Lidércnyomás - Tisza Kata: Magyar pszicho (könyv)

Zene

"Ezt az Erdély-dolgot szeretném megírni" - nyilatkozta tavaly a sugárzóan fiatal írónő, s frissen megjelent, immáron harmadik önálló kötetét elolvasva alighanem kijelenthetjük: Tisza Kata szavának állt.

"Ezt az Erdély-dolgot szeretném megírni" - nyilatkozta tavaly a sugárzóan fiatal írónő, s frissen megjelent, immáron harmadik önálló kötetét elolvasva alighanem kijelenthetjük: Tisza Kata szavának állt. Új regényében vélelmezhetően súlyos problémákkal (úgymint pl. az identitás fellelésének akadályaival, a párkapcsolatok örök dilemmáival, s az emberi megnemértés szintén időtlen rákfenéjével satöbbi) kívánta szembesíteni olvasóit, ám műve végeredményben mindössze egyetlen valódi sorskérdésre világít rá, igaz, arra aztán felettébb erőteljesen: mit ér a derekas nekiveselkedés és az irigylésre méltó önbizalom alkotói tehetség híján?

A Magyar pszicho főszereplője, vagyis - helyesebb így fogalmazni - hősnője Klára, az Erdélyből áttelepült, s azóta Pesten rezideáló művész. Csodálatos, magával ragadó egyéniség, aki alkotásaival rendre botrányt kavar: művei senkit sem hagynak hidegen, közönsége rajongókra és habzó szájú ellenségekre oszlik. Sikereit a saját erejéből érte el, százszorosan és ezerszeresen megszenvedett minden kis elismerésért. Csak hát érzékeny és sebzett lélek, s kétségkívül van egy nagy hibája is, méghozzá az, "hogy nem akar megbántani másokat". Származására nézve egyszerre erdélyi arisztokrata és zsidó (egyik-másik nyáladzó firkász direkte vörös grófnőnek gúnyolja), s dédunokahúga egy kétszeres magyar miniszterelnöknek, aki 1918 októberében Hermina úti villájában gyilkos merénylet áldozatául esett. Az olvasóban e homályos utalásokat kihüvelyezve lassanként fölsejlik, hogy a szerző netalán enmagát regényesítette meg Klára alakjában. Mert akkor tán ez lehet az oka annak is, hogy az írónő által választott elbeszélői hang, a nyomatékosan személytelen, ám mindentudó mesélőé többször is elbicsaklik, egy oldalon akár háromszor is átcsúszva a személyes elbeszélés regiszterébe ("azt hiszem, mondanom sem kell, meg kell jegyeznem" - 54. oldal).

Feltevésünk alkalmasint helytálló, noha Tisza Kata kétségkívül furmányos módszerekkel próbálta elleplezni előlünk e figyelemre méltó mozzanatot. Így például Klára a regény 161. oldalán kezébe vesz, mit több, egyetértőleg idéz egy novellát "attól a hirtelen felkapott, gyanús hátterű, vitatott tehetségű, még vulgárisnak is nevezett írónőtől, bizonyos Tisza Katától". Ehhez jön még, hogy Klára nem szépíró (ez amúgy még felfogható lenne azonosságként), hanem festő (ez már ugye aligha), igaz viszont, hogy elkötelezett pohármelléki bölcselő és babérkoszorús falvédő-librettista. A könyvben fellelhető magvas eszmékből hely hiányában csak kettőt idézhetünk e hasábokon. Az első gondolatmenet az alábbi tételmondattal indul vészterhes útjára: "A művészet fölötte áll minden profán, átmeneti és időszakos ideológiának." A letaglózó kijelentés, melyet aztán szorosan követ egy személyesítő fordulat ("Az ő értékrendjében."), végül az alábbi velőtrázó, s az írónő választott módszerével dialektikus viszonyt ápoló mondatban kulminál: "Mert aki benne van, annak természetes tán, és nem látja, de az alkotó, a jó alkotó sosem önmagát festi, hanem a világot tükrözi vissza nekünk, hogy lássunk is, ne csak nézzünk, hogy feketén-fehéren olvassuk, tapintsuk, hallgassuk, érezzük, hogy amiben élünk, felháborító, elszomorító, bántó, szemet gyönyörködtető, fájdalmas vagy éppen örömteli, és ezt oly intenzíven adja át, hogy a kiváltott hatás üzenete a tevés lesz, csinálni valamit, előre menni." E tagbaszakadt mondatszörny áhítatos megcsodálása után állítsuk ide másik példánkat, egy kíméletlen látleletet, mely a Tisza Katában rejtező Czakó Gáborba ojtott Jeremiás prófétát állítja elibénk: "A kor betegsége az önmagunkkal való szembenézés képtelensége, a felelősségérzés teljes vákuuma... Igen, beteg a társadalom. A rossz hírt hozókat pedig megkövezik, tudom."

Mert Klárát bizony üldözik: elnyomják, nem értik, továbbá csípik, rúgják és harapják. Ötoldalanként előkerül egy-egy idősebb élveteg férfirokona, netán beérkezett pályatársa, aki nyúlkál, ajánlatot tesz, de legalábbis gyanúsan sündörög. A férfiak mind akarnak valamit, méghozzá mind azt akarják, a nők pedig többségükben irigylik a sikeres és tehetséges Klárát. (S ott vannak még a kritikusok, e nemtelen gazemberek: "Az újságok is előszeretettel rendelnek sárba tipró kritikát, az a magyar kultúrában jobban eladható.") A művésznő egyébiránt nemcsak fest, de az embereket is meghallgatja, s az emberek vallanak neki. Elmondják, hogy Erdélyben rossz, de azért itt se jó, s hogy férfi és nő bizony nem egykönnyen értik meg egymást. Tisza Kata virtuóz készséggel sorakoztat egymás mellé akár harmincat is az alábbi egy-két mondatos portrékból: "Aztán az érthetetlen férfi, aki konkrétan kurvázott, és kétségbeesetten szűz lányt keresett." Ennyi.

A pont-pont-vesszőcske mintájára előállított szériák, s a korai Lányok évkönyvét illetve a Cilikét idéző eszmefuttatások kissé szervetlenül, ám az egyenletes színvonalat mindvégig fenntartva illeszkednek e vékonyka kulcsregénybe. Mert hát kulcsregény ez a javából. Spekulálhatunk, vajon ki lehet az a 95 éves költőfejedelem, akit fiatal felesége bűnösen elhanyagol, s ki lehet az a nagyhatalmú "Főideológus" (szemüveges, lehengerlő, egyszerre modoros és közvetlen), aki érdeklődésével tünteti ki a szép föstőnőt? Törjük a fejünket rendesen! S ráadásképp még az alakmás Klára lényéhez is kulcsot kapunk. "Túl sok vagy!" - vágja a lány fejéhez volt élettársa. Meglehet, bár mi inkább úgy fogalmaznánk: túl kevés.

Alexandra, 2006, 221 oldal, 2699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.