Koncert

Leszakad a diszkógömb

Austra, Ela Minus

  • - minek -
  • 2017. november 26.

Zene

Több mint három év után tért vissza a Dürerbe az idén remek új lemezzel (Future Politics) jelentkező kanadai zenekar, így pusztán az akkori jó emlékek is sokakat visszahoztak.

És aki eljött, az cseppet sem csalódott: ez az este sok szempontból emlékezetesebb volt, mint az első. Számos oka lehet ennek, s közülük csupán az egyik a remekül kiválasztott nyitóprodukció, az Austra új dobosának, a New Yorkban élő kolumbiai Gabriela Jimenónak (alias Ela Minus) egyszemélyes koncertje, aki az előtte felhalmozott elektronikus kütyükből (Moog szintik, dobgépek, szekvenszerek meg egy Akai MPC, amin élőben is veri a taktust) elővarázsolt gusztusos elektronikus tánczenei kulissza mögül énekel. Ügyes szerzeményeit néha szinte gyerekdalként adja elő, e hatást erősítette matrózcsíkos fellépőruhája. Az italóból és a németes tech/house-ból összegyúrt alapok jól átmozgatják a lassan gyűlő publikumot.

Az Austra a Feel It Break című első album emblematikus számával, a Darken Her Horse-szal indít. A színpadkép a maga egyszerűségében is hatásos: a zenészek karéjában piros ruhában fellépő Katie Stelmanis mint díva és bájos jégkirálynő néha operaszerű gesztusokkal kíséri énekét, ami ezúttal tényleg mindent visz. Nem elég klasszikusan képzett, szép és erős hangját emlegetni, az élmény olyannyira lélegzetelállító, hogy néha aggódva nézzük a csillárokat, pontosabban a színpadi lámpákat, hogy a helyükön vannak-e még. Ez a számtalan regiszteren játszó énekhang soha nem öncélú, s valóban élettel tölti meg az amúgy is jó érzéssel összeválogatott remek dalokat. A setlistben természetesen hangsúlyos, de nem kizárólagos a személyes élet traumáira és a bolygó krízisére is reagáló, szintiwave és posztpunk előzményekből bőven táplálkozó új album dalainak jelenléte. Az Utopia, a Gaia vagy a Freepower szép dalok, de igazából a jó négyéves slágerre, a Home-ra mozdul meg először a közönség, és amikor a Feel It Break­­ről ismerős Beat and the Pulse-ot, majd a Loose Itet adják elő, már mindenki egy ütemre ringatózik. A The Villain lüktető, sőt döngölő, némiképpen a néhai Bauhaust idéző posztpunk/wave átiratára már Katie Stelmanis is csak önfeledt eksztázisban táncol, miközben egymásra felesel a dobos Jimeno és a koncerten főleg szintetizátoron jeleskedő Dorian Wolff basszusgitáros. A csodás énekhang mellett tulajdonképpen ez az élő hangszerekkel is megtámogatott, gazdagon és hatásosan tálalt, a melankólia és az eksztázis egészen érdekes keverékét nyújtó elektronikus hangáradat, ez a feszes összhangzás az Austra hatásos megszólalásának kulcsa.

A háromszámos ráadás maga az ünnep a 2013-as Olympia című lemezről ismerős Painful Like-kal és a Hurt Me Now-val, no meg a szabálytalanul szép EP-sláger Habitattal. Felőlünk eljátszhatták volna a repertoár most kimaradt valamennyi darabját is.

Dürer kert, október 18.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.