DVD

Händel: Rodelinda

Zene

A barokk opera mint bábszínház: ezt az operatörténeti közhelyet formálta át Lille-ben előadássá a rendező Jean Bellorini, és a végeredmény részint gusztusosnak, részint meggyőzően színszerűnek bizonyult. A sokat szenvedett longobárd királynő történetében ilyesformán főszerephez jutnak a bábok és babák, illetve a kalandjaikat végigálmodó, énekszólam nélküli gyermek Flavio megformálója, az egzotikus bájú Aminata Diouaré. A kiskorú némaszereplő elöljáró méltatása azonban ne tévesszen meg senkit: a felnőtt énekesek is jók, sőt legalább felerészben egyenesen nagyszerűek. Az előadás színpadi húzóneve és legpompásabb közreműködője vitán felül a fiatal lengyel kontratenor, Jakub Józef Orliński, akiért kifejezetten nehezünkre esne nem rajongani. Ez alkalommal a bizalmas tanácsadó és segítőtárs obligát, másodrangú operai szerepkörét betöltve és azon rögvest túl is nőve működik: kivételes oldottsága és erős jelenléte az első pillanattól félreismerhetetlen, játéka a bábokkal elementáris humorú, s amikor énekelnivalója is akad, az maga az érzéki gyönyör. A produkció másik csillaga a zenekari árokban lelhető: a régizenés mintaalakulatát, a Le Concert d’Astrée-t vezénylő Emmanuelle Haïm. Mindenekelőtt az ő érzékeny és képzeletgazdag zenei irányításának tudható be, hogy Händel operai művészetéről írván most sem a kiismerhetőség, sem a formulaszerűség, sem az önismétlés réges-rég bevett vádpontját nem sütheti el a Rodelinda több mint elégedett recenzense.

Erato 2 DVD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.