Lemez

Martin James Bartlett: Love and Death

  • - csk -
  • 2019. szeptember 22.

Zene

Ha igaz, hogy a vegyes műsorú ária- és dal-CD-k esetében segít koherenciát teremteni egy következetesen végigvitt, zenén kívüli alapgondolat, akkor az is igaz, hogy mindez a hangszeres lemezeknél nem működik, mert míg a vokális zene nyelv- és fogalomközpontú (itt a szöveg a meghatározó), addig a hangszeres zene elvont. Egy zavaros műsorú zongoralemeznek nem ad „koncepciót”, ha valamennyi darab a tavaszról, a vízről vagy a méhek éle­téről szól.

A fiatal angol zongorista, Martin James Bartlett debütáló lemeze a Love and Death címet viseli, és valóban: műsorszámai a szerelem és a halál témáját járják körül. Ettől még az egész stilárisan, hangvételben és műfajilag összefüggéstelen. Bach (Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ; Jesu, meiner Seelen Wonne), Liszt (Három Petrarca-szonett, Szerelmi álmok, no. 3.), Schumann–Liszt (Ajánlás), Granados (El Amor y la muerte), Wagner–Liszt (Izolda szerelmi halála) és Prokofjev (7. szonáta): van e műveknek zenei közös nevezőjük? Nincs.

Persze valamire mégiscsak jó a szervetlen csapongás: az ifjú művész sokoldalúan bemutatkozhat. Megtudjuk, hogy kristályosan billent és tiszta faktúrát teremt barokk zenékben (Bach), nem idegen tőle az emelkedettség (Petrarca-szonettek), ismeri az álmodó hangot (Liebestraum) és a rajongást (Widmung), van színkultúrája (Granados), ért a szenvedélyes fokozáshoz (Trisztán-részlet), és képes összeegyeztetni az intellektuálisan kimódolt ritmikai struktúrákat a barbár vadsággal (Prokofjev). Sokat ígé­rő kezdet, várjuk a folytatást – egy koherensebb műsorú lemezen.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?