Odafenn, a magas égben - Marc Forster: Papírsárkányok (film)

  • - köves -
  • 2008. február 21.

Zene

Mivel a sárkányeregetés eleddig mostohán állt a sportok között, és nem kapott méltó filmes feldolgozást, a jelen mű rendezője régi adósságot törleszt, amikor az akciófilmek dinamizmusával láttatja a magasban ádáz küzdelmet folytató szárnyasokat. A zsineg másik végén, lent, Kabul porában két afgán kiskamasz, Amir és Haszan hajtja-űzi díjnyertes sárkányát: aligha kétséges, hogy amit látunk, az a gyermekkoruk utolsó boldog pillanata. Mindez persze kiderül a kép aljára kiírt évszámból is: 1978; egy évre vagyunk a szovjet tankoktól, és még annyira sem a privát árulásoktól.

Mivel a sárkányeregetés eleddig mostohán állt a sportok között, és nem kapott méltó filmes feldolgozást, a jelen mű rendezője régi adósságot törleszt, amikor az akciófilmek dinamizmusával láttatja a magasban ádáz küzdelmet folytató szárnyasokat. A zsineg másik végén, lent, Kabul porában két afgán kiskamasz, Amir és Haszan hajtja-űzi díjnyertes sárkányát: aligha kétséges, hogy amit látunk, az a gyermekkoruk utolsó boldog pillanata. Mindez persze kiderül a kép aljára kiírt évszámból is: 1978; egy évre vagyunk a szovjet tankoktól, és még annyira sem a privát árulásoktól. Az alkotók szándéka szerint ott kéne lennünk a két gyerekkel a régi Kabul szívében, felszívni a békebeli színeket és szagokat, de ahogy a sprintelő fiúkból is fogy a szufla, úgy a kamera is kénytelen visszavenni a sietségből. Ám ha nincs mozgás, kis zavar támad a mozgóképes ügymenetben. Apró tanácstalanság, hogy mivel is lehetne kitölteni a filmidőt a következő helyzetváltoztatásig. Ilyesmiből szerencsére elég sok van, hiszen Afganisztánból az amerikai emigrációba, majd onnan Pakisztánon át vissza, Kabulba vezet Amir útja, aki mindezen távokat legyűrve és egyéb módokon is igyekszik felnőttfejjel jóvátenni gyermekkori árulását. Hogy végül is melyik valóságot célozták meg a filmkészítők, a turistáét vagy a helyi lakosét, kiderül a közelmúltbeli afganisztáni epizódból. A dráma logikája, miszerint a kamaszkori agresszornak mint kifejlett népnyúzónak vissza kell térnie a végjátékban, nagyon is ismerős, elsősorban persze nem az olyan filmekből, amelyek annyira magasztosnak képzelik magukat, mint a Papírsárkányok.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Múzeum Hatvanpusztán

Egy-két ezer ember tüntetett Hatvanpusztán szombat délután. A rendszert biztosan nem döntik meg ezzel, de legalább szívtak egy kis friss levegőt. De mennyi legyen a belépő a jövőre megnyitó Korrupció Múzeumba?

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.