DVD

Händel: Rodelinda

Zene

A barokk opera mint bábszínház: ezt az operatörténeti közhelyet formálta át Lille-ben előadássá a rendező Jean Bellorini, és a végeredmény részint gusztusosnak, részint meggyőzően színszerűnek bizonyult. A sokat szenvedett longobárd királynő történetében ilyesformán főszerephez jutnak a bábok és babák, illetve a kalandjaikat végigálmodó, énekszólam nélküli gyermek Flavio megformálója, az egzotikus bájú Aminata Diouaré. A kiskorú némaszereplő elöljáró méltatása azonban ne tévesszen meg senkit: a felnőtt énekesek is jók, sőt legalább felerészben egyenesen nagyszerűek. Az előadás színpadi húzóneve és legpompásabb közreműködője vitán felül a fiatal lengyel kontratenor, Jakub Józef Orliński, akiért kifejezetten nehezünkre esne nem rajongani. Ez alkalommal a bizalmas tanácsadó és segítőtárs obligát, másodrangú operai szerepkörét betöltve és azon rögvest túl is nőve működik: kivételes oldottsága és erős jelenléte az első pillanattól félreismerhetetlen, játéka a bábokkal elementáris humorú, s amikor énekelnivalója is akad, az maga az érzéki gyönyör. A produkció másik csillaga a zenekari árokban lelhető: a régizenés mintaalakulatát, a Le Concert d’Astrée-t vezénylő Emmanuelle Haïm. Mindenekelőtt az ő érzékeny és képzeletgazdag zenei irányításának tudható be, hogy Händel operai művészetéről írván most sem a kiismerhetőség, sem a formulaszerűség, sem az önismétlés réges-rég bevett vádpontját nem sütheti el a Rodelinda több mint elégedett recenzense.

Erato 2 DVD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.