mi a kotta?

Másodfokon

  • mi a kotta
  • 2020. augusztus 30.

Zene

„Az igazi vígopera, az, amelyiknek a librettóit Tita di Lorenzi írta nápolyi dialektusban, Paisiellóval, Cimarosával és Fioravantival érte el tetőpontját. Hiába is keresnénk a világon művészeti alkotást, melyben több tűz, több szellem, több élet volna; mindig szívesen újra kezdenénk vele a dialógust; mindeddig ez az a műfaj, melyben az ember a legjobban megközelítette a tökéletességet. E nemben tehát nem tehetünk egyebet, mint meghalunk a kacagástól vagy a gyönyörűségtől, ha egy opera buffát hallunk, hacsak nem születtünk flegmatikusnak. Rossini sikerének az a titka, hogy az égi lángot, mely a vígoperában talált tűzhelyet magának, átvitte a középfajú, di mezzo carattere operába, amilyen A sevillai borbély, meg a komoly operába, amilyen a Tankréd; mert nehogy azt gondolja valaki, hogy A sevillai borbély, akármilyen vidámnak találjuk is, szintén opera buffa; nem, ez csak másodfokú vidámság.”

Így írt Rossini élete és kora című művében Sten­dhal, aki igazán a komponista elkötelezett hívei közé tartozott, s kortársként, lám, mégis mily meglepően mérlegelt és ítélt. Neki még másodfokú vidámság volt az a Rossini-mű, ami nekünk réges-rég maga az olasz vígopera. A Margitszigeten is így fogjuk nézni a Sevillait („az opera buffa legkiemelkedőbb darabja” – írja a netes színlap), amikor is Kocsár Balázs vezényletével és az olasz vendégbariton, Giorgio Caoduro (képünkön) címszereplésével kitelepül majd a szabad térre az Opera produkciója (augusztus 7., nyolc óra). Az előadás Kovalik Balázs rendezésén alapul majd, írja a beharangozó, és ez a megfogalmazás legalábbis indokolt óvatosságnak hat, hiszen a hajdani emlékezetes Békés András-féle előadást tanítványi tisztelettel újrafogalmazó 2009-es bemutatón emlékeink szerint már mindjárt a nyitány során fontos szerep jutott a zsinórpadlásnak.

A Margitszigeten egyebekben is lesz majd keresnivalónk az elkövetkező napokban, hiszen most hétvégén a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusai két ingyenes térzenei programmal is készülnek, méghozzá a Szent Margit-kolostor kertjében (július 31. és augusztus 1., öt óra). Mindkét alkalommal változatos kamara-összetételekben sorjáznak majd a számok: előbb a barokk Marc-Antoine Charpentier-től Beethovenig, majd a Budán elhunyt cseh Jiří Družeckýtől Lennon és McCartney Hey Jude-jáig eljutva.

Szabadtéri kamarakoncerthez hétfőn aztán Óbudán is hozzájuthatunk, lévén a Társaskör kertjében az Anima Musicæ Kamarazenekar fellépése vár majd reánk, méghozzá igen kiadós romantikus programmal: a többi közt Grieg Holberg-szvitjével és Csajkovszkij Vonósszerenádjával (augusztus 3., nyolc óra). No és ne feledkezzünk meg a nyári koncertidény bevett helyszínéről, Martonvásárról sem – annál is kevésbé, mert hát mégiscsak Beethoven-évben járunk! Igaz, a Nemzeti Filharmonikusok együttese ezúttal csupán neten kínálja fel számunkra odaillő-odaszánt műsorát, amely ländlereket és skót dalokat, vonósnégyestételt és kétfuvolás szonátát egyaránt ígér a titáni életműből: a zenekar Facebook-oldalán és honlapján (augusztus 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.