Lemez

Moby: All Visible Objects

  • - minek -
  • 2020. július 4.

Zene

A punkból lett (és a gyökereihez rendszeresen visszataláló) elekt­ro­nikus zenekészítő kétségtelenül színes személyisége a néha csak áttételesen tánczenei univerzumnak, bár munkássága rendre megosztotta a kritikusokat, olykor saját rajongóit is. Gyakorta emlegetnek vele kapcsolatban merő furcsaságokat – például képzeletbeli viszonyát a fiatal Natalie Portmannel –, de szorgalmas alkotómunkával garantálja, hogy ne csak ezeket kössék a nevéhez. Most megjelent 17. albumán legsikeresebb, kilencvenes évekbeli időszakát, leg­inkább a varázsos hangulatot, a zene szinte mágikus erejét próbálja felidézni. Az albumot indító Morningside soulos vokálszőnyegével, tört ütemeivel korrektül vissza is röpít valahová 1991–1992-be. Rendben van a Roxy Music-feldolgozás (My Only Love), a Linton Kwesi Johnson dörmögésével ellenpontozott tribal house Refuge negyed százada sláger lett volna a klubokban, a Dead Kennedy’s dobosával, D. H. Peligróval felvett Power Is Taken agitpopját pedig kellően hatásvadász partidarabba ágyazta. A One Last Time könnyű ujjgyakorlatnak tűnik, míg néhány szám belevész a kissé parttalan, de zongorahangokkal jó alaposan kibélelt ambient kísérletezgetésbe. Mindemellett az album jótékony célokat szolgál, hiszen mindegyik szám más-más állatvédő, környezetvédő vagy civil jogvédő mozgalom bevételeit fogja gyarapítani. Reméljük, hogy végül nem csak az erősebb, de a gyengébb szerzemények kedvezményezettjeinek is tisztes összeg jut majd.

Mute, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.