Magyar Nemzeti Cirkusz (Millenniumi produkció)

  • Csáki Judit
  • 2001. augusztus 30.

Zene

AMagyar Nemzeti Cirkusz ugyanis nem fedi le a Záhony és Hegyeshalom közti "tengert", csak egy jókora parknyit a régi Boglárlelle közepén, a mai Balatonlelle és Balatonboglár között. Mellette amolyan szezonális vidámpark - drágább, mint a pesti, de rondaságban-sivárságban bírja vele a versenyt. Gokart, dodgem, rezignált póniló - ezerötszázból megúsztuk.
AMagyar Nemzeti Cirkusz ugyanis nem fedi le a Záhony és Hegyeshalom közti "tengert", csak egy jókora parknyit a régi Boglárlelle közepén, a mai Balatonlelle és Balatonboglár között. Mellette amolyan szezonális vidámpark - drágább, mint a pesti, de rondaságban-sivárságban bírja vele a versenyt. Gokart, dodgem, rezignált póniló - ezerötszázból megúsztuk.

Akárcsak a cirkuszt; igaz, itt a legdrágább jegy annyi, mint például a Madáchban a középárfekvés - plusz műsorfüzet ötszázért, a hülyének is megéri, annyi minden van benne.

Megtudhatni, hogy Richter József, az intézmény Jászai-díjas igazgatója egy igazi cirkuszügyi dinasztia feje. A dinasztia tagjai estéről estére a porondon bizonyítják, hogy érdemesek a tagságra, láthatja bárki. A gyökerek apai ágon a német Richter-cirkuszról szóló első, 1821-es feljegyzésig nyúlnak; anyai ágon a szintén német Renz-cirkusz az ős; van gyerek Flórián és Szebasztián nevű, a reménységet - tízéves, ha lehet - Jocikának hívják, ő pónilómutatvánnyal szerepel, és hátraszaltókkal távozik a porondról.

Minden piros-fehér-zöld,

és csillog-villog. Profi vállalkozásnak látszik az egész: itt adnak valamit a jó sok pénzünkért, de csak azért, még a vécét is, hiszen az is kerekeken gurul, tehát benzinköltsége van. A közönség főként németajkú, dagasztja is a honleány-büszkeség a keblem a cirkuszigazgatóné anyanyelvi, akcentustalan köszöntője hallatán.

Azt hiszem, én szeretem a cirkuszt. Sajgó, mégis kellemes emlékként őrzöm néhány évvel ezelőttről egy lerobbant, alig néhány kopott kocsiból álló társulat szentendrei-szigeti fellépésének emlékét; a fittyedt púpú, foltosan hiányos szőrzetű tevét, a szakadt kis korcsot, az éltes és termetes primadonnát az ő szakadt neccharisnyájában meg a lélegzetelállítóan ügyes késegyensúlyozót és -dobálót, akinek a kislánya mégis minden dobás után megremegett ott a furnírlemez előtt, és csak a tapsnál derült ki, hogy apuka egy szemmel céloz, merthogy annyi maradt neki, talán az ő apukájának egy sikertelen kísérlete után. Fellini filmjébe kívánkozott az egész.

Ez a Magyar Nemzeti Cirkusz, ez nem fellinis; inkább a Happy End kamerájára lenne méltó - persze, ha tényleg magyar lenne és nemzeti, nem csak így "voltaképpen". ´k ugyanis kifelé magyarok és nemzetiek, a külföldnek viszik jó hírünket - és ez azért más, ebbe belefér Robert Stipka, a cseh lóidomár a csodás fekete lovon, melynek tompora sakktáblaszerűen van nyírva vagy fésülve, együtt járják a keringőt, vágják a díszlépést, valakinek a helyében én ezt már rég lenyúltam volna a Parlament elé vagy valamelyik koronautazás kíséretébe.

Itt hibátlan a neccharisnya meg az összes kosztüm, sőt: drága és nagyszabású, emeli a produkciókat. Melyek között van nagyon ügyes és semmilyen is: a légtornászok ügyesek, tudják a duplaszaltót, pereg alájuk a dob. Szebasztián dobálódzik a karikákkal meg a buzogányokkal, a hétdarabos világszenzációt is megkísérli, és rövid időre össze is jön. Van egy Kiselevi család; hol négyen piramisoznak, hol ketten, apa és fia egyensúlyoznak, ez is tetszett, de hát a cirkusz, az mégiscsak az állatokról meg a bohócról szól.

A bohóc sajnos rossz,

de inkább nincs is: a közönségből toboroz fellépőket, aztán az ő ügyetlenségükön kéne nevetnünk, nevetünk is, de hol van ez a "van mááásik"-tól, aki most kapott szép kitüntetést.

Az állatok viszont jók - legjobb a csimpánz, persze. Lolának hívják, a műsorfüzet szerint kétszázas IQ-ja van; ezt nem tudom, de mindig csak az első sorban ülő férfiak ölébe veti magát, ehhez pedig manapság a százas biztosan kevés.

Szépek a tevék - négy van belőlük, a nyolc púpból hét délcegen áll, bár lehet, hogy ez semmit nem jelent, mindenesetre látszik, hogy jól tartják őket, ez nekem fontos. Van sok kutya, ők lufival fociznak a porondon, aki kapja, marja, a lufi durran, a személyzet hasal a kapuknál, hogy lepkeháló módjára néha bekapjanak egy-egy gólt - rendben van. Sandrát, a négy és fél tonnás elefántot maga a direktor nógatta addig, míg fel nem állt a kis porondra, meg még "kézen" is állt rajta, nem tudom, kapott-e dupla vacsorát, én adtam volna neki, olyan szomorúan nézett.

A fókák és a zebrák beteget jelentettek aznap estére, amikor mi arra jártunk - a műsorfüzetből tudunk létezésükről, remélem, felgyógyultak azóta. Nyilván az ő helyükre ugrottak be a breakes fiúk, akik vonaglanak-pörögnek fejen, háton, könyéken és mindenhogyan, de a cirkuszigazgató úr helyében én körülnéznék egy kicsit a Jászai Mari téri gyalogos aluljáróban délutánonként, hátha találok néhány még ügyesebb srácot.

És ha már amúgy is Pesten járnék, hát ellátogatnék a West End főbejáratához meg a földszinti középponthoz is, leülnék egy padra, és bámulnám néhány percig a komputer vezérelte

szökőkútból spriccelő vízkukacok

játékát. Aztán levenném a saját műsoromról ugyanennek a gyengébb változatát, amelyet most ugyan magyarországi újdonságként hirdetek, és némi zenét adok alá, valamint színes reflektorokat, de néhány percnyi nyugodt üldögélés és meditálás után rájönnék, hogy a cirkuszhoz ember kell meg állat, a technika önmagában kevés.

El akarom még mondani, hogy ebben a parádés repi-cirkuszban flottul működött a segédszemélyzet, Richter igazgató úr láthatóan szigorúan patriarchális famíliájában rend van, a néző mindenekfelett. Ezzel lehet büszkélkedni szerte a világon. Hát még ha valakinek annyi, de annyi esze van, hogy idejekorán levédette a Magyar Nemzeti Cirkusz nevet. Nehogy valaki kedvet kapjon hozzá.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.