Ma született szimfóniák

Sir Simon Rattle és a Felvilágosodás Korának Zenekara

Zene

Bő öt év elteltével újra együtt látogatott Budapestre a Felvilágosodás Korának Zenekara, valamint rendszeres vendég karmesterük, a világ nagyjából első számú szimfonikus együttesét, a Berlini Filharmonikusokat irányító Sir Simon Rattle.

Akkor, 2007 decemberében egy igazi koncerttermi ritkaságot (Schumann: Az éden és a péri) vezettek elő, míg most, ha lehet ilyet mondani, az elképzelhető legnagyobb komolyzenei slágerszámokat, Mozart három utolsó szimfóniáját játszották nekünk. Egyszerre bombabiztos és kockázatos program, hiszen ezeket a műveket akár a széksorokban helyet foglaló közönség is lejátszhatja önmagának fejben - és bizony le is játssza. A zenekarnak ilyesformán nem a csendet kell megtörnie, hanem a mindenki fülében ott muzsikáló emlékeket szükséges felüllicitálnia, s ez még akkor is rendkívüli feladat, ha amúgy jól tudjuk, hogy a vájt fülű koncertjárók kései nemzedéke ma már nem műveket, mint inkább interpretációkat keres.

Nos, Rattle és historikusai teljes sikerrel bevégezték vállalt feladatukat, s Mozart e hangzó közhelyeit olyan frissen és energikusan játszották, hogy ezúttal valóban érzékletessé vált a koncerttermek annyiszor hiába vágyott illúziója: az előttünk való megszületés káprázata. Ehhez forma szerint kétségkívül a koncertet indító Esz-dúr szimfónia kínálta a legjobb lehetőséget, elvégre a szimfóniahármasságból e mű számít a legkevésbé közkeletűnek. Így elsőre nem is a sugárzóan fesztelen Rattle mozdulatait és a látványosan korhű angol zenekar játékának nüanszait kezdtük értékelgetni és cincálni, hanem azt a mozarti csodát, ahogyan a második lassú tétel mintegy életre sóhajtja magát, vagy amint a finálé önmagában gyönyörködve futja be az útját.

Úgy lehet, ehhez az élményhez éppen arra a laza csuklójú és okvetlenül gombóc nélküli örömjátékra, arra a valóban nagyvonalú fésületlenségre volt szükség, amely e koncert markáns ismertetőjegyének bizonyult - függetlenül Rattle örök borzas frizurájától. Így válhatott elevenné, sőt drámai feszültségűvé a "nagy" g-moll szimfónia agyonkoptatott nyitómotívuma, s persze ez tette a második koncertrészt kitöltő Jupiter-szimfónia előadását egyetlen nagy felfedező expedícióvá a hallgató számára. Nem tökéletesen letisztázott, reprezentatív újrajátszássá, s nem is bonctani erényeket felmutató elemzéssé, hanem jelen idejű és ráadásul - ha némi tartózkodással írjuk is le e jelzőt - közösségi élménnyé. Mindezt persze a rutin magaslatára hágott profiknak köszönhettük, ami legfeljebb csak látszólagos paradoxon, hiszen a parttalan lelkesedés sok mindenre elegendő lehet ugyan, de a korhű fúvós hangszerek élményszerű megszólaltatására bizonyosan nem. Márpedig itt pompásan szólt a historikus együttes minden szekciója, s a muzsikálás anyagszerűsége önmagában is érzéki tapasztalattá vált az egész este folyamán. Hála az olyan kiváló zenészeknek, mint a koncertmesteri tisztet betöltő fiatal hegedűs, Matthew Truscott, aki idén korántsem mellesleg a Fesztiválzenekar barokk zenei formációjának a művészeti vezetését is ellátja. S persze köszönhetően Sir Simon Rattle-nek, akit tárgyszerűen méltatni sokkal nehezebb és feleslegesebb, mint szívből lelkesedni érte.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 28.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.