Lemez

Matías Aguayo: The Visitor

  • - minek -
  • 2013. augusztus 25.

Zene

Annak is már fél évtizede, hogy a chilei származású Aguayo egy ironikus gesztussal (a dj Koze által briliánsra csiszolt Minimal maxival) hangzatosan búcsút intett a minimal technónak, és valami egyéb után nézett.

A "búcsúbeszéd" dünnyögő-kántáló stílusa megszabta később készített zenéinek irányát is - s ez a tónus dominál a mostani laza, szellemes, s szerencsére csak néha túlgondolt The Visitoron is.

A lemez az Európa és Dél-Amerika legforróbb partijai között ingázó alkotó személyes benyomásait tükrözi, s az utóbbi években megismert énekesek és zenészek voltak társai a lemez elkészítésében. Feltűnő, hogy a hazulról hozott zenei alapokat (a klasszikus new wave, kraut-, posztpunkhagyomány és a minimal/technó örökség ötvözetét) milyen sűrűn szövi át, néha egyenesen nyomja el a trópusi, dél-amerikai, basszusban és szaggatott ritmusokban gazdag tánczene (a cumbiától a bailé funkig). A hangsúlyok számról számra billennek át egyik összetevőről a másikra - s Aguayo ilyenkor nyelvet is vált. A By The Graveyard motorikus lüktetése után a Llegó el Don már minden szempontból más dialektusban szól: mintha a késő hetvenes évekből átrepültünk volna egy mai dél-amerikai gettópartiba - és innen már nincs menekvés, a buli végkimerülésig tart. A folytonos testmozgásra késztető ritmusokat (a pénteken a fővárosban is fellépő) Aguayo és kedves vendégei töltik meg élettel. Már a nyitószám duettje (a partner: Juliana Gattas) is fülön ragadja a hallgatót, de - ha lehet választani - talán az El Sucu Tucuban és az El Camarónban működik a legjobban az alkímia.

Cómeme/Deep Distribution, 2013

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.