mi a kotta?

Menny és pokol

  • mi a kotta
  • 2013. április 14.

Zene

És ő felelt: "Nincs nagyobb fájdalom,

mint emlékezni a boldog időkre

a bajban - mestered is tudja ezt.

De ha valóban ennyire kívánod

megismerni szerelmünk gyökerét,

legyen; egyszerre sírok és beszélek.

Egy ízben olvasgattunk, kedvtelésből,

Lancelotról, kit szerelem gyötört;

egyedül voltunk, és gyanútlanok.

Olvasás közben össze-összenéztünk,

néha az arcszínünk megváltozott;

ám jött egy pont, mely végképpen legyőzött:

mikor a régen vágyott szép mosolyt

a szerelmes hős csókkal illeti -

akkor ő, itt, ki tőlem el nem válik,

a számra reszketőn csókot adott.

A könyv lett Galeottónk, meg a szerző;

aznap mi már nem olvastunk tovább."

Kiváló szerzőnk és múlt heti címlaparcunk, Nádasdy Ádám magyarításában ekképpen hangzik Dante Poklának az a részlete, amely nem csupán arról ad örök bizonyságot, hogy az olvasás nagy kerítő, de még ráadásul egy nagy szerelmespárt is ajándékozott a zene- és operairodalom számára. Rimini városának tragikus szerelmespárja, Francesca és Paolo Csajkovszkij fantáziája és Rahmanyinov operája után az olasz opera egyik utolsó nagy kismesterének, Riccardo Zandonainak a művében vált főszereplővé majdnem kerek száz éve, 1914-ben. A Francesca da Rimini a Metropolitan élő HD-közvetítése révén válhat most megismerhetővé: a holland szoprán, Eva-Maria Westbroek címszereplésével (képünkön mint operai Anna Nicole Smith látható), Marco Armiliato vezénylete alatt, s az idős olasz rendező (és egyszeres Jancsó-filmszínész), Piero Faggioni közel harmincéves színrevitelében (Fesztivál Színház, ill. Uránia, március 16., hat óra).

"Isten ments! Úgy érzem magam, mintha operaelőadáson ülnék!" - ez a kifakadás már nem a mozis operaközvetítés témájához kapcsolódik, hanem - bármily hihetetlen! - a szombat este másik főművéhez, Johann Sebastian Bach Máté-passiójához. Az egykorú feljegyzések szerint ugyanis ezekkel az elégületlenséget sugárzó szavakkal kommentálta az egyik idős lipcsei polgárasszony az ősbemutatót, ahol Isten bárányának szenvedéstörténete az ő számára túlságig dramatizált formában hangzott fel. Az utókor értelemszerűen vonakodik azonosulni e véleménnyel, s így az a koncert is másról tanúskodik majd, amelyet a hét historikus szakirányú fővendégei, a Stuttgarti Kamarakórus, a Stuttgarti Barokk Zenekar és a vezénylő Frieder Bernius adnak majd (Nemzeti Hangversenyterem, március 16., fél nyolc).

Egyebekben pedig a héten itt a Tavasz! Mármint az a különleges kórusszimfónia, amelynek Benjamin Britten a Tavasz-szimfónia címet adta. A főleg 16-17. századi angol verseket, de Auden és Blake szövegeit is megéneklő 1949-es mű az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar keddi koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, március 19., fél nyolc) hangzik majd fel, Medveczky Ádám vezényletével. A fináléban a késő reneszánsz Londonig elérő Britten-szimfónia ezen az estén egy másik angol ínyencfogással, Ralph Vaughan Williams éppen százesztendős II. szimfóniájával fog párba kerülni, mely mű éppenséggel a Londoni melléknevet viseli.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.