Ólomlufi - Vadorzók (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. április 6.

Zene

Nézem a közönséget, megpróbálom kitalálni, melyikük a "cél". Talán a megfáradt ötvenes pár ott, a hatodik sorban? A nő nagyokat kacag az előadás elején; szerintem ezt még otthon eltökélte: ha esik, ha fúj, ő itt ma mulatni fog. A férfi megadóan bámul maga elé - végtére a színpad is arrafelé van...

Nézem a közönséget, megpróbálom kitalálni, melyikük a "cél". Talán a megfáradt ötvenes pár ott, a hatodik sorban? A nő nagyokat kacag az előadás elején; szerintem ezt még otthon eltökélte: ha esik, ha fúj, ő itt ma mulatni fog. A férfi megadóan bámul maga elé - végtére a színpad is arrafelé van...

Az Új Színházban ülünk, a Vadorzók című darabot nézzük, amelyet Dale Lanner, Paul Henning és Stanley Shapiro nyomán a társulat írt. Ezt a jelenetet elképzelem; mármint a társulatot, amint ír - közben fél szeme a vásznon, amelyen fenti szerzőhármas 1988-as mozija, A Riviéra vadorzói pereg, Frank Oz rendezésében. Ott Hirtling Istvánt Michael Caine játssza (tudják, A nő hétszer, Shirley MacLaine, Anita Ekberg, Peter Sellers, Vittorio Gassman és Philippe Noiret oldalán, szinte napra pontosan negyven évvel ezelőtt, hú!).

Horgas Ádám rendező ebbe a színpadi transzplantációba belenyomott mindent, was gut und teuer: énekelnek, táncolnak (a zenét és a dalszöveget is ő szerezte), fantasztikus kosztümöket viselnek (kivált a nők), vannak gegek hangban, látványban unásig - és hát pont erről van szó: unásig.

Mert az még jópofa, amikor először beközlekedik a színpadra a távirányított mikrofon (szerintem pont olyan kisautóra van ráapplikálva, mint amilyennel itthon játszott a gyerek), de amikor tizedszer teszi, már el is feledtük, hogy először poén volt. Az is jópofa, amikor először kísérik hangeffektek (csikorgás-nyikorgás-suhogás) a pincér mozdulatait - de aki erről lemarad, megnézheti még néhányszor; aki meg elsőre is észrevette, az unja. Az is jópofa, amikor szteppelnek - kivált, hogy jótékonyan megsegíti a táncoló színészeket a magnóról szóló talp- és sarokcsattogás; lehet figyelni erősen, hogy mozog-e a láb, amikor szól a hang.

Tény, hogy a darab sem egy nagy durranás, hogy finom legyek. Szélhámosverseny, állítólag a Riviérán, Beaumont-sur-Merben, ami bizony nagyon lepukkant, mire a filmből színdarab lett, mert az elegáns-puccos fürdőhelyből, ahol

a szélhámosok prédái,

gazdag özvegyek masíroznak fel s alá, mindössze két szürkésfehér menzaasztal és néhány, szintén szürkésfehérre mázolt szék maradt. És a személyzet is felmondott, nyilván, mert maguk a színészek kénytelenek ide-oda húzogatni a bútorokat, hátha ettől szálloda hallja vagy elegáns villa lesz belőle.

Még a legigazibb a felhozatalban Hirtling István fehér öltönyös (szerintem kevesen tudnak így viselni fehér öltönyt, mint ő!), jóképű és sármos álarisztokratája - csak ő meg nagyon fáradt és enervált: vagy az álarisztokrata vagy Hirtling, nem tudtam eldönteni. Bezzeg a rivális! A kispályás szélhámos szerepében Almási Sándor aztán igazi energiabomba, kivált, amikor tolókocsiban ül, akkor. 'k ketten kötnek nagy fogadást, hogy ki az igazi nagymenő - és hát igazán nem kellett volna eljátszani a továbbiakat ahhoz, hogy megmondjuk: egyikük sem. Jól át lesz vágva mindkettő, merthogy a szélhámos álorcája alatt, mellmagasságban mindkettőben érző szív dobog - erre fáznak rá alaposan. Tanulság: szélhámosság és érző szív nem fér meg egy kebelben.

És vannak a nők, úgy is, mint a férfiak veszte. A fő nőt Pálfi Kata játssza - ki se nézné az ember belőle azt, ami benne van, és most a szerepről beszélek. A többiek mind több szerepet abszolválnak, így Pokorny Lia is, akit most is kedvtelve néztem, amint számos semmiből próbált valamit gyúrni; fölvillant egy-két karaktert tehetségesen, szellemesen, énekel és táncol - nem értem, miért nem kapkodják szét innen a más színházak igazgatóiÉ

Megdolgoztatják alaposan a fizetésért Fodor Annamáriát is - szinte bravúr, hogy ennyit van színpadon, még sincs egyetlen pillanata sem. Ugyanez igaz a többiekre, nagyszabású abszolválás folyik, görcsösen és izzadósan, csupa állott klisé van előhúzva a színházi sifonérból; igaz, ami igaz: voltaképp rendesen. Azazhogy technikailag tisztességesen (például mesterien irányítják azt a bizonyos kisautót, amely a mikrofont cipeli, pedig az nagyon nehéz, tapasz-talatból tudom!) - főiskolai minimum, amit azonban számos színházban nem "ugranak meg". Ami meg véletlenül nem állott - mint például a dalok -, az rossz. Viszont legalább mind rövid. Bár nem eléggé, ha belegondolok.

Szünet nincs, így aztán mind maradunk a végéig, a (cél)közönség meg én is. Közben bőven van idő azon meditálni, hogy miért

nem sikerült

itt összehozni a jobb sorsra érdemes közreműködőkkel valami igazán szórakoztatót, ha már a szórólapon ezt ígérik doszt. Futotta volna ugyanennyi energiából némi kihívásra is; miért kell nyomatni ezt az avítt színházi rutint, ezt a lélektelen, gépies áljelenlétet? Ha netán beválna a számítás, és a közönség önfeledten mulatna, akkor is ciki az egész. Szélhámosok áldozatai vagyunk - és senki sem Osztap Bender itt.

Habkönnyű komédia, gondolom, ez lenne a műfaj. Ehelyett: ólomból fújt lufi.

Új Színház, március 29.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.