Ma született szimfóniák

Sir Simon Rattle és a Felvilágosodás Korának Zenekara

Zene

Bő öt év elteltével újra együtt látogatott Budapestre a Felvilágosodás Korának Zenekara, valamint rendszeres vendég karmesterük, a világ nagyjából első számú szimfonikus együttesét, a Berlini Filharmonikusokat irányító Sir Simon Rattle.

Akkor, 2007 decemberében egy igazi koncerttermi ritkaságot (Schumann: Az éden és a péri) vezettek elő, míg most, ha lehet ilyet mondani, az elképzelhető legnagyobb komolyzenei slágerszámokat, Mozart három utolsó szimfóniáját játszották nekünk. Egyszerre bombabiztos és kockázatos program, hiszen ezeket a műveket akár a széksorokban helyet foglaló közönség is lejátszhatja önmagának fejben - és bizony le is játssza. A zenekarnak ilyesformán nem a csendet kell megtörnie, hanem a mindenki fülében ott muzsikáló emlékeket szükséges felüllicitálnia, s ez még akkor is rendkívüli feladat, ha amúgy jól tudjuk, hogy a vájt fülű koncertjárók kései nemzedéke ma már nem műveket, mint inkább interpretációkat keres.

Nos, Rattle és historikusai teljes sikerrel bevégezték vállalt feladatukat, s Mozart e hangzó közhelyeit olyan frissen és energikusan játszották, hogy ezúttal valóban érzékletessé vált a koncerttermek annyiszor hiába vágyott illúziója: az előttünk való megszületés káprázata. Ehhez forma szerint kétségkívül a koncertet indító Esz-dúr szimfónia kínálta a legjobb lehetőséget, elvégre a szimfóniahármasságból e mű számít a legkevésbé közkeletűnek. Így elsőre nem is a sugárzóan fesztelen Rattle mozdulatait és a látványosan korhű angol zenekar játékának nüanszait kezdtük értékelgetni és cincálni, hanem azt a mozarti csodát, ahogyan a második lassú tétel mintegy életre sóhajtja magát, vagy amint a finálé önmagában gyönyörködve futja be az útját.

Úgy lehet, ehhez az élményhez éppen arra a laza csuklójú és okvetlenül gombóc nélküli örömjátékra, arra a valóban nagyvonalú fésületlenségre volt szükség, amely e koncert markáns ismertetőjegyének bizonyult - függetlenül Rattle örök borzas frizurájától. Így válhatott elevenné, sőt drámai feszültségűvé a "nagy" g-moll szimfónia agyonkoptatott nyitómotívuma, s persze ez tette a második koncertrészt kitöltő Jupiter-szimfónia előadását egyetlen nagy felfedező expedícióvá a hallgató számára. Nem tökéletesen letisztázott, reprezentatív újrajátszássá, s nem is bonctani erényeket felmutató elemzéssé, hanem jelen idejű és ráadásul - ha némi tartózkodással írjuk is le e jelzőt - közösségi élménnyé. Mindezt persze a rutin magaslatára hágott profiknak köszönhettük, ami legfeljebb csak látszólagos paradoxon, hiszen a parttalan lelkesedés sok mindenre elegendő lehet ugyan, de a korhű fúvós hangszerek élményszerű megszólaltatására bizonyosan nem. Márpedig itt pompásan szólt a historikus együttes minden szekciója, s a muzsikálás anyagszerűsége önmagában is érzéki tapasztalattá vált az egész este folyamán. Hála az olyan kiváló zenészeknek, mint a koncertmesteri tisztet betöltő fiatal hegedűs, Matthew Truscott, aki idén korántsem mellesleg a Fesztiválzenekar barokk zenei formációjának a művészeti vezetését is ellátja. S persze köszönhetően Sir Simon Rattle-nek, akit tárgyszerűen méltatni sokkal nehezebb és feleslegesebb, mint szívből lelkesedni érte.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 28.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."