprodukció, az Austra új dobosának, a New Yorkban élő kolumbiai Gabriela Jimenónak (alias Ela Minus) egyszemélyes koncertje, aki az előtte felhalmozott elektronikus kütyükből (Moog szintik, dobgépek, szekvenszerek meg egy Akai MPC, amin élőben is veri a taktust) elővarázsolt gusztusos elektronikus tánczenei kulissza mögül énekel. Ügyes szerzeményeit néha szinte gyerekdalként adja elő, e hatást erősítette matrózcsíkos fellépőruhája. Az italóból és a németes tech/house-ból összegyúrt alapok jól átmozgatják a lassan gyűlő publikumot.

Az Austra a Feel It Break című első album emblematikus számával, a Darken Her Horse-szal indít. A színpadkép a maga egyszerűségében is hatásos: a zenészek karéjában piros ruhában fellépő Katie Stelmanis mint díva és bájos jégkirálynő néha operaszerű gesztusokkal kíséri énekét, ami ezúttal tényleg mindent visz. Nem elég klasszikusan képzett, szép és erős hangját emlegetni, az élmény olyannyira lélegzetelállító, hogy néha aggódva nézzük a csillárokat, pontosabban a színpadi lámpákat, hogy a helyükön vannak-e még. Ez a számtalan regiszteren játszó énekhang soha nem öncélú, s valóban élettel tölti meg az amúgy is jó érzéssel összeválogatott remek dalokat. A setlistben természetesen hangsúlyos, de nem kizárólagos a személyes élet traumáira és a bolygó krízisére is reagáló, szintiwave és posztpunk előzményekből bőven táplálkozó új album dalainak jelenléte. Az Utopia, a Gaia vagy a Freepower szép dalok, de igazából a jó négyéves slágerre, a Home-ra mozdul meg először a közönség, és amikor a Feel It Break­­ről ismerős Beat and the Pulse-ot, majd a Loose Itet adják elő, már mindenki egy ütemre ringatózik. A The Villain lüktető, sőt döngölő, némiképpen a néhai Bauhaust idéző posztpunk/wave átiratára már Katie Stelmanis is csak önfeledt eksztázisban táncol, miközben egymásra felesel a dobos Jimeno és a koncerten főleg szintetizátoron jeleskedő Dorian Wolff basszusgitáros. A csodás énekhang mellett tulajdonképpen ez az élő hangszerekkel is megtámogatott, gazdagon és hatásosan tálalt, a melankólia és az eksztázis egészen érdekes keverékét nyújtó elektronikus hangáradat, ez a feszes összhangzás az Austra hatásos megszólalásának kulcsa.

A háromszámos ráadás maga az ünnep a 2013-as Olympia című lemezről ismerős Painful Like-kal és a Hurt Me Now-val, no meg a szabálytalanul szép EP-sláger Habitattal. Felőlünk eljátszhatták volna a repertoár most kimaradt valamennyi darabját is.

Dürer kert, október 18.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.