Koncert

Leszakad a diszkógömb

Austra, Ela Minus

  • - minek -
  • 2017. november 26.

Zene

Több mint három év után tért vissza a Dürerbe az idén remek új lemezzel (Future Politics) jelentkező kanadai zenekar, így pusztán az akkori jó emlékek is sokakat visszahoztak.

És aki eljött, az cseppet sem csalódott: ez az este sok szempontból emlékezetesebb volt, mint az első. Számos oka lehet ennek, s közülük csupán az egyik a remekül kiválasztott nyitóprodukció, az Austra új dobosának, a New Yorkban élő kolumbiai Gabriela Jimenónak (alias Ela Minus) egyszemélyes koncertje, aki az előtte felhalmozott elektronikus kütyükből (Moog szintik, dobgépek, szekvenszerek meg egy Akai MPC, amin élőben is veri a taktust) elővarázsolt gusztusos elektronikus tánczenei kulissza mögül énekel. Ügyes szerzeményeit néha szinte gyerekdalként adja elő, e hatást erősítette matrózcsíkos fellépőruhája. Az italóból és a németes tech/house-ból összegyúrt alapok jól átmozgatják a lassan gyűlő publikumot.

Az Austra a Feel It Break című első album emblematikus számával, a Darken Her Horse-szal indít. A színpadkép a maga egyszerűségében is hatásos: a zenészek karéjában piros ruhában fellépő Katie Stelmanis mint díva és bájos jégkirálynő néha operaszerű gesztusokkal kíséri énekét, ami ezúttal tényleg mindent visz. Nem elég klasszikusan képzett, szép és erős hangját emlegetni, az élmény olyannyira lélegzetelállító, hogy néha aggódva nézzük a csillárokat, pontosabban a színpadi lámpákat, hogy a helyükön vannak-e még. Ez a számtalan regiszteren játszó énekhang soha nem öncélú, s valóban élettel tölti meg az amúgy is jó érzéssel összeválogatott remek dalokat. A setlistben természetesen hangsúlyos, de nem kizárólagos a személyes élet traumáira és a bolygó krízisére is reagáló, szintiwave és posztpunk előzményekből bőven táplálkozó új album dalainak jelenléte. Az Utopia, a Gaia vagy a Freepower szép dalok, de igazából a jó négyéves slágerre, a Home-ra mozdul meg először a közönség, és amikor a Feel It Break­­ről ismerős Beat and the Pulse-ot, majd a Loose Itet adják elő, már mindenki egy ütemre ringatózik. A The Villain lüktető, sőt döngölő, némiképpen a néhai Bauhaust idéző posztpunk/wave átiratára már Katie Stelmanis is csak önfeledt eksztázisban táncol, miközben egymásra felesel a dobos Jimeno és a koncerten főleg szintetizátoron jeleskedő Dorian Wolff basszusgitáros. A csodás énekhang mellett tulajdonképpen ez az élő hangszerekkel is megtámogatott, gazdagon és hatásosan tálalt, a melankólia és az eksztázis egészen érdekes keverékét nyújtó elektronikus hangáradat, ez a feszes összhangzás az Austra hatásos megszólalásának kulcsa.

A háromszámos ráadás maga az ünnep a 2013-as Olympia című lemezről ismerős Painful Like-kal és a Hurt Me Now-val, no meg a szabálytalanul szép EP-sláger Habitattal. Felőlünk eljátszhatták volna a repertoár most kimaradt valamennyi darabját is.

Dürer kert, október 18.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.