Több mint híd - Toumani Diabaté's Symmetric Orchestra: Boulevard De L'Independance (lemez)

Zene

Azt hiszem, ez lesz az év afrikai lemeze. Még hátravan kilenc hónap, de ez überelhetetlen.

Toumani Diabaté eddig sem volt piskóta - tavaly az Ali Farka Touréval négykezes In The Heart Of The Moon albumért zsebelt be egy Grammyt -, de ekkora dobása még tényleg nem volt.

1965-ben született, Bamakóban. Apját, Sidiki Diabatét "a kora királya" címmel tüntették ki az 1977-es nemzetközi Black Arts Fesztiválon - ő volt az, aki erőteljes improvizációival a kora (21 húros nyugat-afrikai hárfa) használatában új dimenziókat nyitott. S mert a felkapott Ensemble National Instrumental zenekarban játszott, nem nagyon volt ideje Toumanival foglalkozni, aki így ötéves korától magára utalva iparkodott.

Egy mali hangszeres számára a legbiztosabb érvényesülést az jelentette, ha valamelyik népszerű énekes kíséretébe állhatott. Toumani előbb Kandia Kouyatét, majd Ousmane Sackót szolgálta, így adódott lehetősége 1986-ban Londonba utazni, ahol egyetlen délután felvette első lemezét (Kaira). Ez volt a világ első szóló koraalbuma. Aztán más fronton tört utat: 1988-ban és 1993-ban a spanyol Ketama együttessel (Songhai, Songhai 2) a flamenco és a kora fúzióját teremtették meg.

Mindeközben a tradíciót sem hagyta másra: az 1995-ös Djelika három ősi mali hangszerre: a korára, a balafonra és a ngonira épült, a négy évvel későbbi New Ancient Stringst pedig a korás Ballaké Sissokóval vette fel - apjuk, Jelimadi Sissoko és Sidiki Diabaté 1970-es, Ancient Strings című koraduója nyomán.

Ugyancsak 1999-ben Taj Mahallal készített blueslemezt (Kulanjan), aztán Salif Keitával dolgozott (Papa), majd megint összeállt Ballaké Sissokóval (Tomora) - egyszóval, hál' isten, feltartóztathatatlan az úr.

A Boulevard De L'Independance felvételére 2004-ben került sor Bamakóban, annak a háromlemezes World Circuit-projektnek a keretében, melyből az In The Heart Of The Moon már kijött, s bizonyára Ali Farka Touré tradicionális ngonialbuma sem várat magára sokat.

Symmetric Orchestra nevű társulatával Diabaté készített már lemezt (Shake The Whole World), 1992-ben, de ahhoz nem tudok hozzászólni, mert csak Maliban és Japánban volt kapható. A koncepció mindenesetre közös: szimmetria hagyomány és modernség, akusztikus és elektronikus hangszerek, dzselik és nem dzselik, mesterek és tanítványok, illetve az egykori Manding Birodalom zenei stílusai között. Több mint híd ez: itt most nem arról van szó, hogy milyen frappánsan köthetők össze különféle kultúrák, hanem ezek azonosságáról, egységéről. És ez az egység amilyen magától értetődő, olyan különös.

Guineai gitárstílus szenegáli dobosokkal, mali korával és a (James Brown-guru) Pee Wee Ellis vezette fúvósokkal. Fékezhetetlen mali salsával és évszázadok érlelte-tisztította, emelkedett lírával. Tánccal és istentelen mélységekkel. Hiánytalanul mindazzal a mágiával, amitől a nyugat-afrikai zene példátlan.

Mondom, az év lemeze, minimum.

World Circuit, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.