Lemez

Mielőtt a szív megszakad

Felső Tízezer: Majd lesz valahogy

  • - minek -
  • 2018. november 11.

Zene

Kevés olyan zenekar akad e honban, amely olyan jóízűen, tenyérbemászó őszinteséggel és zavarba ejtő dallamossággal tolná a keserédes angolszász indie gitárzenét, mint a Felső Tízezer. Már a 2015-ben, közvetlenül megalakulásuk után felvett első albumuk, a Normális élet is remek darab, a tavalyi háromszámos EP pedig remekül ágyazott meg a most frissen kijött második nagylemeznek.

Az alig pár éves zenekar annak a Sallai László énekes/gitárosnak szívbéli szülöttje, aki ma is százfelé játszik; leginkább a Szabó Benedek és a Galaxisokból ismerheti a nagyérdemű, de ott van az alkalmanként működő Sommersault Boyban meg a Zombie Girlfriendben is. Zenésztársai is a magyar indie/alternatív szcénából jöttek, a ritmusszekció (Balog Gallusz basszusgitáros, Hromkó István dobos) például ideje másik felét a Mayberian Sanskülottsban tölti. A Felső Tízezernél kulcsfontosságú a gitárhangzás, így azután főszerepet kap Korándi Dávid gitáros friss, jól kitalált játéka, mely hol napfényesen csilingelő, hol meg alaposan széttorzítva zúz. A  Majd lesz valahogy mindenekelőtt remek dalok együttese, a közösen összerakott szerzemények pedig Sallai szövegeitől teljesednek ki. Ezekben az apátia, a csalódás, a szorongás, az üresség érzése szinte vidám és többnyire üdítően dallamos köntösben (no, meg a műfajhoz tökéletesen passzoló énekhangon) szólal meg. A szinte euforikusan felzengő refrének egész tónusa szöges ellentétben áll a borongós, pesszimista sorokkal, de az ebből fakadó teremtő feszültség csak szórakoztatóbbá teszi a dalokat.

false

 

Fotó: Facebook/Felső Tízezer

Az biztos, hogy már a nyitószám, a  Jegyzet magamnak felütése is jól elhelyezi a zenetörténeti koordináta-rendszerben a zenekart. Mintha a késő nyolcvanas, a kora kilencvenes évekbe repülnénk vissza (érdekes, hogy a Carter The Unstoppable Sex Machine-t meg a Kézi-Chopint emlegetik a lemez bandcamp linkjén), távolról integet még nekünk minden power popzene keresztapja, a Big Star. Ám ezek csak távoli csillagok, a Felső Tízezer meg itt és most, a szemünk láttára, fülünk hallatára csinál az igényes hozzávalókból zamatos menüt. A sok-sok szomorú, mégis táncolós szám után egy külön ciklust raktak össze a szakítós dalokból ( Mindennek el kell múlnia; A mentős, a rendőr, a tűzoltó), ám még ezeket is szívet melengető melódiáktól szinte kicsattanó köntösben, néha már-már pop-punkos tónusban adják elő. Ezután még a lassú, szinte lebegős, pszichedéliába forduló  Túl vagyok mindenen című számnak akad hely, hogy aztán a címadó dal önvallomása zárjon le mindent. Belülről nézve a  Majd lesz valahogy talán egy túlélős-terápiás lemez lehetett, ám a több-kevesebb empátiával megáldott befogadó mindebből inkább a szebbik oldalát, a jó kis dalok sorát meg a mindent átható muzikalitást hallja ki.

GarageLive Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.