Musical - TejbeGrease - Szép nyári nap

Zene

Alighanem kényelmes és hálás dolog lenne fanyalogni egy kiadósat a "magyar Mamma Mia!" puszta létrejötte felett, ám az igazat megvallva logikusnak, mi több, üdvözlendőnek tűnik számunkra, hogy a Hotel Menthol szövegírói, Bőhm György és Korcsmáros György librettót kanyarítottak a Neoton (Família) máig oly népszerű slágerei köré. A páros által kiötlött történet fikarcnyit sem silányabb vagy szellemtelenebb, mint az ABBA számait felfűző világjáró történet, s Bőhméknek ráadásul még a múltidézést is sikerült főelem gyanánt beépíteniük az építőtáborozó, vagyis a legvidámabb barakkban műparadicsomot szortírozó szocialista ifjúság dalos-táncos sztorijába. Annál sajnálatosabb, hogy a Szép nyári nap mégis épp ezen a ponton billen át a kínos tartományba, mert

Alighanem kényelmes és hálás dolog lenne fanyalogni egy kiadósat a "magyar Mamma Mia!" puszta létrejötte felett, ám az igazat megvallva logikusnak, mi több, üdvözlendőnek tűnik számunkra, hogy a Hotel Menthol szövegírói, Bőhm György és Korcsmáros György librettót kanyarítottak a Neoton (Família) máig oly népszerű slágerei köré. A páros által kiötlött történet fikarcnyit sem silányabb vagy szellemtelenebb, mint az ABBA számait felfűző világjáró történet, s Bőhméknek ráadásul még a múltidézést is sikerült főelem gyanánt beépíteniük az építőtáborozó, vagyis a legvidámabb barakkban műparadicsomot szortírozó szocialista ifjúság dalos-táncos sztorijába. Annál sajnálatosabb, hogy a Szép nyári nap mégis épp ezen a ponton billen át a kínos tartományba, mert a másként gondolkodással, disszidálási kísérlettel és ügynökösdivel dúsított mese komoly vonulatához nemigen passzol a Neoton világa. Mert hát nem szükséges ahhoz a néhai Erdős Péter nevét vagy akár a nemzetközi piacra is kibocsátott együttes gutgesinnt jellegét fölemlegetni, hogy világossá váljon: a "minek álmodni, / ha ébren is jó" (Don Quijote) jellegű rímpárokra sosem épült, s még visszatekintve sem építhető rendszerkritika (hacsak a Clap Your Hands for Mikhail Gorbachev című nótának nem tulajdonítunk ilyesféle érdemeket). S ami tán még ennél is fontosabb, a Neoton zenéje sem kínál valódi drámai mélységeket az illegális határátlépést fontolgató reménybeli szociológus és osztálytársai számára.

A történet amúgy egyfajta késő Kádár-kori Pomádéként értelmezhető egy-egy külsődleges vonásra egyszerűsített tinédzsereivel, szerelmi civódásaival, komikus fölnőttjeivel, csak éppenséggel a Rydell középiskolát e darabban a bácsszentmáriai építőtábor helyettesíti. A Neoton dalai tökéletesen belesimulnak a produkció könnyedebb regiszterébe, s vélhetőleg ez az első számú magyarázata a Somogyi Szilárd által rendezett előadás bemutatóján megtapasztalt és hosszabb távra is borítékolható közönségsikernek. A szereposztás "idősebbjei" egyenesen lubickolni látszanak játékaikban: a téesz-melléküzemág vezetőjét alakító Faragó András minden élményszerű gesztusa az autentikus sültparasztkáderé, Szulák Andrea színpadi jelenléte és énekszava súlyt kölcsönöz az osztályfőnök-orosztanárnő, szerelemre vágyó asszony és féltő anya komplex figurájának, Náray Erika maga a kicsattanó konyhásnéni, s még a parókával megkopaszított Csonka Andrásnak is sikerül úrrá lennie hálátlan, az első részben inkább csak színpadra tolt, mint léptetett ügynökszerepén. A bácsszentmáriai Kishalász vendéglő kerthelyiségét körbetáncoló, latinosan pezsgő négyesük az est legfelhőtlenebb pillanataival ajándékozta meg a premier közönségét.

Ám amíg az "öregek" eredményesen belakták szerepeiket, addig a történet középpontjába állított fiatalok játéka jócskán adott okot a kritikusi elégületlenségre. Mert színlelni sok mindent lehet, egyes beszámolók szerint még orgazmust is, azonban az emberi hamvasságot imitálni szinte képtelenség. Márpedig a paradicsomválogató középiskolások sorából mindössze az egyébiránt éneklésével is kiváló Vágó Zsuzsi karcossága idézte a romlatlan, dacos, de korántsem minden báj nélkül való kamaszkort. A párjául kijelölt Szabó Dávidnak a szociológiai érdeklődést és a másként gondolkodást még csak-csak elhihettük, ám fellengző szavait, fiatalos gesztusait, nazális éneklését, színpadi járását-kelését már alig-alig. A többieknek amúgy szinte csak szerepvázlat jutott, amit a fardagállyal terebélyesített Peller Anna és a szeleverdi, osztály bohócát adó Kerényi Miklós Máté így is tisztességgel abszolvált, s csak sajnálhatjuk, hogy e két elvitathatatlan tehetség hús-vér figura helyett a végletekig leegyszerűsített típus eljátszására kényszerült - immár többedszerre. Az "osztály bombázóját" megszemélyesítő nagylányos Vágó Bernadett és a középiskola - talántán továbbszolgáló - "szépfiújának" szerepében felléptetett, dinamikus vállmozgású Szerényi László kellemes énekhangon, s egyúttal bántó hamissággal próbálta körvonalazni a boldog-civódó tiniszerelmet.

A mímelt kamaszosság és a kínosan spilázott idealizmus a második részben előbb a Don Quijote című sláger táncos feldolgozásával (Duda Éva koreográfiája egyébiránt az este során akaratlanul is többször felidézte a nyolcvanas évek szimplifikált revüjeleneteit), majd egy nagyjából a Tanár úr kérem egyfeles dolgozatát idéző, kváziellenzéki levél recitálásával tetőzött. Mégis, az előadást záró, és a szakítós alapértelmezéstől eloldozott Holnap hajnalig felhangzása és a diszkógömb belógatása után alighanem keveseket zavartak e kínos momentumok. Megmaradt ellenben szép emlék gyanánt a zenekari árokban helyet foglaló együttes mindvégig perfekt működése, Csepregi Éva popprimadonnai színre kocsizása, s persze a Neoton megannyi kellemes melódiája. Igaz, azokat már befelé menet is dudorásztuk.

Budapesti Operettszínház, július 15.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.