Interjú

„Megmutatni, hogy van olyan nap…”

Füstös Bálint, Lábas Viki, Törőcsik Kristóf – Margaret Island

Zene

Folkos hangvételű, akusztikus popzenéjükkel hamar meghódították a közönséget, ám a sikerüket nemcsak a daloknak, hanem annak a pozitív kisugárzásnak is köszönhetik, ami már-már a védjegyükké vált.

Magyar Narancs: A Margaret Islanddel kapcsolatban gyakran kerül elő az örömzenélés kifejezés, illetve az, hogy milyen vidámak, pozitívak vagytok. Valóban így van?

Füstös Bálint: Ezek a jelzők jól leírnak bennünket, a jókedv nálunk elengedhetetlen. Amikor elkezdtük, az volt az elsődleges célunk, hogy olyan dalokat írjunk, amiket mi is szeretünk. Szerencsére ez megmaradt a mostani keményebb munka mellett is, most is odafigyelünk, hogy élvezzük, amit csinálunk, és jól érezzük magunkat. Ez a közönségünkre kihat: sokan mondták már, hogy azért jönnek el a koncertjeinkre, hogy megnyugodjanak, kikapcsoljanak.

Lábas Viki: Az örömzene kifejezéssel nemcsak a közönséget, hanem a zenésztársainkat is szeretnénk támogatni. Ne ellenfelekként tekintsünk egymásra, hanem legyen egy olyan zenei közösség, ahol számíthatsz a másikra. Jó érzés, amikor zenészek írnak nekünk, hogy elővették azokat a dalkezdeményeiket, szövegeiket, amiket akár mi is írhattunk volna a hasonló zenei vagy szövegvilág miatt, de eddig a fiókban tartották. A rádióban is egyre több ilyen zenét hallok, egyre többen ülnek rá a pozitív hullámra.

MN: Úgy tudom, az utcazenélést sem hagytátok abba.

Füstös Bálint: Fontos még mindig, mert ilyenkor mi is a komfortzónánkon kívülre kerülünk. A múltkor a lezárt Szabadság hídon játszottunk, ami számunkra az év egyik legnagyobb élménye volt. Sok energiát ad, ha nincs meg a klasszikus színpad-közönség felállás, ha csak ott állunk egy kör közepén, és zenélünk. Ez minket is kizökkent, izgulunk. Ráadásul ott egy-egy sétáló embernek is játszunk, nemcsak olyanoknak, akik miattunk jönnek.

Törőcsik Kristóf: A vidéki koncertek előtt is igyekszünk beiktatni egy-egy utcazenélést, ez hozzátartozik az élményhez. Megnézzük a várost, sétálunk, körbenézünk, hagyjuk, hogy ránk ragadjon a környék hangulata. És ilyenkor sokkal jobban ki vagyunk szolgáltatva az emberek reakcióinak.

MN: Hivatalosan ti hárman vagytok a Margaret Island, de mindig ugyanazok a vendégzenészek is. Ők miért nem teljes értékű zenekari tagok?

Lábas Viki: Gerendás Dani dobos, Koltay Kurszán billentyűs, Sárkány Berci ütőhangszeres és Verók Tamás gitáros a kezdetektől velünk van, ugyanúgy tagjai a zenekarnak, mint mi. De nekik nem kell eljönniük például az interjúkra, ők csak zenélnek, az a dolguk, hogy a zenében teljesedjenek ki.

Füstös Bálint: Ez így alakult, minden közösségben kellenek vezérarcok. Mi hárman írjuk a dalokat, dalkezdeményeket, utána elindul a kommunikáció, és mindenki hozzárakja a saját zenei világát. Nálunk így hatékony az együttműködés.

MN: A zenét ti írjátok, a szövegeket gyakran mások. Miért alakult ez így?

