Lemez

Omar Souleyman: Bahdeni Nami

  • - minek -
  • 2015. augusztus 9.

Zene

A szíriai előadóművész respektusa csak nőtt legutóbbi albuma, a Kieran Hebden produceri közreműködésével készült Wenu Wenu megjelenése óta: a keleti szórakoztató zenét és a modern nyu­gati elektronikát fuzionáló munkássága állandó referenciapont. Tömör, feszes ritmusú új lemeze például a Modeselektor-duó berlini kiadójánál, a Monkeytownnál jött ki – korántsem meglepő, hogy két, igen dinamikus darabot (Leil el Bareh, Enssa el Ataab) ők maguk felületkezeltek. Rajtuk kívül megint csak a Four Tet/Hebden és ezúttal Gilles Peterson is hozzátette a magáét, alaposan vastagítva a hangzáson, amelynek alapja lehet majdnem direkt techdöngölés vagy hajlékony groove.
Ráadásként a kiváló holland zenekészítő, Legowelt is bevállalt egy remixet, amely már maga az önfeledten savazós népi techno.

Azonban ezúttal is döntő fontosságú az autentikus hangszerelésű nyers­anyag: Souleyman polgárháború dúlta szülőhelyéhez viszonylag közel, Isztambulban vette fel az albumot, bevált zenésztársaival.
A saz nevű húros hangszeren Khaled Youssef játszik virtuóz technikával, és a szintis Rizann Sa’id is nyaktörő improvizációkkal kíséri a főszereplő önmagukra feleselő sorait. Ezek értelme tekintetében kénytelenek vagyunk a leírásokra hagyatkozni: természetesen az örök szerelem örömeiről és kínjairól szólnak. Az üzenetet a költő Ahmad Alasamer öntötte lángoló strófákba, melyek Souleyman érzelemteli, nyaktörő hajlításokban gazdag előadásában ékesszólóbbak minden könnyen lefordítható üzenetnél.

Monkeytown/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.