mi a kotta?

Másodfokon

  • mi a kotta
  • 2020. augusztus 30.

Zene

„Az igazi vígopera, az, amelyiknek a librettóit Tita di Lorenzi írta nápolyi dialektusban, Paisiellóval, Cimarosával és Fioravantival érte el tetőpontját. Hiába is keresnénk a világon művészeti alkotást, melyben több tűz, több szellem, több élet volna; mindig szívesen újra kezdenénk vele a dialógust; mindeddig ez az a műfaj, melyben az ember a legjobban megközelítette a tökéletességet. E nemben tehát nem tehetünk egyebet, mint meghalunk a kacagástól vagy a gyönyörűségtől, ha egy opera buffát hallunk, hacsak nem születtünk flegmatikusnak. Rossini sikerének az a titka, hogy az égi lángot, mely a vígoperában talált tűzhelyet magának, átvitte a középfajú, di mezzo carattere operába, amilyen A sevillai borbély, meg a komoly operába, amilyen a Tankréd; mert nehogy azt gondolja valaki, hogy A sevillai borbély, akármilyen vidámnak találjuk is, szintén opera buffa; nem, ez csak másodfokú vidámság.”

Így írt Rossini élete és kora című művében Sten­dhal, aki igazán a komponista elkötelezett hívei közé tartozott, s kortársként, lám, mégis mily meglepően mérlegelt és ítélt. Neki még másodfokú vidámság volt az a Rossini-mű, ami nekünk réges-rég maga az olasz vígopera. A Margitszigeten is így fogjuk nézni a Sevillait („az opera buffa legkiemelkedőbb darabja” – írja a netes színlap), amikor is Kocsár Balázs vezényletével és az olasz vendégbariton, Giorgio Caoduro (képünkön) címszereplésével kitelepül majd a szabad térre az Opera produkciója (augusztus 7., nyolc óra). Az előadás Kovalik Balázs rendezésén alapul majd, írja a beharangozó, és ez a megfogalmazás legalábbis indokolt óvatosságnak hat, hiszen a hajdani emlékezetes Békés András-féle előadást tanítványi tisztelettel újrafogalmazó 2009-es bemutatón emlékeink szerint már mindjárt a nyitány során fontos szerep jutott a zsinórpadlásnak.

A Margitszigeten egyebekben is lesz majd keresnivalónk az elkövetkező napokban, hiszen most hétvégén a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusai két ingyenes térzenei programmal is készülnek, méghozzá a Szent Margit-kolostor kertjében (július 31. és augusztus 1., öt óra). Mindkét alkalommal változatos kamara-összetételekben sorjáznak majd a számok: előbb a barokk Marc-Antoine Charpentier-től Beethovenig, majd a Budán elhunyt cseh Jiří Družeckýtől Lennon és McCartney Hey Jude-jáig eljutva.

Szabadtéri kamarakoncerthez hétfőn aztán Óbudán is hozzájuthatunk, lévén a Társaskör kertjében az Anima Musicæ Kamarazenekar fellépése vár majd reánk, méghozzá igen kiadós romantikus programmal: a többi közt Grieg Holberg-szvitjével és Csajkovszkij Vonósszerenádjával (augusztus 3., nyolc óra). No és ne feledkezzünk meg a nyári koncertidény bevett helyszínéről, Martonvásárról sem – annál is kevésbé, mert hát mégiscsak Beethoven-évben járunk! Igaz, a Nemzeti Filharmonikusok együttese ezúttal csupán neten kínálja fel számunkra odaillő-odaszánt műsorát, amely ländlereket és skót dalokat, vonósnégyestételt és kétfuvolás szonátát egyaránt ígér a titáni életműből: a zenekar Facebook-oldalán és honlapján (augusztus 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.