Mély harapás (film)

  • - köves -
  • 2008. július 10.

Zene

Kellemetlen érzés lehet, ha az ember lába közé metafora nő és ezzel kell végigjátszani egy egész filmet: a lábközi metafora híresen rosszul hat a járásra, de homlokráncoló és szemöldök-összehúzó erejének is nagy a szakirodalma. Konkrétabban: vajon miféle eszközök állnak egy fiatal színésznő rendelkezésére, ha azt kell játszania, hogy lábai közt ott a kasztrációs félelmek egy szép példánya, a fogazott punci.

Kellemetlen érzés lehet, ha az ember lába közé metafora nõ és ezzel kell végigjátszani egy egész filmet: a lábközi metafora híresen rosszul hat a járásra, de homlokráncoló és szemöldök-összehúzó erejének is nagy a szakirodalma. Konkrétabban: vajon miféle eszközök állnak egy fiatal színésznõ rendelkezésére, ha azt kell játszania, hogy lábai közt ott a kasztrációs félelmek egy szép példánya, a fogazott punci. Íme, egy fogas kérdés, melyre Mitchell Lichtenstein (a pop-artos Roy fia) rendezõ válasza: tessék úgy játszani, mint minden más másságot! A beilleszkedés ellehetetlenülése felett érzett, növekvõ borzalommal. Egy darabig valóban ezt játsszuk, mintha valóban egy rendes high-school drámában járnánk, a ruhatárból kölcsönözhetõ identitások tanpályáján, a tanári/szülõi álszentségek turkálójában. Ez az eljárás, bár igen bátor, csak a nõgyógyászatig folytatható, mert itt aztán elszabadul a viccmesélési kényszer, és Móricka veszi át a hatalmat a produkció felett. A rendezõi fapofa eddig tartott, innentõl viszont kaján vigyorba torzul, a fogazott testrész gazdája pedig nekilát, hogy elégtételt vegyen a nõiségén esett sérelmeken. A bosszúállás útja férfisikolyokkal és leharapott péniszdarabkákkal van kikövezve, ahol pedig kutya vicsorog, ott elõbb-utóbb az eb is szerephez jut: az ott csak egy kellék, az ott csak egy kellék! - kezdhetjük ismételgetni önnön megnyugtatásunkra. Mert ami a padlóra hullt, az persze nem maradhat ott örökre, a kéjes mutogatósdi azonban csak eddig terjed, a gyilkos fegyver diszkrét takarásban marad mindvégig.

A Budapest Film bemutatója

** + fél

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.