Lemez

Négy kézzel szórják

Lost Horizons: In Quiet Moments

  • - minek -
  • 2021. március 17.

Zene

Sokan éreznek nosztalgiát a nyolcvanas évek 4AD kiadójának a goth/wave/posztpunk hangzástól a dreampop/ethereal wave/ambient tónusokig terjedő, a maga zavarba ejtő sokféleségében is jellegzetes zenei univerzuma iránt. A legendás műhely első fénykorában remek zenekarok emlékezetes lemezeinek sorát publikálta a Cocteau Twinstől a Dead Can Dance-ig, a Throwing Musestől a Bauhausig, mivel az 1980-as In the Flat Fields című bemutatkozó albumuk is itt jött ki.

Sok tekintetben ezt a tradíciót viszi tovább Simon Raymonde, aki 1983-tól az 1997-es feloszlásig volt a Cocteau Twins basszusgitáros beltagja, ráadásul közreműködött a 4AD-szupergroup, a This Mortal Coil első két albumán is. Raymonde már jó ideje saját, Bella Union nevű kiadóját igazgatja, és ennek keretében léteznek a saját bejáratú produkciói is. A szintén 4AD-veterán Richard Thomasszal, a Dif Juz nevű furajazz zenekar egykori dobosával alapított Lost Horizons a 2017-es tisztes sikert hozó Ojalá után új, monumentális zeneanyagával is szinte teljes, kaleidoszkópszerű gazdagságban mutatja meg, mi maradt a nyolcvanas évekből hozott hagyatékból, és hogyan töltődött fel mindez az újabb idők friss zenei inspirációival.

A lemez afféle hommage Raymonde nemrég elhunyt édesanyja tiszteletére, de közben nagylélegzetű, számos műfajt megidéző, mégis koherens hangulatú zenei tabló, rengeteg közreműködővel. Szinte minden számban másféle, de egyaránt izgalmas és kifejező énekhanggal bíró vokalista szólaltatja meg maga fabrikálta strófáit, de a két multiinstrumentalista beltag mellett akad számos zenész közreműködő is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.