Opera

Mind a vérpadig

Poulenc: A kármeliták

Zene

Huszadik századi francia… – úgy lehet, ha a kipontozott helyre egy művészeti ágat vagy műfajt kellene beírnunk, a filmművészet, az irodalom, a festészet, de még akár a gasztronómia és a divatszabászat is előbb jutna az eszünkbe, mint az opera.

Egy Debussy-klasszikus meg két Ravel-egyfelvonásos említése nyomában, rövidebb-hosszabb fejtörést követően juthat az eszünkbe tán Francis Poulenc (1899–1963) neve, aki a múlt század közepén három operával gazdagította a magyar közönségtől tartósan távolabb eső francia dalműrepertoárt. Túlhabzóan komikus első operájában (Teiresziasz keblei) a feleség férfivé, a férj nővé változik, s az utóbbi világra is hoz bő negyvenezer gyermeket; a harmadikban (Az emberi hang) pedig egy elhagyott asszony telefonálással töltött utolsó éjszakáját látjuk, melynek végén a mű egyetlen szereplője a készülék zsinórjával megfojtja magát. E két mű között keletkezett Poulenc második operája, az 1957-ben a milánói Scalában ősbemutatott A karmeliták párbeszédei. Címszereplői azok a com­piègne-i apácák, akiket a nagy francia forradalom jakobinus szakaszában nyaktiló alá küldtek, majd 1931-ben testületileg szentté avattak.

A melegségét mélyen átélt katolicizmussal átszínező Poulenc számára ez a történet részben a vallásos devóció példázataként volt érdekes, s ennyiben a mű befogadása nyilvánvalóan erősen függ a mindenkori hallgató-néző személyes beállítódásától. Másrészt viszont a Georges Bernanos szövegét továbbhasznosító opera a közönség agnosztikus fele számára is létfontosságú kérdéseket feszeget: a végletes helyzetekben tanúsítandó magatartások változatosságáról és emberi hiteléről, a világ iszonyata által kiváltott válaszok különbözőségéről, amelyek végül mégis azonos irányba mutathatnak. S ráadásul a (vallás)filozófiai kérdésfelvetésektől terhelt, olykor bőbeszédű, máskor elhallgatásokkal dolgozó szöveg mellé olyan zene társul, amely lírai dallamvilágú és szerkesztettségében Verdit idéző: igaz, többnyire inkább lent a zenekarban, mint fent a színpadi szólamokban.

Ezt a női hangok által dominált s egyebekben is delikát operát Budapesten elővenni okvetlenül nagy, kockázatos és tiszteletre érdemes vállalkozás, amely bizony számos ponton könnyen elbukhatna. Mondjuk a rendezésen, amelynek munkáját Anger Ferenc vállalta magára, bevett alkotótársait, Szendrényi Évát és Zöldy Z Gergelyt maga mellé véve, ezúttal az előbbi művész számára a díszlet-, míg az utóbbi számára a jelmeztervezés feladatát kijelölve. Szerencsénkre Anger ezúttal a jobbik, mi több, a formáját mutatja, s kreatív csapatával nemcsak hatásos, de mélyebb értelmű jeleneteket is képes teremteni. Ilyen mindjárt a nyitókép, melynek arisztokrata könyvtárában a felülről lelógatott glóbuszok sora egyszerre jelzi a világ racionális rendjébe és az ezt kutató észbe vetett hitet (lásd még: Felvilágosodás) meg a káosz felé sodró ellenmozgásokat, a bizonytalanság és kiszolgáltatottság alapérzését. Ebből a helyzetből menekül a karmelita apácák kolostorába a világtól megriadó Blanche, s mi nagyrészt általa ismerjük meg rendtársait, a benti, a kinti és a fenti világot oly különbözően megélő és értékelő többi apácát. Közös előrevonulásuk a színpad mélyéről ugyancsak erős vizualitású megoldás, különösen a beteg perjelnőként sántikáló Budai Lívia (Madame de Croissy) elnehezült lépteire figyelünk, s szép bizonyságául annak, hogy a színpadi realizmus szintjei különfélék: nem akadunk fenn azon, hogy a perjelnő mellett ott tolják székét is, s hogy az idős asszony első megszólalása is épp e székben ülés kiváltságát magyarázza. Jól megkomponált a kolostor hierarchiájának, belső küzdelmeinek az ábrázolása, s éppígy a forradalmas külvilág betörésének képe is: az utóbbiban Kiss Tivadarnak (Első rendbiztos) még egy kis virtuóz magánszám is jut.

A fentebb említett sok potenciális buktató között természetesen a szerepek-szólamok kiosztását is előkelő hely illeti meg, ám ezúttal e téren sincs okunk hangosabb panaszra. Blanche, a mártíromságtól húzódozó, nem e világra való apáca főszerepe Létay Kiss Gabriellának jutott, aki nagy szemeivel tökéletes áldozattípus, szopránja megejtően tiszta pillanatokat teremtett, legfeljebb tán a hang és a személyiség lenyűgözőbb hatását és nagyobb átütő erejét hiányolhattuk (most is). Budai Lívia bámulatos erejű színpadi alaknak bizonyult a perjelnő szerepében: teljességgel intaktnak már csak jóindulattal ítélhető hangja a figurateremtés, illetve a halálközelség drámájának pompás eszközévé vált. Utódja, a mártíromság keresését ellenző Váradi Zita (Madame Lidoine), valamint ellenpólusa, a közös önfeláldozás látványos aktusát sürgető, majd abból végül kimaradó Balga Gabriella (Marie anya) szintén egyéni arcélű alakot hívott életre, ám a leghálásabb figura kétségkívül a gyermeki derű és transzcendens bizalom megjelenítésére kijelölt Szemere Zitának (Constance nővér) jutott, aki halállátomásának visszatérő és oly szép motívumával ráadásul melodikusan is megjegyezhető szólamot kapott. A férfiak közül Kiss Tivadar mellett Szerekován János emberléptékű papfigurája, valamint Blanche rokonsága, azaz atyja, a játékban most sem jeleskedő, de hibátlan hangadású Fokanov Anatolij, meg a lány okkal szorongó fivére, vagyis Boncsér Gergely méltatandó külön is. Christian Badea vezénylése megfelelő alapot kínált a minőségi megszólaltatás számára, amit az ápolt zenekari hangzás mellett a motivált kórusmunka is igazolt.

A felemelő és meggondolkodtató előadás azután a mű leghíresebb részletében, a borzongatóan szép fináléban botlik egy nagyot, méghozzá határozott rendezői döntés következtében. Eredeti formája szerint e végszakaszban a kivégzésükre várakozó apácák közös és egyre fogyatkozó létszámú Salve Regina-éneklését meg a guil­lotine suhogását az utolsó előtti percben a társai sorsát felvállaló Blanche csatlakozása töri meg: belépését Constance említett halállátomásának derűs motívuma („mi ketten együtt fogunk meghalni”) köszönti, hogy a sor legvégére maradva Blanche a Veni Creator egy részletével az ajkán búcsúzzon. Anger viszont a fináléra szinte teljes sötétséget rendel, s mi épp csak észrevehetjük, hogy Blanche még a finálé megkezdése előtt, teljesen hangsúlytalan módon csatlakozik társaihoz. A finálé végének partitúrába foglalt fordulatát és hangulati szintemelését így gyakorlatilag kioltja a rendezői beállítás, s ezért az az ötlet sem kárpótol, hogy e percekre bevonul a nézőtéri járásokba a részvevő-részvétlen kórus.

Magyar Állami Operaház, december 2.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.