Koncert

Om

  • V. Á.
  • 2012. október 28.

Zene

Al Cisneros, aki a stoner-doom műfajban Scott Reeder (Kyuss) mellett talán a legikonikusabb basszusgitárosnak számít, nagyon rövid időn belül mindhárom, még működő zenekarát elhozta Budapestre. A szupergruppként elhíresült Shrinebuilder (benne a Melvins és a Neurosis zenészeivel) még tavalyelőtt járt nálunk, anyazenekara, a Sleep pedig idén májusban bontotta meg a Club 202 tégláit azzal a zenével, ami világhírűvé tette egyrészt a stílust, másrészt Cisneros személyét.

Az Om ott folytatja, ahol a Sleep annak idején, a feloszlásakor abbahagyta, de - ha lehet ilyet mondani egy olyan zenekar utódjára, amely képes volt egyórás egydalos lemezt kiadni - annál talán még radikálisabban is, hiszen az Omban a rockzenében elengedhetetlen gitár nincs jelen: a korai lemezeiken mindössze Cisneros basszusgitárja, illetve Chris Hakius, az azóta már kiszállt dobos hetvenes évekbelire mikrofonozott dobszerkója szól. Ezt az önként kijelölt szűk határterületet az utóbbi lemezeiken már tágítják: a még mindig hosszú, meditatív, depressziós dalokban megjelentek a különféle - főleg arabos-keleties, spirituálisnak szánt - hangminták - amiket aztán élőben is előadtak, jórészt samplerről, illetve egy Lichens művésznéven szólóban is alkotó, Robert A. A. Lowe nevű zenész segítségével. Lowe jelenléte kimondottan jót tett az Omnak, hiszen az egyórás koncertet még azzal együtt is kellőképpen változatossá tették a kollázsai, hogy nem törték meg Cisneros betegesen búgó hangszerének és a Hakius-utód Emil Amos pulzáló dobolásának dominanciáját, másrészt feledtette, hogy - köszönhetően a teljesen megtelt, vállalhatatlan Dürer-kisteremnek, ahova még normális színpadot sem sikerült évek óta építeni - szinte zéró vizuális inger érte azt, aki történetesen a hátsó sorokba szorult. A trióvá duzzadt Om egy órája így is maximálisra sikerült: kár, hogy Cisneros nem vállalta be a közös Om-Sleep-turnét, hogy méltóbb körülmények közt láthassuk őket.

Dürer-kert, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.