Füstös Bálint: Eleinte angolul írtunk, de Bródy János – aki később írt is nekünk szöveget – azt tanácsolta, inkább magyarul próbáljuk meg, mert a magyar szövegnek itthon sokkal nagyobb hatása van. Először el sem tudtuk képzelni, hogyan csináljuk. Ráadásul, ha az embernek Bródy ír dalszöveget, elég magas a léc.

Lábas Viki: Nagyon fiatalon kerültünk ebbe az egészbe, volt három-négy dalunk, és azt sem tudtuk, hogyan fogjunk hozzá egy magyar dalszöveghez. Ezért az első lemeznél segítséget kértünk, Bródy Jánoson kívül Hujber Szabolcs és Csorba Lóránt írt nekünk szövegeket, a másodiknál már jobban megosztottuk ezt egymás között is. Azóta próbálunk mindent először mi megírni, és csak utána kérdezünk. Még mindig nem vagyunk profi dalszövegírók.

Törőcsik Kristóf: Az első lemeznél sem csak néhány e-mail-váltás volt, sokat beszélgettünk Szabival arról, kinek mit jelent az adott dal, és ő az alapján írta meg, vagy volt egy angol szöveg, és abból indult ki. Szoros személyes kapcsolat alakult ki köztünk.

MN: Bródy János sokat segít nektek, az egyik legnagyobb sikeretek pedig egy Koncz Zsuzsa-feldolgozás, az Egy lány sétál a domboldalon. Mit jelent nektek az ő generációjuk, az a vonal, amit ők képviselnek?

Lábas Viki: Ha valaki 70 évig akar a színpadon lenni, és látja, hogy ők még ma is ott vannak, akkor ez egy elég jó példa. A mostani generációnak szerintem fontos újra felfedezni őket, továbbgondolni, amit ők elkezdtek, átadni a mai közönségnek.

Füstös Bálint: Ezek a szüleink kedvenc zenéi, gyerekkorunkban mi is sokat hallgattuk. Bródy olyan mentor, akihez bármikor fordulhatunk, eljön a fellépéseinkre, a szülinapi koncertünkön fellépett velünk, majd meglepetésként a közönséggel elénekelte nekünk a Boldog szülinapot. Példaértékű, amit csinál nem csak zeneileg, hozzáállásban is. Fontos, hogy meglegyen a híd a generációk között.

MN: Bródy és Koncz Zsuzsa politikailag is aktív, a közéleti szerepvállalást sem utasítják vissza. Ebben is követendő példaként tekintetek rájuk?

Lábas Viki: Mindegyikünknek van konkrét véleménye, szeretjük ezt dalszövegbe is önteni, de a politizálás nem a mi feladatunk. A mi közösségünk egy feltétel nélküli szereteten alapuló csapat, amit nem hiszem, hogy el kellene rontanunk a politika nevű dologgal. Mi azt tekintjük a feladatunknak, hogy megmutassuk a közönségnek, szerintünk milyennek kellene lennie a világnak. Például világpolgárnak lenni jó dolog, mert ha így gondolsz a világra, akkor az itthoni történetek mellett a nagy egész felé is figyelni tudsz.

Törőcsik Kristóf: Van egy értékrendszer, ami mentén a zenekar működik, amibe beletartozik a nyitottság, az őszinteség, és aki szeret minket, a szövegeinket, a dalainkat, az hasonló lelkületű ember lehet. Ha így létrejön egy közösség, amelyik egy értékrendet képvisel, az már nyert ügy, politikától függetlenül.

Lábas Viki: Itthon nagyon hangsúlyos a politika, ránk is biztosan lehet jelzőket aggatni, hogy ide vagy oda tartozunk, de nem értem, miért van erre szükség. Mint a frontban ugráló ember látom, hogy egyre nehezebben oldódnak fel az emberek egy-egy koncerten, nekünk pedig éppen ez a feladatunk: megmutatni, hogy van olyan nap, amikor le lehet szarni, mi van a világban. Ezért nem akarunk egyik oldalhoz sem tartozni, csak a Margitszigethez.

(A Margaret Island legközelebb szeptember 7-én a Budapest Parkban lép fel.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.