Mikor omlani kezd - Burning Spear: Free man (lemez és koncert)

  • - bogi -
  • 2003. július 17.

Zene

Bár az ember idővel folyton próbál alábbadni koncertvárakozásaiból, azért azt minimum elvárja, hogy egy zenekar új lemezének megjelenésével egybeeső turnéján legalább egy-két szám elhangozzék az aktuális anyagról. A Burning Spear mostani CD-je július elején jelent meg, a hagyományos wieseni Spring Vibration reggae-fesztiválon történő fellépésük pedig július 11-re esett. Nos, a zenekar egy hangot nem játszott az új albumáról.

Bár az ember idővel folyton próbál alábbadni koncertvárakozásaiból, azért azt minimum elvárja, hogy egy zenekar új lemezének megjelenésével egybeeső turnéján legalább egy-két szám elhangozzék az aktuális anyagról. A Burning Spear mostani CD-je július elején jelent meg, a hagyományos wieseni Spring Vibration reggae-fesztiválon történő fellépésük pedig július 11-re esett. Nos, a zenekar egy hangot nem játszott az új albumáról.

Egyrészről persze ott bujkál bennem a "naésakkormivan", hiszen a Burning Spear több mint három évtizede a reggae meghatározó együttese, az 55 éves énekes-zenekarvezető Winston Rodney a műfaj ikonja. A legenda valahogy úgy szól, hogy Bob Marley épp a szamarát vezette egy kies úton, amikor szembejött vele egy suhanc, és nekiszegezte, hogy miként lehet errefelé énekelni, mire Marley megmutatta az ifjú Rodneynak az utat. Szóval nem túlzás, hogy a két tucat tételt meghaladó Burning-diszkográfiából több kiváló koncertprogram is könnyűszerrel összeállítható.

Másrészről viszont szolgál némi tanulsággal az új album promóciójának látszólag fittyet hányó hozzáállás.

Arról, hogy a zenekar esetleg nem ismerte az anyagot, szó nincs - noha az utóbbi pár évben a Burning-zenekar teljesen kicserélődött -, Rodney ezzel az igencsak ütős, összeérett csapattal vette fel a Free mant is.

Ki van zárva az is, hogy nem volt neki fontos a hírverés, hiszen számtalan lemeztársaság-váltás után ez a Burning Spear első, saját produkciós cége által megjelentetett kiadványa, így a koncert végén aztán be is mondták, hogy mit kereshet majd a nagyérdemű a lemezboltokban.

Zavaró a szitu, mert a józan ész ellen vall, de mint egy barátom megjegyezte, "talán a hellyel lesz a baj. Talán úgy gondolta a Spear, hogy a régebbi, ismert számokkal itt jobban boldogul." De sajnos így sem lehetett figyelmen kívül hagyni a fesztivál "tavaszi vibrációjának" nagymérvű csökkenését - soha ennyi kiütött, piától dülöngélő vagy bokorba dugott fejjel okádó fiatalt nem láttam még ezen az eseményen. Nem lehetett nem észrevenni Rodney színpadra lépésekor azt a mozdulatsort, amely arról tanúskodott, hogy itt most bizony kemény feladatnak néz elébe.

És ez a randa helyzet sajnos nem csupán az ausztriai Wiesen sajátja. Egy rastaképpel élve: Babilon falait nemhogy ledönteni, de lassan meglátni sem vagyunk képesek. A reggae színterén hellyel-közzel a két kezemen meg tudom számolni a hiteles produkciókat; és leszámítva azt a maroknyi, még aktív "öreget", akik állandó meghívottjai a fesztiváloknak, a szervezőknek már nem nagyon akad kit felmutatni a műfajban. Úgy tűnik, a roots-reggae rohamosan közelít végjátékához.

Néhányan persze makacsul tartják magukat, mennek előre, "fel a falakra", ahogy Marley mondja a The Heathenben. S ezen a terepen számomra a legkövetkezetesebb alkotó a Burning Spear. Szabad ember, szól az új lemezcím, s bár nem áll módomban megítélni Rodney szabadságfokát, az biztos, hogy sok nyűgöt dobott már le magáról ez az egyszerre büszke és alázattal teli oroszlán. Az utóbbi évek Burning-lemezeihez hasonlóan ezen az albumon is vannak kiemelkedően erős dalok, úgy a fele; a másik része meg egyszerűen csak jó. Olyanok ezek az utóbbiak, mint a mindennapok, kellő áhítat nélkül meglehetősen unalmasak, monotonak, észrevétlenül tudnak elfolyni mellettünk. Ha azonban omladozni kezd az a fal, a réseken egy másik világ süt át.

Burning Music Production, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.