Ma született szimfóniák

Sir Simon Rattle és a Felvilágosodás Korának Zenekara

Zene

Bő öt év elteltével újra együtt látogatott Budapestre a Felvilágosodás Korának Zenekara, valamint rendszeres vendég karmesterük, a világ nagyjából első számú szimfonikus együttesét, a Berlini Filharmonikusokat irányító Sir Simon Rattle.

Akkor, 2007 decemberében egy igazi koncerttermi ritkaságot (Schumann: Az éden és a péri) vezettek elő, míg most, ha lehet ilyet mondani, az elképzelhető legnagyobb komolyzenei slágerszámokat, Mozart három utolsó szimfóniáját játszották nekünk. Egyszerre bombabiztos és kockázatos program, hiszen ezeket a műveket akár a széksorokban helyet foglaló közönség is lejátszhatja önmagának fejben - és bizony le is játssza. A zenekarnak ilyesformán nem a csendet kell megtörnie, hanem a mindenki fülében ott muzsikáló emlékeket szükséges felüllicitálnia, s ez még akkor is rendkívüli feladat, ha amúgy jól tudjuk, hogy a vájt fülű koncertjárók kései nemzedéke ma már nem műveket, mint inkább interpretációkat keres.

Nos, Rattle és historikusai teljes sikerrel bevégezték vállalt feladatukat, s Mozart e hangzó közhelyeit olyan frissen és energikusan játszották, hogy ezúttal valóban érzékletessé vált a koncerttermek annyiszor hiába vágyott illúziója: az előttünk való megszületés káprázata. Ehhez forma szerint kétségkívül a koncertet indító Esz-dúr szimfónia kínálta a legjobb lehetőséget, elvégre a szimfóniahármasságból e mű számít a legkevésbé közkeletűnek. Így elsőre nem is a sugárzóan fesztelen Rattle mozdulatait és a látványosan korhű angol zenekar játékának nüanszait kezdtük értékelgetni és cincálni, hanem azt a mozarti csodát, ahogyan a második lassú tétel mintegy életre sóhajtja magát, vagy amint a finálé önmagában gyönyörködve futja be az útját.

Úgy lehet, ehhez az élményhez éppen arra a laza csuklójú és okvetlenül gombóc nélküli örömjátékra, arra a valóban nagyvonalú fésületlenségre volt szükség, amely e koncert markáns ismertetőjegyének bizonyult - függetlenül Rattle örök borzas frizurájától. Így válhatott elevenné, sőt drámai feszültségűvé a "nagy" g-moll szimfónia agyonkoptatott nyitómotívuma, s persze ez tette a második koncertrészt kitöltő Jupiter-szimfónia előadását egyetlen nagy felfedező expedícióvá a hallgató számára. Nem tökéletesen letisztázott, reprezentatív újrajátszássá, s nem is bonctani erényeket felmutató elemzéssé, hanem jelen idejű és ráadásul - ha némi tartózkodással írjuk is le e jelzőt - közösségi élménnyé. Mindezt persze a rutin magaslatára hágott profiknak köszönhettük, ami legfeljebb csak látszólagos paradoxon, hiszen a parttalan lelkesedés sok mindenre elegendő lehet ugyan, de a korhű fúvós hangszerek élményszerű megszólaltatására bizonyosan nem. Márpedig itt pompásan szólt a historikus együttes minden szekciója, s a muzsikálás anyagszerűsége önmagában is érzéki tapasztalattá vált az egész este folyamán. Hála az olyan kiváló zenészeknek, mint a koncertmesteri tisztet betöltő fiatal hegedűs, Matthew Truscott, aki idén korántsem mellesleg a Fesztiválzenekar barokk zenei formációjának a művészeti vezetését is ellátja. S persze köszönhetően Sir Simon Rattle-nek, akit tárgyszerűen méltatni sokkal nehezebb és feleslegesebb, mint szívből lelkesedni érte.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 28.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.