Mohács özvegye - Habsburg Mária élete (kiállítás)

Zene

Latruncula, vagyis kifejezetten rosszéletű, beste némber. A magyari urak gyakran csak így emlegették maguk között II. Lajos királyunk feleségét, az energikus Habsburg Máriát.

Latruncula, vagyis kifejezetten rosszéletű, beste némber. A magyari urak gyakran csak így emlegették maguk között II. Lajos királyunk feleségét, az energikus Habsburg Máriát. Az alig palástolt ellenszenv nem is oly meglepő, hisz jól tudjuk, hogy a középkori Magyarországon sose rajongtak túlzottan az idegenből érkezett királynékért. Nem kedvelték már a bajor Gizellát sem (noha az ő élete párja egy valóságos szent volt), s a délszaki temperamentumú Aragóniai Beatrix is csak hosszú évszázadok múltán vált a nemzeti emlékezet népszerű nőalakjává. Ez a koronként föl-föléledő viszolygás nemegyszer erőszakos cselekedetekre sarkallta az egyébiránt engedelmes országlakosokat: a meráni Gertrudist megölték csakúgy, mint a bosnyák Erzsébetet, Nagy Lajos özvegyét, s Károly Róbert lengyel származású nejének is volt egy emlékezetes visegrádi találkozója a Zách nembéli Feliciánnal. Ráadásul Habsburg Mária nem tartozott az államügyektől szendén visszahúzódó királynék sorába, s tétova férje oldalán igencsak kivette a részét a Mohács előtti magyar politikai élet viharos küzdelmeiből. A szinte áttekinthetetlenül kesze-kusza klikkharcok aktív szereplőjeként rengeteg haragost szerzett magának, s így nem csoda, ha megannyi felettébb kétes hitelességű vád és pletyka keringett róla a magyar főurak és a külországi követek körében.

A Mária királyné születésének ötszázadik évfordulójára a Budapesti Történeti Múzeum és a Szlovák Nemzeti Galéria által közösen rendezett kiállításon nem leljük nyomát a korabeli ambivalenciának, s a rendezők nyilvánvalóan lemondtak a kései Jagelló-kor eseménydús belpolitikájának, illetve Mária - részben csak kikövetkeztethető - politikai akcióinak rekonstruálásáról is. Meglehet, ez az egyetlen említésre érdemes hiányosság, amit számon kérhetünk rajtuk. A Réthelyi Orsolya irányításával rendezett kiállítás ugyanis gazdag anyagával és informatív kísérőszövegeivel élményszerű áttekintést nyújt Habsburg Mária életútjáról. A szülőkről érthető okokból nem sok szó esik, hisz Mária alig egyéves volt, amikor a papa, Szép Fülöp (nem összetévesztendő Maurice Druon történelmi regényének hősével, a templomos lovagrendet likvidáló francia királlyal!) visszaadta a lelkét teremtőjének. A csapodár férj halála azután életfogytig tartó,

fél évszázados demenciába

taszította Mária édesanyját, az amúgy is gyermekségétől búskomor Johannát, akit ezért az 'rült melléknévvel ruházott fel a profán utó-kor. Annál komolyabb szerep jutott az eszélyes leányka életében, sorsának alakításában az apai nagyapának, a Habsburg-dinasztia (talán egyetlen) briliáns tehetségű gyarapítójának, I. Miksának. A napjainkban a Szépművészeti Múzeum Dürer-óriásmetszetei révén is jól ismert uralkodó volt az, aki 1506-ban összeboronálta a még csecsszopó Máriát II. Ulászló még meg sem született fiúgyermekével, a reménybeli II. Lajossal. A kiállításon is komoly hangsúlyt kap Miksa személye, s nemcsak a Habsburgok és a Jagellók dinasztikus keresztházasságait megerősítő szerződés ágenseként, de tizenkét korabeli metszet főszereplőjeként is. (Kár, hogy a látogatóknak bizonnyal csak szolid kisebbsége képes azonosítani őt a Weisskunigból vett metszetek központi figurájával!) Egy fakult faliszőnyeg ugyancsak megidézi a drága nagynéni, a béke-teremtésben is jártas (1529 - Cambrai) Margit főhercegnő szerepét Mária fölneveltetésében.

A kiállítás központi témáját azonban Mária magyarországi évei alkotják. Szép rendben megismerhetjük az ifjú királyné ízlését, belehallgathatunk az udvarában előadott

zenei kompozíciókba,

s találkozhatunk felséges mindennapjainak néhány írásos, illetve - ahol erre mód nyílik - tárgyi emlékével (billikomokkal, kályhacsempékkel stb.) is. Külön érdeklődésre tarthatnak számot azok a címereslevelek, amelyek egyként tanúskodnak a korabeli kancelláriai írásművészet állapotáról és az 1520-as évek nagyszámú nemesítéseiről. A zene és a képzőművészet támogatása (láthatjuk Hans Krell nevezetes Mária-portréját) meg az udvari mulatságok mellett a királyné nem volt rest elmélyülni a kor humanista irodalmában. Nemcsak Erasmus divatos munkáit forgatta kedvtelve (mint annyian a magyar arisztokrácia tagjai közül), de gyanús rokonszenvvel szemlélte az Ágoston-rendi Luther barát kezdeti működését is. 1526-ban azután mind Erasmus, mind pedig Luther személyes hangvételű, vigasztaló művel kedveskedett az elárvult királynénak.

Mert az aranjuezi szép napok hamar elmúltak. Az alig négyévnyi házasság után megözvegyült Mária még tető alá hozta Ferdinánd bátyja megkoronázását, ám 1530-ban már Németalföld helytartójaként bizonyította politikusi képességeit. A hetedik teremben Mária Mohács utáni életének s így negyedszázados helytartói működésének - szükségképp elnagyolt - bemutatását adja a kiállítás. Itt olvashatjuk a holta napjáig Magyarországi Máriaként emlegetett özvegy királyné végrendeletét is, amelyben néhai férjére emlékezik. Megindító sorait látva többé aligha tagadjuk meg tőle mély rokonszenvünket.

Budapesti Történeti Múzeum, megtekinthető január 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.