Mohács özvegye - Habsburg Mária élete (kiállítás)

Zene

Latruncula, vagyis kifejezetten rosszéletű, beste némber. A magyari urak gyakran csak így emlegették maguk között II. Lajos királyunk feleségét, az energikus Habsburg Máriát.

Latruncula, vagyis kifejezetten rosszéletű, beste némber. A magyari urak gyakran csak így emlegették maguk között II. Lajos királyunk feleségét, az energikus Habsburg Máriát. Az alig palástolt ellenszenv nem is oly meglepő, hisz jól tudjuk, hogy a középkori Magyarországon sose rajongtak túlzottan az idegenből érkezett királynékért. Nem kedvelték már a bajor Gizellát sem (noha az ő élete párja egy valóságos szent volt), s a délszaki temperamentumú Aragóniai Beatrix is csak hosszú évszázadok múltán vált a nemzeti emlékezet népszerű nőalakjává. Ez a koronként föl-föléledő viszolygás nemegyszer erőszakos cselekedetekre sarkallta az egyébiránt engedelmes országlakosokat: a meráni Gertrudist megölték csakúgy, mint a bosnyák Erzsébetet, Nagy Lajos özvegyét, s Károly Róbert lengyel származású nejének is volt egy emlékezetes visegrádi találkozója a Zách nembéli Feliciánnal. Ráadásul Habsburg Mária nem tartozott az államügyektől szendén visszahúzódó királynék sorába, s tétova férje oldalán igencsak kivette a részét a Mohács előtti magyar politikai élet viharos küzdelmeiből. A szinte áttekinthetetlenül kesze-kusza klikkharcok aktív szereplőjeként rengeteg haragost szerzett magának, s így nem csoda, ha megannyi felettébb kétes hitelességű vád és pletyka keringett róla a magyar főurak és a külországi követek körében.

A Mária királyné születésének ötszázadik évfordulójára a Budapesti Történeti Múzeum és a Szlovák Nemzeti Galéria által közösen rendezett kiállításon nem leljük nyomát a korabeli ambivalenciának, s a rendezők nyilvánvalóan lemondtak a kései Jagelló-kor eseménydús belpolitikájának, illetve Mária - részben csak kikövetkeztethető - politikai akcióinak rekonstruálásáról is. Meglehet, ez az egyetlen említésre érdemes hiányosság, amit számon kérhetünk rajtuk. A Réthelyi Orsolya irányításával rendezett kiállítás ugyanis gazdag anyagával és informatív kísérőszövegeivel élményszerű áttekintést nyújt Habsburg Mária életútjáról. A szülőkről érthető okokból nem sok szó esik, hisz Mária alig egyéves volt, amikor a papa, Szép Fülöp (nem összetévesztendő Maurice Druon történelmi regényének hősével, a templomos lovagrendet likvidáló francia királlyal!) visszaadta a lelkét teremtőjének. A csapodár férj halála azután életfogytig tartó,

fél évszázados demenciába

taszította Mária édesanyját, az amúgy is gyermekségétől búskomor Johannát, akit ezért az 'rült melléknévvel ruházott fel a profán utó-kor. Annál komolyabb szerep jutott az eszélyes leányka életében, sorsának alakításában az apai nagyapának, a Habsburg-dinasztia (talán egyetlen) briliáns tehetségű gyarapítójának, I. Miksának. A napjainkban a Szépművészeti Múzeum Dürer-óriásmetszetei révén is jól ismert uralkodó volt az, aki 1506-ban összeboronálta a még csecsszopó Máriát II. Ulászló még meg sem született fiúgyermekével, a reménybeli II. Lajossal. A kiállításon is komoly hangsúlyt kap Miksa személye, s nemcsak a Habsburgok és a Jagellók dinasztikus keresztházasságait megerősítő szerződés ágenseként, de tizenkét korabeli metszet főszereplőjeként is. (Kár, hogy a látogatóknak bizonnyal csak szolid kisebbsége képes azonosítani őt a Weisskunigból vett metszetek központi figurájával!) Egy fakult faliszőnyeg ugyancsak megidézi a drága nagynéni, a béke-teremtésben is jártas (1529 - Cambrai) Margit főhercegnő szerepét Mária fölneveltetésében.

A kiállítás központi témáját azonban Mária magyarországi évei alkotják. Szép rendben megismerhetjük az ifjú királyné ízlését, belehallgathatunk az udvarában előadott

zenei kompozíciókba,

s találkozhatunk felséges mindennapjainak néhány írásos, illetve - ahol erre mód nyílik - tárgyi emlékével (billikomokkal, kályhacsempékkel stb.) is. Külön érdeklődésre tarthatnak számot azok a címereslevelek, amelyek egyként tanúskodnak a korabeli kancelláriai írásművészet állapotáról és az 1520-as évek nagyszámú nemesítéseiről. A zene és a képzőművészet támogatása (láthatjuk Hans Krell nevezetes Mária-portréját) meg az udvari mulatságok mellett a királyné nem volt rest elmélyülni a kor humanista irodalmában. Nemcsak Erasmus divatos munkáit forgatta kedvtelve (mint annyian a magyar arisztokrácia tagjai közül), de gyanús rokonszenvvel szemlélte az Ágoston-rendi Luther barát kezdeti működését is. 1526-ban azután mind Erasmus, mind pedig Luther személyes hangvételű, vigasztaló művel kedveskedett az elárvult királynénak.

Mert az aranjuezi szép napok hamar elmúltak. Az alig négyévnyi házasság után megözvegyült Mária még tető alá hozta Ferdinánd bátyja megkoronázását, ám 1530-ban már Németalföld helytartójaként bizonyította politikusi képességeit. A hetedik teremben Mária Mohács utáni életének s így negyedszázados helytartói működésének - szükségképp elnagyolt - bemutatását adja a kiállítás. Itt olvashatjuk a holta napjáig Magyarországi Máriaként emlegetett özvegy királyné végrendeletét is, amelyben néhai férjére emlékezik. Megindító sorait látva többé aligha tagadjuk meg tőle mély rokonszenvünket.

Budapesti Történeti Múzeum, megtekinthető január 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.