Koncert

Lovasi 50

Zene

Úgy vagyok Lovasival, hogy akármennyi zöldséget beszél különböző interjúkban, akármennyire túltolja a jófejkedést, akármilyen rosszat tett neki a szokatlanul korai Kossuth-díj, és akármilyen művészi baklövést is próbál art popként eladni (Semmi konferencia), a dalai végleg bekúsztak a bőröm alá az elmúlt húsz évben. Persze vagyunk így egy páran, de ettől még a feladat személyes jellegű. Ha Lovasi ráfordul az „egyszálgitáros” melankóliára és elzoránosodik a következő pár évben, majd kicsivel később az új Pataky Attilaként a harmadik szem felnyitásának fenséges örömünnepéről értekezik egy reggeli műsorban, akkor is az lesz a dolgom, hogy 1. célra vezessenek az éjszakai magányos zenehallgatásaim, és végre megértsem, mi a fenéről szól a Húsrágó, hídverő vagy a Harmatoslábú; 2. kitaláljam, hogyan meséljem el ezt a történetet a gyerekemnek. A probléma egyre égetőbb, mert ha a Lovasi 50 fantázianevű megakoncerten kiderült valami, akkor csak annyi, hogy Lovasi pillanatnyilag megelégszik a Kispál-életmű nosztalgikus felidézésével. Vagyis jó úton jár, hogy különösebb meglepetés és kihívás nélkül öregedjen meg a hallgatóságával együtt, és a későbbiekben is olykor így ketten – ikon és rajongótábor – összejöjjenek egy nagy közös ordításra, amihez a Kossuth-díjról és úgy általában a szélesebb körű elismerésről valahogy lemaradt Kispál András fegyelmezett stúdiózenészként asszisztál. Ez persze jó, mert ordítani jó, emlékezni jó, de ettől függetlenül azt várnám ettől a fontos dalszerzőtől, hogy írjon dalokat. Hogy az a bizonyos új szólólemez, amiről most egy számot hallhattunk, valóban készüljön el. Azt is vártam volna, hogy Kispál-slágerdélután helyett – az Emesétől a Zsák­mányállaton át a Ha az életbenig – Lovasi felveszi a saját fonalát, kezd valamit egyetlen szólólemezével (Bandi a hegyről), és nemcsak két számot játszik róla mutatóba. Idegesített, hogy a koncert rendezője, Lévai Balázs másodszor is elsütötte a hét évvel ezelőtti szigetes Kispál-búcsúkoncert poénjait, konyha helyett most kiskocsma díszlete ereszkedik alá, igazi sörrel és a műrészeg Varga Líviusszal, bár arra jó volt a kurjongatós népi blokk, hogy rádöbbentsen: a Lovasi-féle világfájdalom- és apokalipszismánia könnyen becsatornázható a sírva vigadás gazdag magyar kultúrájába. A fináléra már megint minden összeállt egy képpé, és – micsoda meglepetés! – Németh Juci még mindig elég jól énekelte a De szeretnéket. Belefér azért egy-két Kiscsillag-szám is, de csak a legevidensebbek, a Légyszíves vagy a Menetszél.

Lovasi jól énekelt, rosszul beszélt, szerethetően volt idétlen, de amit a jelen átélésének fontosságáról zagyvált, az kissé aggasztónak tűnt. A zseniális háttérvetítéssel megtámogatott profi múltidéző show utolsó száma mi más lett volna, mint a Húsrágó, hídverő. Utoljára ugyanitt, az Arénában hallottam, az Alföldi-féle Passió XXI legvégén énekelte Szabó Kimmel Tamás, miközben felmászott a keresztre. Emlékezetes pillanat volt.

Papp László Sportaréna, november 11.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.