Lemez

Miért vagyunk itt?

Nine Inch Nails: Bad Witch

Zene

Trent Reznor megbízható ember: ígért nekünk egy trilógiát, most meg is érkezett a befejező rész. Az eredeti koncepció legfeljebb annyiban változott, hogy az első két epizódot egy-egy EP formájában kaptuk meg, a záróakkord viszont egy nagylemez. Már amennyire nagylemeznek lehet nevezni egy épphogy 30 perces produkciót, de ha végül is amolyan geek módra úgy állunk a dologhoz, hogy az albumformátum 30 perctől kezdődik, akkor nincs okunk kételkedni. Meg hát úgyis az a lényeg, amit a főnök mond.

Az első mű Not the Actual Events címmel 2016 végén érkezett, tavaly nyáron jelent meg a folytatás, az Add Violence, a harmadik részt pedig Bad Witchnek nevezi Reznor és hű alkotótársa, Atticus Ross. A friss interjúkban még némi kerettörténetet is kaptunk a trilógiához: az első epizódban azt a kérdést teszik fel, hogy mivégre vagyunk itt a világon, a másodikban zajlanak a találgatások, a harmadikban pedig megkapjuk a választ, ami sokkal sivárabb, mint amire számítottunk. A Bad Witch nem mellesleg Amerika széthullásának a soundtrackje is egyben, ami megint csak nem meglepő témaválasztás a Trump-gyülölő Reznortől.

Rövid a lemez, de nem rövidek a dalok – összesen hat került az albumra, ebből kettő instrumentális. Az I’m Not from This World a Reznor–Ross-duó filmzenés munkáit idézi, a Play the Goddamned Partban pedig szaxofonozik a főhős, amit már az előző albumon, a Hesitation Markson is művelt, de akkor nem ennyire hangsúlyosan. Mondani sem kell, hogy a régi mentor-barát-példakép David Bowie hatása ez, akinek a szaxofon volt az első számú hangszere. A fúvós hangszer komolyabb szerepet kap még a single-nek választott God Break Down the Doorban (még egy szám, amelynek a címében felbukkan isten); az egész dal olyan, mint egy komplex Bowie-tribute: visszaköszön a tavalyelőtt elhunyt legenda Outside és Earthling környéki korszaka, de még búcsúlemeze, a Blackstar is.

Még három dal szerepel a Bad Witchen: a Reznor feleségét, Mariqueen Maandiget, valamint a Cult-frontember Ian Astburyt szerepeltető, élesváltásokkal tarkított Shit Mirror, az album legpolitizálósabb dalának tekinthető Ahead of Ourselves, valamint a záró Over and Out, amiben Reznor szokatlan hangnemben énekel, és ami a „mindig is tíz évvel előttetek jártam” verssorról marad emlékezetes. Hamar elszáll ez a fél óra, és az ember szinte észre sem veszi, de már indítja is újra a lemezt. Érdemes amúgy a komplett trilógiát egyben meghallgatni – a Nine Inch Nails a harmincadik évében is ugyanolyan izgalmas tud lenni, mint bármikor korábban.

The Null Corporation/Universal, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.