Odafenn, a magas égben - Marc Forster: Papírsárkányok (film)

  • - köves -
  • 2008. február 21.

Zene

Mivel a sárkányeregetés eleddig mostohán állt a sportok között, és nem kapott méltó filmes feldolgozást, a jelen mű rendezője régi adósságot törleszt, amikor az akciófilmek dinamizmusával láttatja a magasban ádáz küzdelmet folytató szárnyasokat. A zsineg másik végén, lent, Kabul porában két afgán kiskamasz, Amir és Haszan hajtja-űzi díjnyertes sárkányát: aligha kétséges, hogy amit látunk, az a gyermekkoruk utolsó boldog pillanata. Mindez persze kiderül a kép aljára kiírt évszámból is: 1978; egy évre vagyunk a szovjet tankoktól, és még annyira sem a privát árulásoktól.

Mivel a sárkányeregetés eleddig mostohán állt a sportok között, és nem kapott méltó filmes feldolgozást, a jelen mű rendezője régi adósságot törleszt, amikor az akciófilmek dinamizmusával láttatja a magasban ádáz küzdelmet folytató szárnyasokat. A zsineg másik végén, lent, Kabul porában két afgán kiskamasz, Amir és Haszan hajtja-űzi díjnyertes sárkányát: aligha kétséges, hogy amit látunk, az a gyermekkoruk utolsó boldog pillanata. Mindez persze kiderül a kép aljára kiírt évszámból is: 1978; egy évre vagyunk a szovjet tankoktól, és még annyira sem a privát árulásoktól. Az alkotók szándéka szerint ott kéne lennünk a két gyerekkel a régi Kabul szívében, felszívni a békebeli színeket és szagokat, de ahogy a sprintelő fiúkból is fogy a szufla, úgy a kamera is kénytelen visszavenni a sietségből. Ám ha nincs mozgás, kis zavar támad a mozgóképes ügymenetben. Apró tanácstalanság, hogy mivel is lehetne kitölteni a filmidőt a következő helyzetváltoztatásig. Ilyesmiből szerencsére elég sok van, hiszen Afganisztánból az amerikai emigrációba, majd onnan Pakisztánon át vissza, Kabulba vezet Amir útja, aki mindezen távokat legyűrve és egyéb módokon is igyekszik felnőttfejjel jóvátenni gyermekkori árulását. Hogy végül is melyik valóságot célozták meg a filmkészítők, a turistáét vagy a helyi lakosét, kiderül a közelmúltbeli afganisztáni epizódból. A dráma logikája, miszerint a kamaszkori agresszornak mint kifejlett népnyúzónak vissza kell térnie a végjátékban, nagyon is ismerős, elsősorban persze nem az olyan filmekből, amelyek annyira magasztosnak képzelik magukat, mint a Papírsárkányok.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.