Ma született szimfóniák

Sir Simon Rattle és a Felvilágosodás Korának Zenekara

Zene

Bő öt év elteltével újra együtt látogatott Budapestre a Felvilágosodás Korának Zenekara, valamint rendszeres vendég karmesterük, a világ nagyjából első számú szimfonikus együttesét, a Berlini Filharmonikusokat irányító Sir Simon Rattle.

Akkor, 2007 decemberében egy igazi koncerttermi ritkaságot (Schumann: Az éden és a péri) vezettek elő, míg most, ha lehet ilyet mondani, az elképzelhető legnagyobb komolyzenei slágerszámokat, Mozart három utolsó szimfóniáját játszották nekünk. Egyszerre bombabiztos és kockázatos program, hiszen ezeket a műveket akár a széksorokban helyet foglaló közönség is lejátszhatja önmagának fejben - és bizony le is játssza. A zenekarnak ilyesformán nem a csendet kell megtörnie, hanem a mindenki fülében ott muzsikáló emlékeket szükséges felüllicitálnia, s ez még akkor is rendkívüli feladat, ha amúgy jól tudjuk, hogy a vájt fülű koncertjárók kései nemzedéke ma már nem műveket, mint inkább interpretációkat keres.

Nos, Rattle és historikusai teljes sikerrel bevégezték vállalt feladatukat, s Mozart e hangzó közhelyeit olyan frissen és energikusan játszották, hogy ezúttal valóban érzékletessé vált a koncerttermek annyiszor hiába vágyott illúziója: az előttünk való megszületés káprázata. Ehhez forma szerint kétségkívül a koncertet indító Esz-dúr szimfónia kínálta a legjobb lehetőséget, elvégre a szimfóniahármasságból e mű számít a legkevésbé közkeletűnek. Így elsőre nem is a sugárzóan fesztelen Rattle mozdulatait és a látványosan korhű angol zenekar játékának nüanszait kezdtük értékelgetni és cincálni, hanem azt a mozarti csodát, ahogyan a második lassú tétel mintegy életre sóhajtja magát, vagy amint a finálé önmagában gyönyörködve futja be az útját.

Úgy lehet, ehhez az élményhez éppen arra a laza csuklójú és okvetlenül gombóc nélküli örömjátékra, arra a valóban nagyvonalú fésületlenségre volt szükség, amely e koncert markáns ismertetőjegyének bizonyult - függetlenül Rattle örök borzas frizurájától. Így válhatott elevenné, sőt drámai feszültségűvé a "nagy" g-moll szimfónia agyonkoptatott nyitómotívuma, s persze ez tette a második koncertrészt kitöltő Jupiter-szimfónia előadását egyetlen nagy felfedező expedícióvá a hallgató számára. Nem tökéletesen letisztázott, reprezentatív újrajátszássá, s nem is bonctani erényeket felmutató elemzéssé, hanem jelen idejű és ráadásul - ha némi tartózkodással írjuk is le e jelzőt - közösségi élménnyé. Mindezt persze a rutin magaslatára hágott profiknak köszönhettük, ami legfeljebb csak látszólagos paradoxon, hiszen a parttalan lelkesedés sok mindenre elegendő lehet ugyan, de a korhű fúvós hangszerek élményszerű megszólaltatására bizonyosan nem. Márpedig itt pompásan szólt a historikus együttes minden szekciója, s a muzsikálás anyagszerűsége önmagában is érzéki tapasztalattá vált az egész este folyamán. Hála az olyan kiváló zenészeknek, mint a koncertmesteri tisztet betöltő fiatal hegedűs, Matthew Truscott, aki idén korántsem mellesleg a Fesztiválzenekar barokk zenei formációjának a művészeti vezetését is ellátja. S persze köszönhetően Sir Simon Rattle-nek, akit tárgyszerűen méltatni sokkal nehezebb és feleslegesebb, mint szívből lelkesedni érte.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 28.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.