mi a kotta?

Repül a nehéz kő

  • mi a kotta
  • 2013. október 26.

Zene

"Hogyha választanom kéne a ma már kiváltságos művész, író, festő, muzsikus között, akikre mintegy reáhárul a mi korunk képviseletének gondja, s akik közül valakit, egyet, meg kéne menteni a végromlásból, vagy mint egy úszó palackot, átlendíteni a világokon, egy percig sem haboznék, mert Stravinskyt választanám, akinek lángja, ragyogása nemhogy csökkenőben volna, hanem mind újabb s nem is sejtett erőket vet felszínre.

A Tűzmadár: mily találó szimbóluma, micsoda profetikus neve Stravinsky első bemutatkozásának! Ez a balett, 1910-ben, a párizsi Operában, a hangoknak s színeknek ez a tündéri káprázata, egy kissé veszedelmes képet adott róla, mivel csupa tetszetős és hatásos elemből épült. Választékos finomsága, gazdag hangzatossága, amellett témaválasztása: a mesés Kelet felidézése - megannyi könnyű csábulat volt a hallgatók számára, s ez a furcsa félreértés, a legelső siker mélyén, nem is maradt következmény nélkül. Mindegy: milyen fagyos mélyből, mily páratlan magányból tört fel ez a szép madár!"

1926-ban, a Nyugat lapjain jelent meg e felütéssel egy formás kis Stravinsky-portré, amelynek szerzője a francia-magyar kultúrkapcsolatok egy mára nagyjából elfeledett, ám hasznos alakja, Francois Gachot volt. Jean Cocteau egykori titkára a húszas évek közepétől majd' negyedszázadot töltött Pesten: a kortárs francia képzőművészetről tanított nálunk, fordított Krúdyt, és öregkorában, már a hetvenes években írt egy regényt, Budapesti szerelmesek címmel. Nevének felemlegetésére, mégoly áttételesen, most a Concerto Budapest bérletindító pénteki hangversenye kínál lehetőséget, hisz a koncert felét A tűzmadár eredeti, 1910-es verziója fogja kitenni (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 27., fél nyolc). A koncert másik, egészen pontosan az első felét pedig a Keller Andrásékhoz visszatérő sztárhegedűs, Vadim Repin uralja, aki Prokofjev után most Brahms Hegedűversenyét húzza majd nekünk.

Ezen a hétvégén új szériát kezd a Fesztiválzenekar is a Haydn-Mozart Plusz sorozatban: Párizstól Londonig. Mármint hogy Mozart Párizsi szimfóniájától Haydn Londoni szimfóniájáig, mert az első programot az előbbitől az utóbbiig vezeti és vezényli majd Takács-Nagy Gábor (Olasz Intézet, szeptember 27. és 28., háromnegyed nyolc). Csütörtökön azután egy másféle pluszos Haydn-koncert csábít: a legelső Haydn-szimfóniával és a nagyszerű Sinfonia concertantéval, egy fiatal formációval, az ifjú karmester, Dubóczky Gergely által megalapított Budapest Sound Collective szimfonikus zenekarral és remek szólistákkal, mint amilyen Baráti Kristóf (MOM Kulturális Központ, október 3., fél nyolc). Az elkövetkező napokra jut még egy zenei világnap október elsején, egy nyolcvan éve született lengyel zeneszerzőket, Pendereckit és a néhai Góreckit felmagasztaló Nemzeti Énekkar-koncert (BMC, október 1., fél nyolc), s még egy sereg más esemény. Melyek közül már csupán Vashegyi György Händel-produkcióját (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 29., fél nyolc) jut helyünk röviden földicsérni. Az Acis és Galatea igazi remekmű, s különösen közel áll az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus alapítójához, mitológiai főszereplőinek szerelmét (Poussin képén mutatjuk) pedig egy féltékeny küklopsz, az utóbb Odüsszeusznak is sok bosszúságot okozó Polüphémosz lehetetleníti el, egy sziklával agyonütve a tejfehér Galatea kedvesét, akiből holtában bővizű folyó válik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.