Lemez

Mihály Borbély Quartet: Grenadilla

Zene

A lemez címe nem valami krumplis tésztára utal, hanem a klarinét és a tárogató anyagát adó fafajta neve. Az új album minden tekintetben előrelépés, miközben tartják az irányt: az utolsó hangig igényes, gazdag zene. A Borbély Műhely (exportra: Quartet) következetesen és kitartóan magas színvonalon teljesít. Keskeny ösvényen viszik magukkal tovább a táncházas népzene belemenősségét, a balkáni szűkített hangközöket és az észveszejtő páratlan ritmusokat, a Coltrane-örökségből kiinduló mai jazzegyüttesek összetett dallam- és harmóniai alapjain. Sorlemezeik ideális időközönként követik egymást, a tagcserék semmilyen módon nem törték meg a fejlődés ívét – pedig a jazz-szaxofon akadémiai tanára és rettentően sok egyéb fúvós hangszer mestere, a Vujicsics Együttes alapító tagja már vagy húsz éve megalapította ezt az együttest, és jó sok más „projektben” is benne van. Jelenleg a kifogyhatatlan szellemességű Tálas Áron zongorázik, de két rögtönzött szám erejéig felbukkan elődje, Szabó Dániel is. Baló István helyét a doboknál időközben G. Szabó Hunor vette át, az állandóságot az ugyancsak kiváló nagybőgős, Horváth Balázs képviseli. Már az első számban minden eldől, amikor a My Favourite Things (a Sound of Music slágeréből Coltrane csinált jazzhimnuszt) parafrázisa egy tulipános ládából kanyarog elő. Innen nem is olyan meglepő a kéthangú tilinkóimpro, sodornak magukkal a futamok és az egész zenekar megállíthatatlan lendülete. Borbély szerény, tanári attitűdje abban is megjelenik, ahogyan az elindított szekeret (Élet-szekéren) hagyja haladni. A kiérlelt, tudatos koncepció adott, művészi érvényessége vitathatatlan, ehhez már „csak” a keresettségtől mentes imprók kellenek, hogy megtöltsék jelenidejűséggel. De az is jól jött, hogy a zenekarvezető és részben a tagok pompás, gondolatébresztő témákkal álltak elő. A kiadó előrelátásának köszönhetően az album hét különböző online platformon is hallgatható.

BMC Records 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.