rés a présen

"Nem egy hétköznapi formáció"

Gyetvai Péter zenész - Four Bones

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 30.

Zene

rés a présen: Mikor, milyen megfontolásból és miért angol névvel alakult a zenekar? Gyetvai Péter: A Four Bones 2002-ben alakult. Mint sok más együttes esetében, nálunk is baráti szálak fűzték össze a csapatot, melyek egészen a konzervatóriumig, illetve a Zeneakadémiáig nyúlnak vissza. Az együtt zenélés öröme ösztönzött minket, hogy komolyabban is foglalkozzunk a kamarazenéléssel.

A névválasztás nem volt tudatos, a "four" adott volt, hiszen négyen voltunk, de a Bones Trombone - angolul a harsona - hosszúnak bizonyult, ezért lecsippentettük, és maradt a Four Bones, melynek "következményével" először külföldön szembesültünk.

rap: Kikkel dolgoztok együtt? Milyen műfajban vagytok leginkább otthon?

GYP: Számos kiváló művésszel volt szerencsénk együtt dolgozni az elmúlt években, akikkel nagyszerű koncertek születtek. Többek között: Palya Bea, Herczku Ági, Gereben Zita énekesnőkkel, Nagy János dzsesszzongoristával, és most van kialakulóban egy egészen különleges alkotófolyamat Szirtes Edina Mókussal. Az együttes alapvetően klasszikus alapokkal rendelkezik, de a kezdetektől az volt a cél, hogy mindenféle műfaji korlátokat átlépve mozogjunk a különböző zenei stílusokban.

rap: Hogyan sikerült a tavaly ősszel megjelent crossroads című lemez bemutatása?

GYP: A lemezbemutató a Trafóban volt tavaly szeptemberben, és a telt ház meg a siker bizonyította, hogy van helye a lemez anyagának az amúgy igen telített zenei palettán. A lemez felépítése végighalad egészen a crossovertől a tangón át dzsesszes elemekkel tűzdelt népzenei motívumokig, és a cél az volt, hogy a kortárs zenét picit másképpen mutassuk be a nagyközönség számára. Bizonyos művekben közreműködtek vendégművészek, még izgalmasabbá és élvezhetőbbé tették a produkciót. A Petőfi rádió nem játszik minket, de rengeteget koncertezünk, és rendre telt házzal, így a siker igazán ott mérhető.

rap: Hol lehet benneteket látni a jövőben?

GYP: Szeptemberben többnyire vidéken játszunk, aztán egy nívós németországi fesztiválra kaptunk meghívást, és október 18-án, a szegedi 'szi Kulturális Fesztivál keretében elindul a crossroads belföldi lemezbemutató sorozata. Pécsen játszunk november 7-én, majd Szombathelyen és az évet végül egy adventi turnéval szeretnénk zárni a Csereklyei Andrea szoprán énekesnővel alkotott közös produkcióval.

rap: A ti műfajotoknak vannak-e hagyományai Magyarországon?

GYP: A rézfúvós muzsikának természetesen vannak hagyományai, de a harsonakvartett nem egy hétköznapi formáció. Töretlenül azon dolgoztunk az elmúlt években, hogy még szélesebb körben megismerjék az emberek, hogy milyen sokszínű ez a hangszer, és milyen műfaji kalandozásokat lehet tenni.

rap: Hogyan kapcsolódsz ki a zenéből?

GYP: Zenével. Nagyon sokféle zenét hallgatok, mely inspirációt is tud adni akár egy következő projektre, de jólesik olykor picit a csend hangját élvezni. Fontos, hogy mindig érjék az embert új impulzusok, megismerjen új embereket, alkotókat, akikkel elindulhat egy közös gondolkodás, folyamat.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.