Koncert

Még annál is „úgyabbul”

Patti Smith és a Lovak Ljubljanában

Zene

Patti Smith debütáló albuma, a Horses 1975 novemberében jelent meg.

Visszhangja éppoly átütő volt, mint a hangvétele – a New Musical Express szerint a Beatles, a Rolling Stones vagy Bob Dylan ennél halványabb első albummal jelentkezett, nagyságrendben legfeljebb a Doors, a Who, Jimi Hendrix vagy a Velvet Underground bemutatkozásához mérhető. Vagy­is az elementáris élmények magaslataihoz – hogy pontosak legyünk.

Hogy ez miben öltött testet, az keményebb dió. Pattinek mindig is fontos volt, hogy reflektáljon befolyásaira: az irodalomban (Rimbaud-tól Burroughs-ig) és a rockban (Them, Stones, Doors, Dylan, Hendrix, avantgárd és garázszenekarok és a többi) egyaránt. Ugyanakkor olyan eredeti és friss hangot ütött meg, amibe bármiféle főhajtás simán belefért. Lényeg a lényeg: a Horseson olyan zsigeri módon fonódott össze a spoken word és a rock ’n’ roll, amitől méltán fogott padlót a sokat látott New York-i punkszíntér.

Patti Smith huszonkilenc éves volt akkor.

Vannak, akik úgy gondolják, hogy a későbbi lemezei még élvezetesebbek (az 1978-as Easter számomra is), de ez egy öltést sem slankít azon, hogy a Horses megkerülhetetlen volt – s maradt. Minden idők egyik legjobbja.
A Spin top 100 alternatív albumának sorában a hatodik helyen végzett 1995-ben, míg a Big O magazinnál ugyanekkor a csúcsra került. A New Musical Express 1985-ben tizennyolcadikként hozta ki, és bányászhatnánk tovább, de lépni kell. Egészen 2015-ig.

Mikor is az év elképesztő híreként napvilágot látott, hogy a 40. évforduló alkalmából Patti Smith Horses-turnéra indul; útba ejtve a méretében és hangulatában egyaránt ideális ljubljanai Križanke kolostor udvarát. Álmodni sem mertem volna jelképesebb helyszínről az albumot indító sorhoz: „Jézus meghalt valakinek a bűneiért, de nem az enyémért”.

Mindenféle parádé (füstök, díszletek) nélkül kezdett bele Patti. Az 1975-ös brancsából a gitáros Lenny Kaye és a dobos Jay Dee Dau­gherty maradt vele, de a basszusgitáros Tony Shanahan is húsz éve kíséri. A billentyűs Richard Sohl 1990-ben meghalt – őt most (a három évvel ezelőtti Banga albumon is szereplő) Jack Petruzzelli pótolta. Szóval, ami a felállást, de legalábbis a hangszereket illeti, az éppen úgy festett, mint ’75-ben. Ám még annál is „úgyabbul” szólt.

Mire a Free Money-hoz értünk, már tisztességesen „lángba borult” a Križanke, de aztán a Land még rátett egy lapáttal. Fel nem merülhetett, hogy fogott volna rajtuk az idő. Éppen ellenkezőleg. A durvaság még vadabbnak, a gyengédség még finomabbnak tűnt. És hát Patti majd kicsattant az átszellemültségtől. Nettó sámán. Nemcsak a számai, de a gesztusai, a tánca és a ruhája is a hetvenes éveket idézték, még ha szűk farmerében és laza zakójában nem is ment le hídba. Csak amikor egyik-másik dal történetét idézte fel, vagy a szövegükbe nyúlt, akkor derült ki, hogy negyven évvel „később” van. Különben hogyan is sorolhatta volna az Elégia veszteségei között Lou Reed, Amy Winehouse vagy Ornette Coleman nevét?

Csupa halál.

Nyilván emlékszünk rá: 1996-ban, amikor tizenhét év után Patti újra turnézni kezdett, ahhoz is egy ilyen sorozat kellett neki. 1989-ben Robert Mapplethorpe, 1990-ben Richard Sohl, majd 1994-ben az öccse, Todd és a férje, Fred Sonic Smith ment el. Ugye, emlékszünk rá: a két gyermekével magára maradó Patti Smith akkor arról beszélt, hogy de akkor is, mégis, az élet csodálatos.

Ezt Ljubljanában is fontosnak tartotta elmondani. És valahogy képtelen voltam nem hinni neki.

Hatvankilenc év az persze hatvankilenc év. Úgy harmincöt-negyven perc múltán valami mérhetetlen elcsigázottságot lehetett látni az arcán a számai után. De olyankor mindig hátrafordult. És mire a következőbe kezdett, már ugyanúgy sugárzott megint.

Ilyen nincs! – szorult el a szívem. Pedig még hátravolt a másik, a drasztikusabb fele.

A Horsest záró Elegie után a Set me free és a Summer Cannibals következett – az előbbi az Easter, a másik a Gone Again albumról –, aztán Patti néhány percre levonult a színpadról. „Ötvenéves a New York-i Velvet Underground” – vette át a szót Lenny Kaye, és hogy annak rendjén megemlékezzenek róla, lenyomtak három Velvet-klasszikust. Nyilván szüksége volt Pattinek erre a pihenőre, de hát amúgy is tudjuk: negyven évvel ezelőtt is játszottak Velvet-számokat. Aztán Patti vissza, és immár a Velvet nyomán együtt zúztak tovább a noise-rockba merülő Beneath The Southern Cross-szal. Popslágernek a Frednek írt Be­cause the Night, himnusznak a
People Have The Power jött végül, aztán már csak a ráadást kellett kikövetelnünk.

Naná, hogy a My Generation volt az, a Who-tól. Szépen keretbe zárva a Horsest, ahogy azt a régi koncertfelvételeken hallhattuk. És ezzel annak is ideje támadt, hogy Patti leszaggassa a húrokat a gitárjáról. Nyilván, hogy ily módon is megidézze a Who-t… Vagy esetleg búcsúként…

De erre gondolni sem mertem.

Patti Smith and her band perform Horses Fortieth Anniversary 1975–2015, Ljubljana, Križanke, augusztus 2.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.