DVD

Händel: Rodelinda

Zene

A barokk opera mint bábszínház: ezt az operatörténeti közhelyet formálta át Lille-ben előadássá a rendező Jean Bellorini, és a végeredmény részint gusztusosnak, részint meggyőzően színszerűnek bizonyult. A sokat szenvedett longobárd királynő történetében ilyesformán főszerephez jutnak a bábok és babák, illetve a kalandjaikat végigálmodó, énekszólam nélküli gyermek Flavio megformálója, az egzotikus bájú Aminata Diouaré. A kiskorú némaszereplő elöljáró méltatása azonban ne tévesszen meg senkit: a felnőtt énekesek is jók, sőt legalább felerészben egyenesen nagyszerűek. Az előadás színpadi húzóneve és legpompásabb közreműködője vitán felül a fiatal lengyel kontratenor, Jakub Józef Orliński, akiért kifejezetten nehezünkre esne nem rajongani. Ez alkalommal a bizalmas tanácsadó és segítőtárs obligát, másodrangú operai szerepkörét betöltve és azon rögvest túl is nőve működik: kivételes oldottsága és erős jelenléte az első pillanattól félreismerhetetlen, játéka a bábokkal elementáris humorú, s amikor énekelnivalója is akad, az maga az érzéki gyönyör. A produkció másik csillaga a zenekari árokban lelhető: a régizenés mintaalakulatát, a Le Concert d’Astrée-t vezénylő Emmanuelle Haïm. Mindenekelőtt az ő érzékeny és képzeletgazdag zenei irányításának tudható be, hogy Händel operai művészetéről írván most sem a kiismerhetőség, sem a formulaszerűség, sem az önismétlés réges-rég bevett vádpontját nem sütheti el a Rodelinda több mint elégedett recenzense.

Erato 2 DVD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.