Interjú

„Magyarország egyik legnagyobb zeneszerzőjévé válhatott volna”

Korcsolán Orsolya hegedűművész

Zene

A Bécsben élő, nemzetközi hírű hegedűművész küldetése a holokausztban elnémított zeneszerzők műveinek felkutatása és megismertetése. Zenetörténeti ritkaság a Deutsche Grammophon gondozásában megjelent, a fiatalon elhunyt Kuti Sándor műveiből összeállított Silenced című albuma.

Magyar Narancs: Kuti Sándor elfeledett zeneszerző, a legtöbb műve elveszett, őt magát deportálták, koncentrációs táborban halt meg. Hogyan bukkant a darabjaira?

Korcsolán Orsolya: Kuti Sándor nevét először Solti Györgytől hallottam, még tizenhat évesen. Meghallgatott, Mozartot, Bartókot játszottam neki, ő tanított, instruált, és nagyon sokat mesélt a zenéről, a mestereiről, a fiatalságáról. Később Pesten is találkoztunk, amikor a Fesztiválzenekarral készítette a legendás, utolsó Bartók-lemezét. Ha jól emlékszem, két próba között, éppen Mozart G-dúr hegedűversenye kapcsán mesélt nekem Kuti Sándorról, a tehetségéről, tragikus sorsáról. Gyerekkori barátok voltak, a Zeneakadémián Dohnányinál együtt tanultak zeneszerzést, a diplomahangversenyüket is együtt tartották. Emlékeim című könyvében Solti arról ír: biztos benne, ha Kuti Sándor nem pusztult volna el a holokausztban, Magyarország egyik legnagyobb zeneszerzőjévé válhatott volna, a nevét ma Kodállyal és Bartókkal együtt említenénk.

MN: Mi volt a vezérfonal az album anyagának szerkesztésekor?

KO: Nyolc évvel ezelőtt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem könyvtárának akkori igazgatója, Gádor Ágnes összekötött Kuti Sándor lányával, Évával, aki sohasem ismerhette meg az édesapját. Amikor apja munkaszolgálatba került Kárpátaljára, várandós édesanyját, a festőművész Kuti Amyt csillagos házakban bújtatták. Kuti levelekből tudta meg, hogy lánya született. Aztán a levelek elmaradtak, már nem érték el a címzettet, és pár hónap múlva Sándornak nyoma veszett valahol a menetben, Mauthausen felé.

MN: Honnan és milyen művek kerültek elő?

KO: Éva egy dobozban őrizte a visszaküldött leveleket és apja háború után kiadott néhány kottáját, valamint a máig csak kéziratban létező, kiadatlan műveit. Először a hegedűre írt, háromtételes gyönyörű szólószonáta érintett meg, amelynek a kéziratát kalandos úton, még a munkatáborból küldte haza Kuti egy keretlegénnyel a feleségének. A kiadatlan darabok közül lemezre vettük még a második és harmadik, vonóstrióra írt szerenádot, a Vonósnégyest és a két hegedűre komponált szonátát. Az utóbbiból csak az első tétel maradt fenn, évek óta keresem a hiányzó részeket, de hiába. Ez a darab különösen érdekes, mivel Bartók hegedűduóival egyenes rokonságban van, a koncerteken is együtt mutatjuk be a közönségnek.

MN: Mit hallhatunk még a lemezen?

KO: Az összes Kuti Sándortól fennmaradt vonós kamaraművet, amelyek közül a Vonósnégyes, a Szonáta két hegedűre, és a második Szerenád vonóstrióra világpremier a lemezpiacon. Itthon a Budapesti Tavaszi Fesztiválon fogjuk hivatalosan bemutatni a lemez anyagát Bartók, Kodály és Dohnányi egy-egy darabjával együtt, kontextusba helyezve ezzel Kuti Sándor sokszor meglepő fordulatokban gazdag, modern, színes és érzelemdús kompozícióit.

MN: Amaury du Closel francia karmester és zeneszerző kezdeményezésére 2008 óta létezik az Elnémított hangok produkció. Németországban és Ausztriában államilag támogatják a nácizmus alatt betiltott zeneszerzők munkásságának kutatását. Mennyire múlik ez az előadóművészek kezdeményezésén, az adott kulturális, társadalmi közegen?

KO: Minden országban van egy maroknyi zenész és zenetudós, aki szívügyének tekinti ezeknek a daraboknak a kutatását és megszólaltatását. Budapesten 2010-ben indítottunk egy koncertsorozatot Hiányzó láncszemek címmel a Holokauszt Emlékközpont támogatásával, aminek, remélem, egyszer még lesz itthon reprezentatív, nemzetközi művészeket felvonultató folytatása. Ausztriában tavaly nyílt meg a bécsi egyetemen az elnémított zeneszerzőkkel foglalkozó ExilArte Zentrum, amelynek az egyik vezetője Michael Haas, a Decca egykori Entartete Musik sorozatának megálmodója és többszörös Grammy-díjas zenei producere. Kellenek a megszállottak, fontos, hogy minél több elnémított zeneszerző munkásságát megismerhessük. Olyan ez kicsit, mint újraírni a zenetörténet egy hiányos fejezetét.

MN: Néhány éve magán-zeneiskolát indított a bécsi Pálffy-palotában. Milyen szerepet kíván betölteni az intézmény a kinti zeneoktatásban?

KO: Szerettem volna a magyar zeneoktatást, a fantasztikus Kodály-módszert Bécsben is életben tartani. Úgy érzem, Ausztriában viszonylag kevés a jó zenetanár alap- és középfokon, az ottani oktatási rendszer inkább a felsőfokú képzésre fókuszál.

