rés a présen

"Nem egy hétköznapi formáció"

Gyetvai Péter zenész - Four Bones

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 30.

Zene

rés a présen: Mikor, milyen megfontolásból és miért angol névvel alakult a zenekar? Gyetvai Péter: A Four Bones 2002-ben alakult. Mint sok más együttes esetében, nálunk is baráti szálak fűzték össze a csapatot, melyek egészen a konzervatóriumig, illetve a Zeneakadémiáig nyúlnak vissza. Az együtt zenélés öröme ösztönzött minket, hogy komolyabban is foglalkozzunk a kamarazenéléssel.

A névválasztás nem volt tudatos, a "four" adott volt, hiszen négyen voltunk, de a Bones Trombone - angolul a harsona - hosszúnak bizonyult, ezért lecsippentettük, és maradt a Four Bones, melynek "következményével" először külföldön szembesültünk.

rap: Kikkel dolgoztok együtt? Milyen műfajban vagytok leginkább otthon?

GYP: Számos kiváló művésszel volt szerencsénk együtt dolgozni az elmúlt években, akikkel nagyszerű koncertek születtek. Többek között: Palya Bea, Herczku Ági, Gereben Zita énekesnőkkel, Nagy János dzsesszzongoristával, és most van kialakulóban egy egészen különleges alkotófolyamat Szirtes Edina Mókussal. Az együttes alapvetően klasszikus alapokkal rendelkezik, de a kezdetektől az volt a cél, hogy mindenféle műfaji korlátokat átlépve mozogjunk a különböző zenei stílusokban.

rap: Hogyan sikerült a tavaly ősszel megjelent crossroads című lemez bemutatása?

GYP: A lemezbemutató a Trafóban volt tavaly szeptemberben, és a telt ház meg a siker bizonyította, hogy van helye a lemez anyagának az amúgy igen telített zenei palettán. A lemez felépítése végighalad egészen a crossovertől a tangón át dzsesszes elemekkel tűzdelt népzenei motívumokig, és a cél az volt, hogy a kortárs zenét picit másképpen mutassuk be a nagyközönség számára. Bizonyos művekben közreműködtek vendégművészek, még izgalmasabbá és élvezhetőbbé tették a produkciót. A Petőfi rádió nem játszik minket, de rengeteget koncertezünk, és rendre telt házzal, így a siker igazán ott mérhető.

rap: Hol lehet benneteket látni a jövőben?

GYP: Szeptemberben többnyire vidéken játszunk, aztán egy nívós németországi fesztiválra kaptunk meghívást, és október 18-án, a szegedi 'szi Kulturális Fesztivál keretében elindul a crossroads belföldi lemezbemutató sorozata. Pécsen játszunk november 7-én, majd Szombathelyen és az évet végül egy adventi turnéval szeretnénk zárni a Csereklyei Andrea szoprán énekesnővel alkotott közös produkcióval.

rap: A ti műfajotoknak vannak-e hagyományai Magyarországon?

GYP: A rézfúvós muzsikának természetesen vannak hagyományai, de a harsonakvartett nem egy hétköznapi formáció. Töretlenül azon dolgoztunk az elmúlt években, hogy még szélesebb körben megismerjék az emberek, hogy milyen sokszínű ez a hangszer, és milyen műfaji kalandozásokat lehet tenni.

rap: Hogyan kapcsolódsz ki a zenéből?

GYP: Zenével. Nagyon sokféle zenét hallgatok, mely inspirációt is tud adni akár egy következő projektre, de jólesik olykor picit a csend hangját élvezni. Fontos, hogy mindig érjék az embert új impulzusok, megismerjen új embereket, alkotókat, akikkel elindulhat egy közös gondolkodás, folyamat.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."