„Nem feltétlenül fikázni kell, hanem lehet örülni a sikernek”

  • Soós Tamás
  • 2018. augusztus 30.

Zene

Önerőből vágtak bele a budapesti szubkultúrákat bemutató filmsorozatba, először a punk és a hardcore, most pedig a hiphop színterét tekintették át – meglepően szórakoztatóan.

Magyar Narancs: Hogyan választottátok ki az underground előadókat?

Koltay Anna: Annak alapján, hogy kinek van saját üzenete, ki az, aki nem csak az amerikai elődöket koppintja. Elsősorban azokat az arcokat akartuk bemutatni, akik évek óta űzik a hiphopot, és a mai napig megmaradtak az undergroundban, mint mondjuk a Nem Közölt Sáv, másrészt igyekeztünk beemelni azokat az előadókat, akik nekünk valamiért fontosak voltak.

Turán Eszter: A hiphopközegben különösen éles az under­ground és a mainstream ellentéte. Én kedvelem a Punnany Massif korai dolgait, amik abszolút az underground hiphopban gyökereznek, Anna meg bírja a Hősöket, akiket semmiképp nem akartunk kihagyni, mert rajtuk keresztül fontos kérdéseket feszegethettünk ebben a témakörben.

A Hősök ráadásul veszprémi, a Punnany pedig pécsi, így beszélhettünk arról is, mit jelentett a vidéki előadóknak Budapest, és kellett-e a fővárosi jelenlét a befutáshoz. Mára az egész műfaj befutott: ahogy a filmben is elhangzik, a hiphop 25 éve nem underground! Mi arra akartuk ráirányítani a figyelmet, hogy nem feltétlenül fikázni kell, hanem lehet örülni a sikernek, mert vannak zenekarok, amelyek a mainstreamben is megőrzik az önazonosságukat. A Hősök példájából jól látszik az is, hogy természetes, ha más zenét játszik valaki negyven-, mint húsz­évesen, hiszen ennyi idő alatt a zenészek is sokat változhatnak.

A két rendezővel az underground konfliktusairól és a filmkészítést gáncsoló szexizmusról is beszélgettünk.

Részletek a Magyar Narancs friss számában: kapható a standokon vagy megrendelhető itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szüksége lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyedévre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.