MN: Ezek szerint volt rá igény?

KO: Az állami zeneiskolák fogadóképessége limitált, óriási várólisták vannak. Mire egy gyerek két-három év várakozás után bejut, addigra gyakran elmegy a kedve a hangszeres játéktól. Amikor megnyitottam az iskolát, igazából alig kellett reklámozni, annyian jöttek, gyerekek, felnőttek egyaránt. Diákjaink nem csak a bécsi egyetemen tanulnak tovább, Grazba, Oxfordba, Pekingbe és Jeruzsálembe is küldtünk növendékeket.

MN: Az ön kulturális örökségének része a jiddis népzene, a haszid és a zsidó liturgikus dallamvilág, a klasszikus zsidó hegedűdarabok. 2008-as Mosaic című első albumát ennek jegyében készítette.

KO: Az első dal, amit megtanultam anyukámtól, a Szól a kakas már című haszid-magyar népdal volt. Ez a mai napig meghatározza művészi hitvallásomat. Nagyon örültem, amikor Vadas Vera felkért, hogy játsszam el, legyen ez a dal az én előadásomban az akkori Zsidó Nyári Fesztivál szignálja. Ehhez a lemezhez tudatosan olyan zeneszerzőket válogattam, akik jiddis népzenei vagy zsidó liturgiai témákat dolgoztak fel a klasszikus zene nyelvén. Így került az albumra sok gyöngyszem mellett egy Kaddish-feldolgozás Raveltől vagy Ernest Bloch haszid témájú Baal Shem szvitje.

MN: Az egyik első hazai fellépése a Goldmark teremben volt. A második szólólemezén Goldmark-darabok is hallhatók. Van kapcsolat a kettő között?

KO: A Goldmark terem gyerekkorom meghatározó része, valóban ott adtam az egyik első nagy koncertemet. Mielőtt felmentem a színpadra, a pódium mellett felfedeztem egy képet egy bajuszos bácsival. Ő volt Goldmark Károly. New Yorkban, a Juilliard Schoolon kutattam az ottani mesterdiplomámhoz, amikor találtam egy fényképet, amelyen Goldmark Károly az ugyancsak zeneszerző unokaöccsével, a számomra teljesen ismeretlen Rubin Goldmarkkal egy bécsi vendéglőben borozgat. Abban a pillanatban született a lemez ötlete, a Goldok. Rubin Goldmark már New Yorkban nőtt fel, később Copland zeneszerzéstanára volt. Erich Korngold, az Oscar-díjas, Bécsből Hollywoodba menekült osztrák zeneszerző gyerekként az akkor már legendás Goldmark Károllyal csiszolgatta darabjait. Összefonódnak a sorsaik, nekem összecsengenek a zenéik.

MN: A Zeneakadémia után a New York-i Juilliard Schoolban szerezte meg a mesterdiplomáját. Hogy került oda?

KO: New Yorkkal kapcsolatban minden azzal kezdődött, hogy a szüleimtől kaptam egy bakelitlemezt Itzhak Perlman felvételeivel. A borító hátoldalán olvastam az életrajzában, hogy a Juilliard Schoolban tanult. Mire azt mondtam anyukámnak, mama, ez fantasztikus, egyszer én is ott akarok tanulni! Persze ő csak mosolygott.

MN: Előtte még elvégezte itthon a Zeneakadémiát. Hány évesen került be?

KO: Tizenkét évesen felvételt nyertem a Zeneakadémia előkészítő tagozatába, a különleges tehetségek osztályába. Olyan professzoroktól szívhattam magamba a vonóskultúrát, mint Kovács Dénes, Perényi Eszter, Kapás Géza, Vermes Mária, Rados Ferenc vagy a Bartók Vonósnégyes. Ez alapozta meg a zenei gondolkodásomat, a hegedüléshez való hozzáállásomat.

MN: Solti Györgynek a későbbiekben is volt szerepe a karrierjében?

KO: Amikor a budapesti diploma után elnyertem a Dorothy DeLay és a Cornelius Vander Starr ösztöndíjakat és a mesterprogramra kikerültem a Juilliardra, Solti erősítette meg bennem a Juilliard- és az Itzhak Perlman-vonalat. Hálás vagyok neki, hogy azt tanácsolta, először itthon szerezzek diplomát, fejezzem be a Zeneakadémiát, és csak utána menjek New Yorkba.

MN: Hogyan születnek a lemezek? A kiadók kérik fel?

KO: Én nagyon szeretem saját magamnak megálmodni a projektjeimet, legyen az koncert vagy lemez. Ma már nem lehet megvárni, amíg egy lemezkiadó felkér, kutatni kell, ki kell találni a programot, össze kell szedni a csapatot, a háttéranyagot is én írom hozzá. Így lesz ebből számomra művészileg és koncepciójában is hiteles, átgondolt, testre szabott produkció.

MN: A Silenced után milyen újabb projektre, koncertre, lemezfelvételre készül?

KO: A legfontosabb talán, hogy decemberben a Londoni Filharmonikusokkal és a kiváló karmesterrel, Dennis Russell Davisszel veszem lemezre egy brazil–amerikai zsidó zeneszerző, Miguel Kertsman hegedűversenyét. Ezt az izgalmas darabot kifejezetten nekem írta nagyzenekarra és szólistákra, hegedűre, valamint kürtre és sófárra, utóbbit a férjem, Sugár Gergely, a Bécsi Szimfonikus Zenekar művésze szólaltatja majd meg. London és a Silenced bemutatói után pedig indul a nagy erőgyűjtés a következő projektre.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)