Nézeteltérés - Budapestről jelentjük... (könyv)

Zene

"Az 1956-os forradalom az egykorú nemzetközi sajtóban" - ezt az alcímet viseli a Tischler János szerkesztette válogatáskötet, amely közel harminc napilap írásaiból tallózva rekonstruálja világtörténeti pillanatunk korabeli médiafogadtatását.
Helyszíni riportok és szerkesztőségi állásfoglalások, interjúk és hírügynökségi jelentések sorjáznak a nemzetközi sajtóvisszhangot felidéző cikkgyűjteményben, s a napi események beszámolóit, illetve versengő értékeléseit olvasva pazarul ráláthatunk a hidegháború mindkét nagy ideológiai-hatalmi blokkjának véleményformálási technikáira. Ám a nyugati szimpátiaébresztgetés, s a keleti - fenyegetéssel elegyített - riogatás már rég tudvalévő gyakorlatának illusztratív bemutatásánál sokkal többet nyújt e könyv, hiszen lapjain föllelhetjük a blokkosodás logikájának ellentmondó publicisztikai tálalás jóval kevésbé közismert példáit is. Azt meglehet, tán csodálkozás nélkül nyugtázzuk, hogy a Francia Kommunista Párt mára lehanyatlott orgánuma 1956 októberének végén, vagyis még jócskán sajtótörténeti virágkorában reakciós lázadásnak és fasiszta kalandnak billogozta a magyarországi eseményeket, de már az újvidéki Magyar Szó és a lengyel napilapok tárgyalásmódja okvetlenül meglepetést szerezhet mindnyájunk számára. Így például Apró Mátyás, a jugoszláviai magyarok hírlapjának Budapestre kiküldött tudósítója az alábbi kitétellel utalt november 3-ai cikkében Maléter Pálra: "a Kilián laktanya hős parancsnoka". S korántsem pusztán ez az elismerő címzés, hanem majd' valamennyi október-novemberi beszámoló hangneme igazolhatja a Magyar Szó palástolatlan rokonszenvét, mely érzület csak november 11-én, a központi pártlap, a belgrádi Borba hivatalos álláspontváltozást jelző elemzésének közrebocsátásakor került visszamenőleges hatállyal zárójelbe.

Még izgalmasabbak lehetnek azok az újságcikkek, amelyek Lengyelországban láttak ekkortájt nyomdafestéket. A magyarországi revolúció számára impulzust kínáló felbolydult Lengyelországban ugyanis nemcsak november 4-ig jelentek meg magyarbarát publicisztikák (bennük pl. a tört kirakatok mögött is sértetlen árukészlet toposzával), hanem jócskán a szovjet katonai beavatkozás után is. "Semmilyen mértékben sem terheli felelősség a magyar dolgozó tömegeket, amelyek kétségbeesésükben, más kiutat nem látva ragadtak fegyvertÉ" - írta még november legvégén is a katowicei Trybuna Robotnicza, s a lap vezércikke egyszersmind visszautasította a minősítést, miszerint Magyarországon a "fegyveres fasiszta bandák ellenforradalma" zajlott volna le október 23-át követően.

A kötet érdemdús szerkesztője, Tischler János vitán felül a huszadik századi lengyel történelem egyik legkiválóbb hazai ismerője. A témakör iránti vonzalmát ismerve és méltányolva tehát nem ütközhetünk meg rajta, hogy az itt tárgyalt cikkgyűjtemény kissé fejnehéz: egy-egy citált román, csehszlovák, illetve szovjet és brit napilappal szemben Lengyelországból kilenc sajtótermék korabeli cikkeiből kapunk válogatást. Szelektálási szempontjait annál is kevésbé feddhetjük, mivel láttuk, hogy a magyar forradalom lengyelországi sajtóvisszhangja valósággal felfedezésszámba megy. Úgyszintén nincs okunk vitázni a válogatás egyéb szempontjaival, így értelemszerűen azzal sem, hogy a kötetbe terjedelmi okokból nem kerülhetett bele megannyi figyelemre méltó, mára kordokumentumként figuráló újságcikk. Maradt hát még bőven szemelgetnivaló az osztrák vagy az olasz sajtó beszámolóin kezdve egészen a jugoszláv kommunista író (utóbb államelnök) Dobrica Cosic Hét nap Budapesten című egykorú tárcasorozatáig.

1956-os Intézet, 2006, 396 oldal, 5990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.