mi a kotta?

Menny és pokol

  • mi a kotta
  • 2013. április 14.

Zene

És ő felelt: "Nincs nagyobb fájdalom,

mint emlékezni a boldog időkre

a bajban - mestered is tudja ezt.

De ha valóban ennyire kívánod

megismerni szerelmünk gyökerét,

legyen; egyszerre sírok és beszélek.

Egy ízben olvasgattunk, kedvtelésből,

Lancelotról, kit szerelem gyötört;

egyedül voltunk, és gyanútlanok.

Olvasás közben össze-összenéztünk,

néha az arcszínünk megváltozott;

ám jött egy pont, mely végképpen legyőzött:

mikor a régen vágyott szép mosolyt

a szerelmes hős csókkal illeti -

akkor ő, itt, ki tőlem el nem válik,

a számra reszketőn csókot adott.

A könyv lett Galeottónk, meg a szerző;

aznap mi már nem olvastunk tovább."

Kiváló szerzőnk és múlt heti címlaparcunk, Nádasdy Ádám magyarításában ekképpen hangzik Dante Poklának az a részlete, amely nem csupán arról ad örök bizonyságot, hogy az olvasás nagy kerítő, de még ráadásul egy nagy szerelmespárt is ajándékozott a zene- és operairodalom számára. Rimini városának tragikus szerelmespárja, Francesca és Paolo Csajkovszkij fantáziája és Rahmanyinov operája után az olasz opera egyik utolsó nagy kismesterének, Riccardo Zandonainak a művében vált főszereplővé majdnem kerek száz éve, 1914-ben. A Francesca da Rimini a Metropolitan élő HD-közvetítése révén válhat most megismerhetővé: a holland szoprán, Eva-Maria Westbroek címszereplésével (képünkön mint operai Anna Nicole Smith látható), Marco Armiliato vezénylete alatt, s az idős olasz rendező (és egyszeres Jancsó-filmszínész), Piero Faggioni közel harmincéves színrevitelében (Fesztivál Színház, ill. Uránia, március 16., hat óra).

"Isten ments! Úgy érzem magam, mintha operaelőadáson ülnék!" - ez a kifakadás már nem a mozis operaközvetítés témájához kapcsolódik, hanem - bármily hihetetlen! - a szombat este másik főművéhez, Johann Sebastian Bach Máté-passiójához. Az egykorú feljegyzések szerint ugyanis ezekkel az elégületlenséget sugárzó szavakkal kommentálta az egyik idős lipcsei polgárasszony az ősbemutatót, ahol Isten bárányának szenvedéstörténete az ő számára túlságig dramatizált formában hangzott fel. Az utókor értelemszerűen vonakodik azonosulni e véleménnyel, s így az a koncert is másról tanúskodik majd, amelyet a hét historikus szakirányú fővendégei, a Stuttgarti Kamarakórus, a Stuttgarti Barokk Zenekar és a vezénylő Frieder Bernius adnak majd (Nemzeti Hangversenyterem, március 16., fél nyolc).

Egyebekben pedig a héten itt a Tavasz! Mármint az a különleges kórusszimfónia, amelynek Benjamin Britten a Tavasz-szimfónia címet adta. A főleg 16-17. századi angol verseket, de Auden és Blake szövegeit is megéneklő 1949-es mű az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar keddi koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 19., fél nyolc) hangzik majd fel, Medveczky Ádám vezényletével. A fináléban a késő reneszánsz Londonig elérő Britten-szimfónia ezen az estén egy másik angol ínyencfogással, Ralph Vaughan Williams éppen százesztendős II. szimfóniájával fog párba kerülni, mely mű éppenséggel a Londoni melléknevet viseli.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.