Lemez

Matías Aguayo: The Visitor

  • - minek -
  • 2013. augusztus 25.

Zene

Annak is már fél évtizede, hogy a chilei származású Aguayo egy ironikus gesztussal (a dj Koze által briliánsra csiszolt Minimal maxival) hangzatosan búcsút intett a minimal technónak, és valami egyéb után nézett.

A "búcsúbeszéd" dünnyögő-kántáló stílusa megszabta később készített zenéinek irányát is - s ez a tónus dominál a mostani laza, szellemes, s szerencsére csak néha túlgondolt The Visitoron is.

A lemez az Európa és Dél-Amerika legforróbb partijai között ingázó alkotó személyes benyomásait tükrözi, s az utóbbi években megismert énekesek és zenészek voltak társai a lemez elkészítésében. Feltűnő, hogy a hazulról hozott zenei alapokat (a klasszikus new wave, kraut-, posztpunkhagyomány és a minimal/technó örökség ötvözetét) milyen sűrűn szövi át, néha egyenesen nyomja el a trópusi, dél-amerikai, basszusban és szaggatott ritmusokban gazdag tánczene (a cumbiától a bailé funkig). A hangsúlyok számról számra billennek át egyik összetevőről a másikra - s Aguayo ilyenkor nyelvet is vált. A By The Graveyard motorikus lüktetése után a Llegó el Don már minden szempontból más dialektusban szól: mintha a késő hetvenes évekből átrepültünk volna egy mai dél-amerikai gettópartiba - és innen már nincs menekvés, a buli végkimerülésig tart. A folytonos testmozgásra késztető ritmusokat (a pénteken a fővárosban is fellépő) Aguayo és kedves vendégei töltik meg élettel. Már a nyitószám duettje (a partner: Juliana Gattas) is fülön ragadja a hallgatót, de - ha lehet választani - talán az El Sucu Tucuban és az El Camarónban működik a legjobban az alkímia.

Cómeme/Deep Distribution, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.