rés a présen

"Nem egy hétköznapi formáció"

Gyetvai Péter zenész - Four Bones

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 30.

Zene

rés a présen: Mikor, milyen megfontolásból és miért angol névvel alakult a zenekar? Gyetvai Péter: A Four Bones 2002-ben alakult. Mint sok más együttes esetében, nálunk is baráti szálak fűzték össze a csapatot, melyek egészen a konzervatóriumig, illetve a Zeneakadémiáig nyúlnak vissza. Az együtt zenélés öröme ösztönzött minket, hogy komolyabban is foglalkozzunk a kamarazenéléssel.

A névválasztás nem volt tudatos, a "four" adott volt, hiszen négyen voltunk, de a Bones Trombone - angolul a harsona - hosszúnak bizonyult, ezért lecsippentettük, és maradt a Four Bones, melynek "következményével" először külföldön szembesültünk.

rap: Kikkel dolgoztok együtt? Milyen műfajban vagytok leginkább otthon?

GYP: Számos kiváló művésszel volt szerencsénk együtt dolgozni az elmúlt években, akikkel nagyszerű koncertek születtek. Többek között: Palya Bea, Herczku Ági, Gereben Zita énekesnőkkel, Nagy János dzsesszzongoristával, és most van kialakulóban egy egészen különleges alkotófolyamat Szirtes Edina Mókussal. Az együttes alapvetően klasszikus alapokkal rendelkezik, de a kezdetektől az volt a cél, hogy mindenféle műfaji korlátokat átlépve mozogjunk a különböző zenei stílusokban.

rap: Hogyan sikerült a tavaly ősszel megjelent crossroads című lemez bemutatása?

GYP: A lemezbemutató a Trafóban volt tavaly szeptemberben, és a telt ház meg a siker bizonyította, hogy van helye a lemez anyagának az amúgy igen telített zenei palettán. A lemez felépítése végighalad egészen a crossovertől a tangón át dzsesszes elemekkel tűzdelt népzenei motívumokig, és a cél az volt, hogy a kortárs zenét picit másképpen mutassuk be a nagyközönség számára. Bizonyos művekben közreműködtek vendégművészek, még izgalmasabbá és élvezhetőbbé tették a produkciót. A Petőfi rádió nem játszik minket, de rengeteget koncertezünk, és rendre telt házzal, így a siker igazán ott mérhető.

rap: Hol lehet benneteket látni a jövőben?

GYP: Szeptemberben többnyire vidéken játszunk, aztán egy nívós németországi fesztiválra kaptunk meghívást, és október 18-án, a szegedi 'szi Kulturális Fesztivál keretében elindul a crossroads belföldi lemezbemutató sorozata. Pécsen játszunk november 7-én, majd Szombathelyen és az évet végül egy adventi turnéval szeretnénk zárni a Csereklyei Andrea szoprán énekesnővel alkotott közös produkcióval.

rap: A ti műfajotoknak vannak-e hagyományai Magyarországon?

GYP: A rézfúvós muzsikának természetesen vannak hagyományai, de a harsonakvartett nem egy hétköznapi formáció. Töretlenül azon dolgoztunk az elmúlt években, hogy még szélesebb körben megismerjék az emberek, hogy milyen sokszínű ez a hangszer, és milyen műfaji kalandozásokat lehet tenni.

rap: Hogyan kapcsolódsz ki a zenéből?

GYP: Zenével. Nagyon sokféle zenét hallgatok, mely inspirációt is tud adni akár egy következő projektre, de jólesik olykor picit a csend hangját élvezni. Fontos, hogy mindig érjék az embert új impulzusok, megismerjen új embereket, alkotókat, akikkel elindulhat egy közös gondolkodás, folyamat.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.