Lemez

Omar Souleyman: Bahdeni Nami

  • - minek -
  • 2015. augusztus 9.

Zene

A szíriai előadóművész respektusa csak nőtt legutóbbi albuma, a Kieran Hebden produceri közreműködésével készült Wenu Wenu megjelenése óta: a keleti szórakoztató zenét és a modern nyu­gati elektronikát fuzionáló munkássága állandó referenciapont. Tömör, feszes ritmusú új lemeze például a Modeselektor-duó berlini kiadójánál, a Monkeytownnál jött ki – korántsem meglepő, hogy két, igen dinamikus darabot (Leil el Bareh, Enssa el Ataab) ők maguk felületkezeltek. Rajtuk kívül megint csak a Four Tet/Hebden és ezúttal Gilles Peterson is hozzátette a magáét, alaposan vastagítva a hangzáson, amelynek alapja lehet majdnem direkt techdöngölés vagy hajlékony groove.
Ráadásként a kiváló holland zenekészítő, Legowelt is bevállalt egy remixet, amely már maga az önfeledten savazós népi techno.

Azonban ezúttal is döntő fontosságú az autentikus hangszerelésű nyers­anyag: Souleyman polgárháború dúlta szülőhelyéhez viszonylag közel, Isztambulban vette fel az albumot, bevált zenésztársaival.
A saz nevű húros hangszeren Khaled Youssef játszik virtuóz technikával, és a szintis Rizann Sa’id is nyaktörő improvizációkkal kíséri a főszereplő önmagukra feleselő sorait. Ezek értelme tekintetében kénytelenek vagyunk a leírásokra hagyatkozni: természetesen az örök szerelem örömeiről és kínjairól szólnak. Az üzenetet a költő Ahmad Alasamer öntötte lángoló strófákba, melyek Souleyman érzelemteli, nyaktörő hajlításokban gazdag előadásában ékesszólóbbak minden könnyen lefordítható üzenetnél.

Monkeytown/Deep Distribution, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.