mi a kotta?

Megszűnt a marhadög

  • mi a kotta
  • 2022. május 11.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/19. hétre

„A Nibelung gyűrűje című tetralógiának végső negyedét, melynek elszenvedésével még tartoztunk a civilizációnak, íme előadták nálunk is. Ha az operaház jelen vezetése alatt biztosak lehetnénk az ellen, hogy az ártatlanság és csendes béke valamely percében ránk nem szakad egész váratlanul egy darab Parsifal, vagy egy kőzuhatag Trisztán, a ma esti kínszenvedések után végre elmondhatnók az utolsó elhullott tehene fölött sopánkodó cigány vigaszát: Hála Istennek! Megszűnt a marhadög.

Hála Wotannak! Bealkonyodott neki. Födje emlékét ama sötétség, melyből előlépnie sohasem kellett volna, és melyből bizonyára ki sem bátorodik vala, ha Wagnernek dallamteremtő képességét, amely különben sem volt valami nagyon erős – végképp nem sújtja tehetetlenséggel a Walhalla versenyintézetének, az Olympusnak egyik leghírnevesebb matadorja, Apollo musagetes. (…) Őt, szegényt, eltették oda, hol minden végtelen és így talán a dallam is; de megmaradtak rettentő fájdalmak között létrejött művei, melyekből mi, a késő utókor szkeptikus gyermekei, megtudhatjuk, milyen szerencsétlen lehetett az az ember, kinek önmaga iránt való mérhetetlen lelkesedéséhez a kegyetlen sors nem adta meg az azt igazoló képességet.” Így írt 1892-ben Az istenek alkonya budapesti bemutatójáról a kor első számú hírlapi kritikusa, Keszler József, aki – köztünk maradjon – nem volt épp a legelfogulatlanabb és legbölcsebb elmék közül való. Mi mindenesetre most sokkalta pozitívabb várakozással, sőt határozott predilekcióval tekintünk az új operaházi Götterdämmerung elé, amely vasárnap M. Tóth Géza rendezésében, Kocsár Balázs vezényletével és Kovácsházi István Siegfriedjével vár majd ránk, a 2015-ben megkezdett Ring záródarabjaként (május 15., öt óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.