mi a kotta?

Megszűnt a marhadög

  • mi a kotta
  • 2022. május 11.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/19. hétre

„A Nibelung gyűrűje című tetralógiának végső negyedét, melynek elszenvedésével még tartoztunk a civilizációnak, íme előadták nálunk is. Ha az operaház jelen vezetése alatt biztosak lehetnénk az ellen, hogy az ártatlanság és csendes béke valamely percében ránk nem szakad egész váratlanul egy darab Parsifal, vagy egy kőzuhatag Trisztán, a ma esti kínszenvedések után végre elmondhatnók az utolsó elhullott tehene fölött sopánkodó cigány vigaszát: Hála Istennek! Megszűnt a marhadög.

Hála Wotannak! Bealkonyodott neki. Födje emlékét ama sötétség, melyből előlépnie sohasem kellett volna, és melyből bizonyára ki sem bátorodik vala, ha Wagnernek dallamteremtő képességét, amely különben sem volt valami nagyon erős – végképp nem sújtja tehetetlenséggel a Walhalla versenyintézetének, az Olympusnak egyik leghírnevesebb matadorja, Apollo musagetes. (…) Őt, szegényt, eltették oda, hol minden végtelen és így talán a dallam is; de megmaradtak rettentő fájdalmak között létrejött művei, melyekből mi, a késő utókor szkeptikus gyermekei, megtudhatjuk, milyen szerencsétlen lehetett az az ember, kinek önmaga iránt való mérhetetlen lelkesedéséhez a kegyetlen sors nem adta meg az azt igazoló képességet.” Így írt 1892-ben Az istenek alkonya budapesti bemutatójáról a kor első számú hírlapi kritikusa, Keszler József, aki – köztünk maradjon – nem volt épp a legelfogulatlanabb és legbölcsebb elmék közül való. Mi mindenesetre most sokkalta pozitívabb várakozással, sőt határozott predilekcióval tekintünk az új operaházi Götterdämmerung elé, amely vasárnap M. Tóth Géza rendezésében, Kocsár Balázs vezényletével és Kovácsházi István Siegfriedjével vár majd ránk, a 2015-ben megkezdett Ring záródarabjaként (május 15., öt óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.