Lemez

Mielőtt a szív megszakad

Felső Tízezer: Majd lesz valahogy

  • - minek -
  • 2018. november 11.

Zene

Kevés olyan zenekar akad e honban, amely olyan jóízűen, tenyérbemászó őszinteséggel és zavarba ejtő dallamossággal tolná a keserédes angolszász indie gitárzenét, mint a Felső Tízezer. Már a 2015-ben, közvetlenül megalakulásuk után felvett első albumuk, a Normális élet is remek darab, a tavalyi háromszámos EP pedig remekül ágyazott meg a most frissen kijött második nagylemeznek.

Az alig pár éves zenekar annak a Sallai László énekes/gitárosnak szívbéli szülöttje, aki ma is százfelé játszik; leginkább a Szabó Benedek és a Galaxisokból ismerheti a nagyérdemű, de ott van az alkalmanként működő Sommersault Boyban meg a Zombie Girlfriendben is. Zenésztársai is a magyar indie/alternatív szcénából jöttek, a ritmusszekció (Balog Gallusz basszusgitáros, Hromkó István dobos) például ideje másik felét a Mayberian Sanskülottsban tölti. A Felső Tízezernél kulcsfontosságú a gitárhangzás, így azután főszerepet kap Korándi Dávid gitáros friss, jól kitalált játéka, mely hol napfényesen csilingelő, hol meg alaposan széttorzítva zúz. A  Majd lesz valahogy mindenekelőtt remek dalok együttese, a közösen összerakott szerzemények pedig Sallai szövegeitől teljesednek ki. Ezekben az apátia, a csalódás, a szorongás, az üresség érzése szinte vidám és többnyire üdítően dallamos köntösben (no, meg a műfajhoz tökéletesen passzoló énekhangon) szólal meg. A szinte euforikusan felzengő refrének egész tónusa szöges ellentétben áll a borongós, pesszimista sorokkal, de az ebből fakadó teremtő feszültség csak szórakoztatóbbá teszi a dalokat.

false

 

Fotó: Facebook/Felső Tízezer

Az biztos, hogy már a nyitószám, a  Jegyzet magamnak felütése is jól elhelyezi a zenetörténeti koordináta-rendszerben a zenekart. Mintha a késő nyolcvanas, a kora kilencvenes évekbe repülnénk vissza (érdekes, hogy a Carter The Unstoppable Sex Machine-t meg a Kézi-Chopint emlegetik a lemez bandcamp linkjén), távolról integet még nekünk minden power popzene keresztapja, a Big Star. Ám ezek csak távoli csillagok, a Felső Tízezer meg itt és most, a szemünk láttára, fülünk hallatára csinál az igényes hozzávalókból zamatos menüt. A sok-sok szomorú, mégis táncolós szám után egy külön ciklust raktak össze a szakítós dalokból ( Mindennek el kell múlnia; A mentős, a rendőr, a tűzoltó), ám még ezeket is szívet melengető melódiáktól szinte kicsattanó köntösben, néha már-már pop-punkos tónusban adják elő. Ezután még a lassú, szinte lebegős, pszichedéliába forduló  Túl vagyok mindenen című számnak akad hely, hogy aztán a címadó dal önvallomása zárjon le mindent. Belülről nézve a  Majd lesz valahogy talán egy túlélős-terápiás lemez lehetett, ám a több-kevesebb empátiával megáldott befogadó mindebből inkább a szebbik oldalát, a jó kis dalok sorát meg a mindent átható muzikalitást hallja ki.

GarageLive Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.