Interjú

„Megmutatni, hogy van olyan nap…”

Füstös Bálint, Lábas Viki, Törőcsik Kristóf – Margaret Island

Zene

Folkos hangvételű, akusztikus popzenéjükkel hamar meghódították a közönséget, ám a sikerüket nemcsak a daloknak, hanem annak a pozitív kisugárzásnak is köszönhetik, ami már-már a védjegyükké vált.

Magyar Narancs: A Margaret Islanddel kapcsolatban gyakran kerül elő az örömzenélés kifejezés, illetve az, hogy milyen vidámak, pozitívak vagytok. Valóban így van?

Füstös Bálint: Ezek a jelzők jól leírnak bennünket, a jókedv nálunk elengedhetetlen. Amikor elkezdtük, az volt az elsődleges célunk, hogy olyan dalokat írjunk, amiket mi is szeretünk. Szerencsére ez megmaradt a mostani keményebb munka mellett is, most is odafigyelünk, hogy élvezzük, amit csinálunk, és jól érezzük magunkat. Ez a közönségünkre kihat: sokan mondták már, hogy azért jönnek el a koncertjeinkre, hogy megnyugodjanak, kikapcsoljanak.

Lábas Viki: Az örömzene kifejezéssel nemcsak a közönséget, hanem a zenésztársainkat is szeretnénk támogatni. Ne ellenfelekként tekintsünk egymásra, hanem legyen egy olyan zenei közösség, ahol számíthatsz a másikra. Jó érzés, amikor zenészek írnak nekünk, hogy elővették azokat a dalkezdeményeiket, szövegeiket, amiket akár mi is írhattunk volna a hasonló zenei vagy szövegvilág miatt, de eddig a fiókban tartották. A rádióban is egyre több ilyen zenét hallok, egyre többen ülnek rá a pozitív hullámra.

MN: Úgy tudom, az utcazenélést sem hagytátok abba.

Füstös Bálint: Fontos még mindig, mert ilyenkor mi is a komfortzónánkon kívülre kerülünk. A múltkor a lezárt Szabadság hídon játszottunk, ami számunkra az év egyik legnagyobb élménye volt. Sok energiát ad, ha nincs meg a klasszikus színpad-közönség felállás, ha csak ott állunk egy kör közepén, és zenélünk. Ez minket is kizökkent, izgulunk. Ráadásul ott egy-egy sétáló embernek is játszunk, nemcsak olyanoknak, akik miattunk jönnek.

Törőcsik Kristóf: A vidéki koncertek előtt is igyekszünk beiktatni egy-egy utcazenélést, ez hozzátartozik az élményhez. Megnézzük a várost, sétálunk, körbenézünk, hagyjuk, hogy ránk ragadjon a környék hangulata. És ilyenkor sokkal jobban ki vagyunk szolgáltatva az emberek reakcióinak.

MN: Hivatalosan ti hárman vagytok a Margaret Island, de mindig ugyanazok a vendégzenészek is. Ők miért nem teljes értékű zenekari tagok?

Lábas Viki: Gerendás Dani dobos, Koltay Kurszán billentyűs, Sárkány Berci ütőhangszeres és Verók Tamás gitáros a kezdetektől velünk van, ugyanúgy tagjai a zenekarnak, mint mi. De nekik nem kell eljönniük például az interjúkra, ők csak zenélnek, az a dolguk, hogy a zenében teljesedjenek ki.

Füstös Bálint: Ez így alakult, minden közösségben kellenek vezérarcok. Mi hárman írjuk a dalokat, dalkezdeményeket, utána elindul a kommunikáció, és mindenki hozzárakja a saját zenei világát. Nálunk így hatékony az együttműködés.

MN: A zenét ti írjátok, a szövegeket gyakran mások. Miért alakult ez így?

Füstös Bálint: Eleinte angolul írtunk, de Bródy János – aki később írt is nekünk szöveget – azt tanácsolta, inkább magyarul próbáljuk meg, mert a magyar szövegnek itthon sokkal nagyobb hatása van. Először el sem tudtuk képzelni, hogyan csináljuk. Ráadásul, ha az embernek Bródy ír dalszöveget, elég magas a léc.

Lábas Viki: Nagyon fiatalon kerültünk ebbe az egészbe, volt három-négy dalunk, és azt sem tudtuk, hogyan fogjunk hozzá egy magyar dalszöveghez. Ezért az első lemeznél segítséget kértünk, Bródy Jánoson kívül Hujber Szabolcs és Csorba Lóránt írt nekünk szövegeket, a másodiknál már jobban megosztottuk ezt egymás között is. Azóta próbálunk mindent először mi megírni, és csak utána kérdezünk. Még mindig nem vagyunk profi dalszövegírók.

Törőcsik Kristóf: Az első lemeznél sem csak néhány e-mail-váltás volt, sokat beszélgettünk Szabival arról, kinek mit jelent az adott dal, és ő az alapján írta meg, vagy volt egy angol szöveg, és abból indult ki. Szoros személyes kapcsolat alakult ki köztünk.

MN: Bródy János sokat segít nektek, az egyik legnagyobb sikeretek pedig egy Koncz Zsuzsa-feldolgozás, az Egy lány sétál a domboldalon. Mit jelent nektek az ő generációjuk, az a vonal, amit ők képviselnek?

