Az utolsó békeharcos

Míkisz Theodorákisz (1925–2021)

Zene

A görög kormány háromnapos nemzeti gyászt rendelt el, ravatalánál százezrek álltak sorba. A 96 éves korában elhunyt görög zeneszerző hosszú élete szó szerint annak a szabadságeszménynek megtestesülése volt, amelyet általában a Mediterráneummal kapcsolatban szokás elképzelni.

De Míkisz Theodorákisz pályafutása azt is bizonyítja – sőt azt bizonyítja csak igazán –, hogy e szabadságeszmény nem egyéb romantikus illúziónál, amelynek beteljesülése kimerül az érte vívott harcban, vagy annak hangoztatásában. A 20. századi görög történelem számos, vállalhatatlan epizódja erre utal. Theodorákisz sikere egy békésebb ország állampolgáraként vélhetően sokkal szerényebb lett volna, politikai nézeteit pedig valószínűleg megtartja magának.

Míkisz Theodorákisz 1925-ben született Híosz szigetén, de ellentétben azzal, amit a Kádár-korszak sajtója írt, nem szegényparasztcsaládból származik, apja köztisztviselő volt. Az viszont kétségtelen, hogy gyerekkorától a népzene (és az egyházi zene) vonzotta, dalokat írt, és 17 éves korában már koncertet is adott. 1943-ban költözött Athénba, de ott már nemcsak hangszert vett a kezébe, hanem fegyvert is. A görög kommunisták fegyveres ellenállási szervezetében, az ELASZ-ban harcolt előbb a német és olasz megszállók ellen, majd 1944 és 1949 között a görög polgárháborúban. Többször letartóztatták, bebörtönözték és deportálták, de 1950-ben elvégezte az athéni konzervatóriumot, pár évvel később pedig Párizsban folytatott zenei tanulmányokat. Írt szimfóniát, zongoraversenyt és vonósnégyest, a legnagyobb sikert balettzenéivel aratta, I. szvitje 1957-ben a moszkvai Sosztakovics Fesztiválon kapott aranyérmet, két évvel később Antigoné című balettjét a londoni Covent Gardenben mutatták be. 1959-ben a Teruel szerelmesei című balettjéből a brit Michael Powell készítette el a Honeymoon című filmet, amelyet a Cannes-i Fesztiválon is díjaztak, s főcímdalát még a Beatles is műsorára tűzte.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.