Masszív, fiatal, karcos - Három új hazai indie rock lemez

  • Hó Márton
  • 2008. április 17.

Zene

Amíg Nagy-Britanniában és a világ java részén 2004 volt a nagybetűs indie-forradalom éve (tudják, Franz Ferdinand, Interpol, Maximo Park és bajtársaik), addig nálunk csak erős fáziskéséssel, 2007-ben alakulhatott ki végre egy masszív, fiatal, karcos és gitárcentrikus zenekarokat felvonultató színtér. Mellőznénk a megszokott tiszteletköröket, hogy ezek az alakulatok a nemzetközi fesztiválokon is megállnák a helyüket, meg hogy most tényleg itt a lehetőség csatlakozni a nemzetközi popzene véráramához, inkább szimplán örüljünk annak, hogy van nekünk is egy sokszínű indie "garázsunk", amelyből egyre több zenekar tolat ki bemutatkozó anyaggal. Tavaly a fővárosi zenekarok jöttek ki első lemezzel (The Moog, EZ Basic, Hangmás), idén tavasszal három vidékről indult zenekar debütál.

Jacked: Stop The Show Annak fényében, hogy az Arctic Monkeys tagjai is éppenhogy elmúltak 18 évesek első lemezük megjelenésekor, a székesfehérvári Jacked már nem is annyira szemtelenül fiatal bagázs. A 2004-ben alakult társaság alig felnőttkorú tagjai az elmúlt két év koncertjein rendre bizonyították, hogy a menőséghez minőség is társulhat, és nem feltétlenül csak a tagok kinézete, szűk farmerja és kúl bőrdzsekije adhat okot az "iPod-myspace generáció" rajongására. A Libertines-Strokes-Arctic Monkeys hatástengelyeken mozgó számok legnagyobb része ugyanis teljesen rendben van - a Jacked már most mindent tud a feszes popszámokról (Gloria), az egyezős gitársikálásról (You are not), az ötletes ritmusváltásokról (Illusions) és a precíz basszus-dob alapokról (I Don't Mind). Az Alive But Dead szövegében konkrétan el is hangzik a Libertines neve, a fekete-fehér minimálborító pedig pontosan olyan, amilyen mostanában egy menő indie-zenekar kísérőfüzete.

Egy kicsivel több karcosságot, még koszosabb, zajosabb gitárokat ugyan elvártunk volna, és az is hozzátartozik a történethez, hogy ha már nemzetközi nagy kiadó áll a lemez mögött, hasznos lett volna egy zenei producert is bevonni. Ezt leszámítva a Stop The Show kitűnő és pontos látlelet, mert mindent elárul a zenekar mostani állapotáról. A felnőtté válás időszaka ilyen: sármos és szemtelen, keserű, de egyúttal vidám is. **** alá (Universal, 2008)

Gonzo: Lost and Found Lépjünk túl a nem éppen szerencsés névválasztáson, mert a debreceni társaságnak semmi köze Hunter S. Thompsonhoz és a neozsurnalizmushoz, a bemutatkozó lemezük viszont egészen kiemelkedő. A 2002-ben alakult formáció először Dyga Zsombor Tesó című filmjének zenéjével tűnt fel, majd sok vargabetű és tagcsere után tavaly nyárra alakult ki a végső felállás és a markáns megszólalás. A korai magyar nyelvű dalokat teljesen angolra cserélték, a zene összetettebb és rockosabb lett, ezért nem is volt annyira meglepő, hogy megnyerték az ABC-tehetségkutató magyar selejtezőjét pop-rock kategóriában (sőt a nemzetközi verseny bécsi elődöntőjéig jutottak).

Végre van egy olyan társaság, amely nemcsak az elmúlt időszak és a kilencvenes évek meghatározó brit és angolszász hatásait ülteti be saját zenéjébe, hanem bátran nyúl akár a nyolcvanas évekhez is (Cure, Duran Duran, The Smiths), és nem ragaszkodik annyira az aktuális zenei trendekhez, mint a pesti zenekarok nagy része. A Gonzo pontosan annyira veszi magát komolyan, amennyire kell: tud játékos (Underground), lazán természetes (Tidal Wave), szívbemarkoló módon slágeres (Sunrise) és ironikusan provokatív lenni (a Superego című, az indie-myspace szubkultúra divatmajmolását kigúnyoló számban ők is név szerint említik Pete Dohertyt és a Libertinest). A hangszereléshez is bátran nyúlnak: a gitárközpontú dalok többségéhez szervesen illeszkedik a szinti és a zongora (utóbbi például a Lose Everythingben). A színtér egyik legjobb bemutatkozása, masszív és kiemelkedő popdalokkal. **** (Szerzői kiadás, 2008)

Marionette ID: Emptiness Will Change Your Mind A Tatabányáról indult Sammy Sosa zenekar idén radikális névváltoztatáson esett át. Most megjelent első lemezük teljes egészében letölthető a honlapjukról (sammysosaband.hu), de már Marionette ID néven. Õk azok, akik ugyan gyakran lépnek fel indie/hardcore zenekarok társaságában, mégsem lehet besorolni őket egyik kategóriába sem. Egyszerre vannak kint és bent: hardcore-nak túl dallamos, indie-nek nem elég jól fésült.

Sokkal melankolikusabb, befordultabb az ő műfajuk, amely csak kismértékben táplálkozik angol zenekarok munkásságából. Inkább az amerikai college- és zajvonulat képviselői (JR Ewing, Hot Water Music, At the drive-in, Explosions In The Sky) hatottak rájuk, és dalaik korántsem a pophoz, hanem az energikusabb, dallamosabb noise és post-hc zenekarokhoz köthetők. A zajos, torz gitárokat és az egyezős, tört ütemeket a melankolikus énektémák ellenpontozzák vagy egészítik ki - kibukott, elszállós atmoszféra születik ezek által. Sokszínű, változatos felépítésű, 5-6 perc átlaghosszúságú, pontosan kidolgozott dalok vannak, melyek közül kiemelkedik a masszív albumnyitó Disgraceful, a lemez csúcspontjának számító, Trail Of Dead hatotta Somehow Still Here, a csellós kódával szívtájékon ható Arrival és a 3 és fél perces, lendületes punk-hc húzás, a Skyline. Ha nem lenne erodáló a szó (mert az elmúlt néhány évben lejáratták mint stílusmeghatározást), az emo tökéletes jelző lenne erre a kitűnő lemezre. **** és fél (Letölthető, szerzői kiadás, 2008)

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?