Lábas Viki: Ha valaki 70 évig akar a színpadon lenni, és látja, hogy ők még ma is ott vannak, akkor ez egy elég jó példa. A mostani generációnak szerintem fontos újra felfedezni őket, továbbgondolni, amit ők elkezdtek, átadni a mai közönségnek.

Füstös Bálint: Ezek a szüleink kedvenc zenéi, gyerekkorunkban mi is sokat hallgattuk. Bródy olyan mentor, akihez bármikor fordulhatunk, eljön a fellépéseinkre, a szülinapi koncertünkön fellépett velünk, majd meglepetésként a közönséggel elénekelte nekünk a Boldog szülinapot. Példaértékű, amit csinál nem csak zeneileg, hozzáállásban is. Fontos, hogy meglegyen a híd a generációk között.

MN: Bródy és Koncz Zsuzsa politikailag is aktív, a közéleti szerepvállalást sem utasítják vissza. Ebben is követendő példaként tekintetek rájuk?

Lábas Viki: Mindegyikünknek van konkrét véleménye, szeretjük ezt dalszövegbe is önteni, de a politizálás nem a mi feladatunk. A mi közösségünk egy feltétel nélküli szereteten alapuló csapat, amit nem hiszem, hogy el kellene rontanunk a politika nevű dologgal. Mi azt tekintjük a feladatunknak, hogy megmutassuk a közönségnek, szerintünk milyennek kellene lennie a világnak. Például világpolgárnak lenni jó dolog, mert ha így gondolsz a világra, akkor az itthoni történetek mellett a nagy egész felé is figyelni tudsz.

Törőcsik Kristóf: Van egy értékrendszer, ami mentén a zenekar működik, amibe beletartozik a nyitottság, az őszinteség, és aki szeret minket, a szövegeinket, a dalainkat, az hasonló lelkületű ember lehet. Ha így létrejön egy közösség, amelyik egy értékrendet képvisel, az már nyert ügy, politikától függetlenül.

Lábas Viki: Itthon nagyon hangsúlyos a politika, ránk is biztosan lehet jelzőket aggatni, hogy ide vagy oda tartozunk, de nem értem, miért van erre szükség. Mint a frontban ugráló ember látom, hogy egyre nehezebben oldódnak fel az emberek egy-egy koncerten, nekünk pedig éppen ez a feladatunk: megmutatni, hogy van olyan nap, amikor le lehet szarni, mi van a világban. Ezért nem akarunk egyik oldalhoz sem tartozni, csak a Margitszigethez.

(A Margaret Island legközelebb szeptember 7-én a Budapest Parkban lép fel.)

Neked ajánljuk

A gyöngy

  • Halasi Zoltán

A király elküldi fiát messze földre, hozza el a kígyótól a kincset. Mielőtt a fiú útnak indul, meg kell válnia ruhájától. Megérkezik, elvegyül az ottaniak között. Ételüktől azonban mintegy álomba merül, megfeledkezik királyfi voltáról, küldetéséről. Apja levele téríti magához. Megigézi a kígyót, megszerzi a kincset. Hazatér, megdicsőül.

Máshogy mutatja ki

  • SzSz

„Az utolsó túlélő halálával Auschwitzot beveszi a kirakatból a történelem. Lomtárba kerül, ott porosodik majd a sötétben a tatárjárás és a waterlooi csata közt” – nyilatkozta Röhrig Géza egy interjúban a Saul fia diadalmenetének egyik állomásán –, a Born in Auschwitz egyszerre igazolja és cáfolja e kijelentést azzal, hogy bemutatja, hogyan hatja át a tragédia háromgenerációnyi család életét.

„A vérfürdő nem vonz”

A Star Trek-filmek Spockja jelenleg az AMC horrorsorozatában, a NOS4A2 második évadában adja a Charlie Manx nevezetű gonoszt, de élőben nincs benne semmi fenyegető. A Rhode Island-i forgatáson értük el.

„Gátlástalanul húzogatjuk ki egymás sorait”

  • Láng Dávid

Több mint ezer induló közül ők nyerték tavaly az Öröm a Zene tehetségkutató országos döntőjét, nem sokkal később pedig Lovasi András is kiválasztotta őket a raktárkoncertes gázsiját szétosztó pályázaton. A duóval arról beszélgettünk, mivel győzhették meg a zsűrit, milyen köztük a dalszerzői dinamika, és terveznek-e teljes zenekarrá bővülni.

Ülő ováció

  • Nagy István

Nyolcvanegy éves korában elhunyt minden idők egyik legnagyobb hatású zenei producere, akinek a jelentősége egyedül talán George Martinéhoz fogható; mindketten a modern zenerögzítési technika úttörőinek, lényegében megteremtőinek számítanak.

A földön kívüli selyemszörny

  • Vida Virág

Amióta online térbe kényszerült a színház, új, alkalmazott műfaj jelent meg a művészetek palettáján, amelyet leginkább „előadás-közvetítésnek” lehetne nevezni, és abban különbözik a korábbi színházi közvetítésektől, hogy eddig soha nem látott nyomatékot kap benne az operatőri munka.

Megtalálva

  • Dékei Kriszta

A művészet történetében komoly hagyománya van a nagy elődök másolásának, a témák és a stílusok újradolgozásának.

Eladó, kiadó

Hérodotosz óta sokat változott a közmeg­egyezés azzal kapcsolatban, mik is lehetnek a történetírás elfogadott témái és alkalmatos forrásai.