Koncert

Om

  • V. Á.
  • 2012. október 28.

Zene

Al Cisneros, aki a stoner-doom műfajban Scott Reeder (Kyuss) mellett talán a legikonikusabb basszusgitárosnak számít, nagyon rövid időn belül mindhárom, még működő zenekarát elhozta Budapestre. A szupergruppként elhíresült Shrinebuilder (benne a Melvins és a Neurosis zenészeivel) még tavalyelőtt járt nálunk, anyazenekara, a Sleep pedig idén májusban bontotta meg a Club 202 tégláit azzal a zenével, ami világhírűvé tette egyrészt a stílust, másrészt Cisneros személyét.

Az Om ott folytatja, ahol a Sleep annak idején, a feloszlásakor abbahagyta, de - ha lehet ilyet mondani egy olyan zenekar utódjára, amely képes volt egyórás egydalos lemezt kiadni - annál talán még radikálisabban is, hiszen az Omban a rockzenében elengedhetetlen gitár nincs jelen: a korai lemezeiken mindössze Cisneros basszusgitárja, illetve Chris Hakius, az azóta már kiszállt dobos hetvenes évekbelire mikrofonozott dobszerkója szól. Ezt az önként kijelölt szűk határterületet az utóbbi lemezeiken már tágítják: a még mindig hosszú, meditatív, depressziós dalokban megjelentek a különféle - főleg arabos-keleties, spirituálisnak szánt - hangminták - amiket aztán élőben is előadtak, jórészt samplerről, illetve egy Lichens művésznéven szólóban is alkotó, Robert A. A. Lowe nevű zenész segítségével. Lowe jelenléte kimondottan jót tett az Omnak, hiszen az egyórás koncertet még azzal együtt is kellőképpen változatossá tették a kollázsai, hogy nem törték meg Cisneros betegesen búgó hangszerének és a Hakius-utód Emil Amos pulzáló dobolásának dominanciáját, másrészt feledtette, hogy - köszönhetően a teljesen megtelt, vállalhatatlan Dürer-kisteremnek, ahova még normális színpadot sem sikerült évek óta építeni - szinte zéró vizuális inger érte azt, aki történetesen a hátsó sorokba szorult. A trióvá duzzadt Om egy órája így is maximálisra sikerült: kár, hogy Cisneros nem vállalta be a közös Om-Sleep-turnét, hogy méltóbb körülmények közt láthassuk őket.

Dürer-kert, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”