mi a kotta?

Makacsul súlyos

  • mi a kotta
  • 2022. június 8.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/23. hétre

„Először is tisztázzuk, hogy mit nevez »klasszikusnak«. Higgye el, nagyon sokakat címkézünk klasszikusnak, akik ebbe nem egyeznének bele, és akik soha nem képzelték, hogy valaha így hívhatják őket. Egyetlen nagy mestert ismerek el, Bachot. De nem tudom, miért kellene őt klasszikusnak nevezni, mivel ma is él, lélegzik, ver a szíve. Ugyanezt már nem mondanám el Beethovenről, akit kora emberének tartok, és néhány kivételtől eltekintve jobb lett volna, ha művei is azok maradnak. Soha nem értettem, miért kell mindenkinek, aki zenét tanul, minden országnak, amely eredeti iskolát szeretne teremteni, német alapokon állni. Franciaországnak megszámlálhatatlanul sok évre lesz szüksége ahhoz, hogy ez alól a hatás alól kikerüljön, s ha megnézzük az olyan eredeti francia zeneszerzőket, mint Rameau, Couperin és Daquin és mások e korból, csak sajnálhatjuk, hogy a külföldi szellem ráakaszkodott arra, ami talán igazán nagy iskolává lehetett volna.”

Ilyesféle hazafias hévvel kelt ki magából Claude Debussy, aki nem csak zeneszerzőként, de interjúalanyként is szerette a különc zseni jegyeit mutatni. Beethovennel kapcsolatban nem volt igaza, Wagnert azonban helyesen látta „naplementének, amit hajnalnak hittünk”. Forradalmi zeneszerző volt, ha ehhez a címkéhez nem is igazodott szívesen. Két éve, hogy Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton bemutatták Debussy-dalokból komponált saját estjüket (mi több, lemezt is készítettek belőle Debussy NOW címmel), törekvéseik forradalmiságát az elektronika, a hárfa és a nem klasszikus énekhang egysége biztosította. „Nem az ősöket kell követni, hanem azt, amit az ősök követtek” – mondták a muzsikusok a produkcióról, amely az online bemutató után élőben tér vissza az Opus Jazz Clubba (június 10., nyolc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.