mi a kotta?

Menny és pokol

  • mi a kotta
  • 2013. április 14.

Zene

És ő felelt: "Nincs nagyobb fájdalom,

mint emlékezni a boldog időkre

a bajban - mestered is tudja ezt.

De ha valóban ennyire kívánod

megismerni szerelmünk gyökerét,

legyen; egyszerre sírok és beszélek.

Egy ízben olvasgattunk, kedvtelésből,

Lancelotról, kit szerelem gyötört;

egyedül voltunk, és gyanútlanok.

Olvasás közben össze-összenéztünk,

néha az arcszínünk megváltozott;

ám jött egy pont, mely végképpen legyőzött:

mikor a régen vágyott szép mosolyt

a szerelmes hős csókkal illeti -

akkor ő, itt, ki tőlem el nem válik,

a számra reszketőn csókot adott.

A könyv lett Galeottónk, meg a szerző;

aznap mi már nem olvastunk tovább."

Kiváló szerzőnk és múlt heti címlaparcunk, Nádasdy Ádám magyarításában ekképpen hangzik Dante Poklának az a részlete, amely nem csupán arról ad örök bizonyságot, hogy az olvasás nagy kerítő, de még ráadásul egy nagy szerelmespárt is ajándékozott a zene- és operairodalom számára. Rimini városának tragikus szerelmespárja, Francesca és Paolo Csajkovszkij fantáziája és Rahmanyinov operája után az olasz opera egyik utolsó nagy kismesterének, Riccardo Zandonainak a művében vált főszereplővé majdnem kerek száz éve, 1914-ben. A Francesca da Rimini a Metropolitan élő HD-közvetítése révén válhat most megismerhetővé: a holland szoprán, Eva-Maria Westbroek címszereplésével (képünkön mint operai Anna Nicole Smith látható), Marco Armiliato vezénylete alatt, s az idős olasz rendező (és egyszeres Jancsó-filmszínész), Piero Faggioni közel harmincéves színrevitelében (Fesztivál Színház, ill. Uránia, március 16., hat óra).

"Isten ments! Úgy érzem magam, mintha operaelőadáson ülnék!" - ez a kifakadás már nem a mozis operaközvetítés témájához kapcsolódik, hanem - bármily hihetetlen! - a szombat este másik főművéhez, Johann Sebastian Bach Máté-passiójához. Az egykorú feljegyzések szerint ugyanis ezekkel az elégületlenséget sugárzó szavakkal kommentálta az egyik idős lipcsei polgárasszony az ősbemutatót, ahol Isten bárányának szenvedéstörténete az ő számára túlságig dramatizált formában hangzott fel. Az utókor értelemszerűen vonakodik azonosulni e véleménnyel, s így az a koncert is másról tanúskodik majd, amelyet a hét historikus szakirányú fővendégei, a Stuttgarti Kamarakórus, a Stuttgarti Barokk Zenekar és a vezénylő Frieder Bernius adnak majd (Nemzeti Hangversenyterem, március 16., fél nyolc).

Egyebekben pedig a héten itt a Tavasz! Mármint az a különleges kórusszimfónia, amelynek Benjamin Britten a Tavasz-szimfónia címet adta. A főleg 16-17. századi angol verseket, de Auden és Blake szövegeit is megéneklő 1949-es mű az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar keddi koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 19., fél nyolc) hangzik majd fel, Medveczky Ádám vezényletével. A fináléban a késő reneszánsz Londonig elérő Britten-szimfónia ezen az estén egy másik angol ínyencfogással, Ralph Vaughan Williams éppen százesztendős II. szimfóniájával fog párba kerülni, mely mű éppenséggel a Londoni melléknevet viseli.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.