Lőtávolság - Thomas Vinterberg: Kedves Wendy! (film)

  • - dercsényi -
  • 2006. június 8.

Zene

Annyi kultfilm közt és oly sok viszály után ideért az antikultfilm, a kultfilmparódia, amely azonban csak afféle köntöse a kultúrkritikának. Bár az ember hajlamos a klasszikus filmes ideálhoz hajló filmekért lelkesedni, s ily módon lázasan várni a keleti, illetve latin-amerikai termés egy-egy érettebb gyümölcsét, időről időre nem árt, ha szembenéz azzal a katyvasszal is, amiben él.

Annyi kultfilm közt és oly sok viszály után ideért az antikultfilm, a kultfilmparódia, amely azonban csak afféle köntöse a kultúrkritikának. Bár az ember hajlamos a klasszikus filmes ideálhoz hajló filmekért lelkesedni, s ily módon lázasan várni a keleti, illetve latin-amerikai termés egy-egy érettebb gyümölcsét, időről időre nem árt, ha szembenéz azzal a katyvasszal is, amiben él. Ahhoz pedig már hozzászoktunk, hogy ebben aligha a honi mozgóképes szakemberek, hanem az ilyen-olyan nyugatiak segítenek.

Vegyünk egy amerikai várost, nevezzük el Estherslope-nak. Nem kínál túl sokat, lényegében egy bányát meg egy sereg mocskos bányászt, reggel le, este fel. Ezentúl van pár hervadt, fonnyadt boltunk, neurotikus és ideggyenge avagy depressziós tulajdonosokkal, alkalmazottakkal, van továbbá egy főterünk, amely a legkevésbé sem emlékeztet a Szent Márk térre, sima betonlapos, olajfoltos terület, bár ha fizikai jellegét szellemi síkra vonatkoztatjuk, lényegében bárhol Európában lehetnénk. Agora a Moszkva téren.

Dick - óh, micsoda név ez - apjával ellentétben nem akar bányász lenni, hanem más, de a tudománya csak eddig tart. Boltossegédként él, lényegében teljesen izoláltan, idős dadája, Clarabelle törődik csak vele. Dick szülei úgy halnak meg, hogy semmit nem tudunk róluk, haláluk fiukat sem érinti túlzottan. Életüket, egyéniségüket felfalta a munka, a szegénység, a kilátástalanság.

Egy születésnap

miatt aztán Dick vesz egy játékpisztolyt, és persze hamar kiderül, hogy valódi az - minő fordulat. Dick és bolti kollégája, Stevie hamar ráérez a fegyver és hatalma ízére, s egy elhagyott tárnában kis exkluzív lövöldözős klubot alakítanak. Céltáblára lőnek, de nem is ez a lényeg, hanem a köztük és fegyverük között kialakuló kvázi-szexuális kötődés. A két fiatal egyszerre jelentőséget és dimenziót nyer hobbitevékenységé-ben, amely egyre fontosabbá válik, fokozatosan egész életüket megváltoztatja, ugyanis a lúzerség élethazugsága erre a szexuális alapú, agressziós, ám egyszerű szembeállításra épít, s ezt egy csapásra megváltoztatja a zsebben lapuló fegyver "simogató" érzése.

Dickék amolyan Harcosok klubja-módon leküzdik tehát a lúzerséget, és tervbe veszik kortársaik megváltását is. Miután mindenki szerez fegyvert, csatlakozhat a Dandyk klubjához. (Estherslope-ban szinte semmi nincs, ám fegyverhez jutni pofonegyszerű.) Így az élet egy csapásra megváltozik. Dickék vidámak, kitanulják a fegyverek tudományát, képezik magukat, rituálékat tartanak, kosztümökbe bújnak, Zombiest hallgatnak - kultuszt teremtenek, ami itt az, ami: látszatvilág és pótcselekvések szövevénye. Igyekezetük érthető, hisz valódi életük semmi esélyt nem kínál. Életük üressége azonban nem az ő hibájuk, ezért kultúrkritikai erősen a film hozzáállása. Dickék üresek, elveik, pacifizmusuk (vagy ahogy Freddie nevezi, pacifikizmusuk) értelmetlen, légüres térben rekedt szólam. Igazi motivációjuk, mozgatójuk, mint mindenki másnak Estherslope-ban (vagy Dogville-ban): a félelem. A félelem, amely a kapcsolatok felületességéből és bizonytalanságából ered, és amely a fegyverhez kapcsolódó félig szakrális, félig érzéki viszonyban testesül meg.

Thomas Vinterberg témája ismert rég, ám a rendező (most is) halálpontosan rakja össze a filmjét. Ráadásul húz egy valóban zseniálisat: hőseit időtlen térbe helyezi, pontosabban kiemeli az időből, ami egyet jelent azzal, hogy demediatizálja őket. Vagyis kiveszi azt az elemet a mindennapjaikból, amely amúgy egy átlagos amerika(n)i(zált) egyed életét teljesen átszövi, s kitermeli a fent vázolt lúzer- és egyéb öntudatot: a médiát. Ezáltal (és a jelmezek, ruhák, zenék által) egy lebegtetett időbe helyezi alakjait, azaz mitikussá teszi őket. Anti-Tarantino-módszer; ő a popkultúra levedlett bőrrétegeit foltozgatja filmjeire, a popot totalizálja. Vinterberg inkább Lars von Trier módszerét és logikáját követi, ami nem meglepő, mivel utóbbi írta a forgatókönyvet. Estherslope tehát Dogville hús-vér verziója. Vinterberg nyelve ráadásul erősen reflexív, zsíros, szűrt fényei a 70-es évek hangulatát idézik, a fegyverek képét giccsesen esztétizálja - operatőre (Anthony Dod Mantle) is közös a Dogville-ével.

S ahogy kell, Dickék története a legnemesebb elvek nevében és a legkultikusabb módon ér véget. A végső, de

teljesen értelmetlen

harc (mert hát harc kell a végére) a fő mozgatóval, a rettegéssel függ össze. Clarabelle ugyanis fél kilépni a szobájából, s a fiúk be akarják bizonyítani, hogy a Dandység valóságként is működik. A "tisztességes amerikai fiatalemberek" - cool cserkészek módjára - segíteni akarnak. A félelem világa azonban csak tragédiát szülhet - s ekkor varázsütésre megjelenik a média. Az ölés (mely szó helyett a klubtagok az ölelést használják - köszönet a fordítóknak) abba a mediális térbe kerül, amiben ma, most van: a Helyszínelők sorozat vizuális közegébe, a komputeranimáció és a sejtszint barokkos, tobzódó és egyben embertelen terébe. Eposzunk végén a már éteri magasságokba kerülő klub elnyeri méltó sorsát, miközben diadalmas, szinte operai zene hirdeti dicsőségét. Wendy, Dick végtelen és féktelen erotikával átjárt míves, gyöngyház nyelű női revolvere pedig kioltja gazdája életét - ez lenne az Egy gondolat bánt engemet posztmodern átirata.

Furán hangzik, de a Kedves Wendy! tényleg rólunk szól. Értelmetlen látszatok, magukra hagyott sorsok - aki ezt Amerika-kritikának véli, a lényeget nem érti. Ez itt van.

Forgalmazza az SPI

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.