Lemez

Négy kézzel szórják

Lost Horizons: In Quiet Moments

  • - minek -
  • 2021. március 17.

Zene

Sokan éreznek nosztalgiát a nyolcvanas évek 4AD kiadójának a goth/wave/posztpunk hangzástól a dreampop/ethereal wave/ambient tónusokig terjedő, a maga zavarba ejtő sokféleségében is jellegzetes zenei univerzuma iránt. A legendás műhely első fénykorában remek zenekarok emlékezetes lemezeinek sorát publikálta a Cocteau Twinstől a Dead Can Dance-ig, a Throwing Musestől a Bauhausig, mivel az 1980-as In the Flat Fields című bemutatkozó albumuk is itt jött ki.

Sok tekintetben ezt a tradíciót viszi tovább Simon Raymonde, aki 1983-tól az 1997-es feloszlásig volt a Cocteau Twins basszusgitáros beltagja, ráadásul közreműködött a 4AD-szupergroup, a This Mortal Coil első két albumán is. Raymonde már jó ideje saját, Bella Union nevű kiadóját igazgatja, és ennek keretében léteznek a saját bejáratú produkciói is. A szintén 4AD-veterán Richard Thomasszal, a Dif Juz nevű furajazz zenekar egykori dobosával alapított Lost Horizons a 2017-es tisztes sikert hozó Ojalá után új, monumentális zeneanyagával is szinte teljes, kaleidoszkópszerű gazdagságban mutatja meg, mi maradt a nyolcvanas évekből hozott hagyatékból, és hogyan töltődött fel mindez az újabb idők friss zenei inspirációival.

A lemez afféle hommage Raymonde nemrég elhunyt édesanyja tiszteletére, de közben nagylélegzetű, számos műfajt megidéző, mégis koherens hangulatú zenei tabló, rengeteg közreműködővel. Szinte minden számban másféle, de egyaránt izgalmas és kifejező énekhanggal bíró vokalista szólaltatja meg maga fabrikálta strófáit, de a két multiinstrumentalista beltag mellett akad számos zenész közreműködő is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.