rés a présen

Nem halunk bele a nyugalomba

Varga Orsolya zenész, nyelvész

  • rés a présen
  • 2018. április 14.

Zene

rés a présen: Zenész pályafutásod egyik kiemelkedő korszaka az Európa Kiadóhoz kötődik. Hogyan tekintesz vissza erre?

Varga Orsi: Kiskoromtól tanultam zongorát meg zeneelméletet vagy 15 évig, a rock and rollba pedig az Európa Kiadó révén kerültem be, és 1988-tól 2012-ig játszottam benne. Két kedvenc korszakom van, a 1994-es Katona József Színház-i koncert ideje, meg a 2004-es újraösszeállás az A38 hajón (mindkettőről koncertfilm készült), és az azt követő évek koncertsorozatai. Közben zenét szereztem Xantus János Plan séquence danse – Idézd majd fel! című színházi előadásához (és filmjéhez), ahol a színpadon zenéltünk, játszottam az Orkesztra Lunában, a Fortuna Sol árnyjátékszínházban és az Orsolya és Péter duóban.

rap: Egyértelmű volt, hogy a Müller Péter Sziámi AndFriendsben folytatod?

VO: Az volt egyértelmű, hogy zenélnem kell, ráadásul olyan szerencsés vagyok, hogy mindig a kedvenc magyar zenekaraimban játszhattam. 2012 végén léptem be az akkor pár hónapja működő és nagyon termékeny Sziámi AndFriendsbe. Péter fantasztikus verseket ír, és folyamatosan a legkülönbözőbb projektötletek pattannak ki a fejéből, melyeket aztán meg is valósítunk. A zenekar nagyon különböző személyiségekből áll, tehát nem halunk bele a nyugalomba. A meghívott vendégek palettája szintén őrült színes, a mainstreamtől az undergroundig.

rap: Megjelent az új album nemrég. Milyennek találod?

VO: Az első közös Sziámi AndFriends-album 2014-ben jelent meg (Látom, ha hiszem), és azóta is készítettünk stúdiómunkákat, a Pintér Béla és Társulatával (Mennybe menő gép), a Baltazár Színházzal (Árad a szeretet). A legutóbbi, 2018 januárjában megjelent lemezen 18 felvétel hallható, néhány régebbi Sziámi-dal átdolgozva, újrahangszerelve, és teljesen új dalok. A Kirschner–Müller-szerzőpároson kívül mások is szerepelnek egy-egy (közös) dallal, például Kiss Llaci vagy a Romano Drom. A jó értelemben eklektikus, finom lemez.

rap: Mikor kezdődik a turné?

VO: Az első tavaszi koncert március 16-án lesz a Katona József Színházban, ez azért különleges esemény, mert egy színházi ülős koncertnek speciális a hangulata, így ez finomabbra lesz hangolva. Aztán turné: Budakalász (március 24.), Szombathely (április 7.), Szentes (április 14.), Cohen-est Debrecenben (április 20.), Kuplung, Budapest (április 27.), Tata (április 28.), Szolnok (május 11.), Szarvas (május 18.), Kaposvár (május 26.), Kobuci kert, Budapest (június 1.), Kecskemét (június 8.), Kecel (június 9.). A fesztiválszezonban játszunk majd Orfűn (június 20.), Kapolcson (július 29.), az Alterába Fesztiválon (július 10.), a Volton, az Ördögkatlanon és természetesen a Szigeten.

rap: Holland nyelvészként-műfordítóként hol tevékenykedsz?

VO: Főállásban az ELTE néderlandisztika tanszékén tanítok nyelvészettel és fordítással kapcsolatos tantárgyakat. És szépirodalmat fordítok, azt hiszem, ehhez értek a leginkább. Fordítottam klasszikus és modern holland, illetve flamand szerzőtől, az utóbbi években pedig sok gyerekkönyvet, főként a holland gyerekirodalom koronázatlan királynőjétől, Annie M. G. Schmidttől. A műfordítói munkát összekötöm az egyetemivel, így tudományos publikációim is általában a fordítás kérdéseiről szólnak.

rap: Gyerekkorodban mik voltak a legfontosabb terveid a jövőre nézve?

VO: Először néprajztudós akartam lenni a nagyapám nyomában, de egyértelmű volt, hogy a zene fontos szerepet kap az életemben. A tanárképző főiskola (magyar–orosz szak) elvégzése után eltökéltem, hogy a zeneelmélet szakra felvételizem a Zeneakadémiára, de a rock and rollal, illetve Menyhárt Jenővel való találkozásom eltérített. Szerintem jól alakult így.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.