Mikor omlani kezd - Burning Spear: Free man (lemez és koncert)

  • - bogi -
  • 2003. július 17.

Zene

Bár az ember idővel folyton próbál alábbadni koncertvárakozásaiból, azért azt minimum elvárja, hogy egy zenekar új lemezének megjelenésével egybeeső turnéján legalább egy-két szám elhangozzék az aktuális anyagról. A Burning Spear mostani CD-je július elején jelent meg, a hagyományos wieseni Spring Vibration reggae-fesztiválon történő fellépésük pedig július 11-re esett. Nos, a zenekar egy hangot nem játszott az új albumáról.

Bár az ember idővel folyton próbál alábbadni koncertvárakozásaiból, azért azt minimum elvárja, hogy egy zenekar új lemezének megjelenésével egybeeső turnéján legalább egy-két szám elhangozzék az aktuális anyagról. A Burning Spear mostani CD-je július elején jelent meg, a hagyományos wieseni Spring Vibration reggae-fesztiválon történő fellépésük pedig július 11-re esett. Nos, a zenekar egy hangot nem játszott az új albumáról.

Egyrészről persze ott bujkál bennem a "naésakkormivan", hiszen a Burning Spear több mint három évtizede a reggae meghatározó együttese, az 55 éves énekes-zenekarvezető Winston Rodney a műfaj ikonja. A legenda valahogy úgy szól, hogy Bob Marley épp a szamarát vezette egy kies úton, amikor szembejött vele egy suhanc, és nekiszegezte, hogy miként lehet errefelé énekelni, mire Marley megmutatta az ifjú Rodneynak az utat. Szóval nem túlzás, hogy a két tucat tételt meghaladó Burning-diszkográfiából több kiváló koncertprogram is könnyűszerrel összeállítható.

Másrészről viszont szolgál némi tanulsággal az új album promóciójának látszólag fittyet hányó hozzáállás.

Arról, hogy a zenekar esetleg nem ismerte az anyagot, szó nincs - noha az utóbbi pár évben a Burning-zenekar teljesen kicserélődött -, Rodney ezzel az igencsak ütős, összeérett csapattal vette fel a Free mant is.

Ki van zárva az is, hogy nem volt neki fontos a hírverés, hiszen számtalan lemeztársaság-váltás után ez a Burning Spear első, saját produkciós cége által megjelentetett kiadványa, így a koncert végén aztán be is mondták, hogy mit kereshet majd a nagyérdemű a lemezboltokban.

Zavaró a szitu, mert a józan ész ellen vall, de mint egy barátom megjegyezte, "talán a hellyel lesz a baj. Talán úgy gondolta a Spear, hogy a régebbi, ismert számokkal itt jobban boldogul." De sajnos így sem lehetett figyelmen kívül hagyni a fesztivál "tavaszi vibrációjának" nagymérvű csökkenését - soha ennyi kiütött, piától dülöngélő vagy bokorba dugott fejjel okádó fiatalt nem láttam még ezen az eseményen. Nem lehetett nem észrevenni Rodney színpadra lépésekor azt a mozdulatsort, amely arról tanúskodott, hogy itt most bizony kemény feladatnak néz elébe.

És ez a randa helyzet sajnos nem csupán az ausztriai Wiesen sajátja. Egy rastaképpel élve: Babilon falait nemhogy ledönteni, de lassan meglátni sem vagyunk képesek. A reggae színterén hellyel-közzel a két kezemen meg tudom számolni a hiteles produkciókat; és leszámítva azt a maroknyi, még aktív "öreget", akik állandó meghívottjai a fesztiváloknak, a szervezőknek már nem nagyon akad kit felmutatni a műfajban. Úgy tűnik, a roots-reggae rohamosan közelít végjátékához.

Néhányan persze makacsul tartják magukat, mennek előre, "fel a falakra", ahogy Marley mondja a The Heathenben. S ezen a terepen számomra a legkövetkezetesebb alkotó a Burning Spear. Szabad ember, szól az új lemezcím, s bár nem áll módomban megítélni Rodney szabadságfokát, az biztos, hogy sok nyűgöt dobott már le magáról ez az egyszerre büszke és alázattal teli oroszlán. Az utóbbi évek Burning-lemezeihez hasonlóan ezen az albumon is vannak kiemelkedően erős dalok, úgy a fele; a másik része meg egyszerűen csak jó. Olyanok ezek az utóbbiak, mint a mindennapok, kellő áhítat nélkül meglehetősen unalmasak, monotonak, észrevétlenül tudnak elfolyni mellettünk. Ha azonban omladozni kezd az a fal, a réseken egy másik világ süt át.

Burning Music Production, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.