Opera - Szája rendes, foga ép - Puccini: Manon Lescaut

Zene

Szeme rendes, orra rendes, szája rendes, foga ép, különös ismertetőjele nincs. Most nem az újvilági gyarmatra zsuppolt szegény Manon személyleírását adtuk meg, hanem Puccini operájának friss, felújításnál több, új bemutatónál kevesebb előadását jellemeztük, amelynek akárcsak 2001-ben, úgy ezúttal is Valló Péter rutinrendezése biztosított szolid alapot. László Ferenc

Szeme rendes, orra rendes, szája rendes, foga ép, különös ismertetőjele nincs. Most nem az újvilági gyarmatra zsuppolt szegény Manon személyleírását adtuk meg, hanem Puccini operájának friss, felújításnál több, új bemutatónál kevesebb előadását jellemeztük, amelynek akárcsak 2001-ben, úgy ezúttal is Valló Péter rutinrendezése biztosított szolid alapot. Az Opera konzervatívabb zsöllyetulajdonosai, akik a rejtvényfejtés tevékenységét egyáltalán - vagy legalábbis a dalszínház falai között - nem kedvelik, alighanem fellélegeztek a produkció láttán, amely új betanulásban, s az Erkel Színházból áttelepülve is megmaradt szavatoltan hagyományos opera-előadásnak. Némi kis stíluskeverés a jelmezekben meg egy árva távíróoszlop jelzi mindössze a szándékot, hogy a rendező mintha játékot kezdeményezne az opera cselekményének és bemutatásának eltérő korszakait egymásra csúsztatva. Ám egyebekben Valló higgadt nyugalommal beérte az első felvonás népes statisztériájának serény átmozgatásával, valamint az ugyancsak tradicionális, s néhol ormótlanul terebélyes díszletek (díszlettervező: Szlávik István) belakásával, körbejátszásával.

Az ötletektől, frappírozó elgondolásoktól mákszemnyit sem megterhelt produkció mégsem késztette egykedvű mélázásra a közönséget, s ez eltagadhatatlanul a két főszereplő érdeme volt. Újfent bebizonyosodott ugyanis, hogy az opera elsősorban az énekesek révén válik érdekessé (vagy süpped kínos unalomba), s hogy két telivér operaénekes képes jószerével magában elhordani egy előadás teljes terhét. Lukács Gyöngyi még korántsem tökéletes Manon: emlékeink szerint a 2001-es címszereplő, Tokody Ilona megvesztegetőbben adta az első felvonásbéli, még éppen romlatlan leányzót, s úgy tetszett, Lukács az utolsó felvonás elnyújtott haldoklását sem találta még kellően lakályosnak. Opera-énekesnői létezése azonban nem ismer hitelválságot; szólam- és szerepformálásának stabil likviditása, s személyiségének csaknem elemi ereje már épültében is roppantnak mutatta alakítását. Alkalmasint a tökéletesség alacsonyabb fokán állva, de szintúgy komoly érdemszerzőnek bizonyult Kiss B. Atilla Des Grieux lovag szerepében. Játékmodora ugyan valamelyest ráerősített az előadás avítt jellegére (különösen Kelen Péter egykori produkciójával összehasonlítva), s karjaival jó pár kilométert leevezett a levegőben éneklését kísérve, ám fájdalma egy pillanatra sem tűnt festett vérzésnek, s habár tenorja nem hatott mindvégig eszményszépnek, szárnyalása így is élményszerűvé vált.

Kettejük nyomában a húgát kiárusító, majd szerelmesével újra összehozó Lescaut szerepében Káldi Kiss András elsősorban férfias kiállásával, míg az öreg kéjencet (Géronte) alakító Tóth János remek, noha olykor túlvezérelt színjátszásával gyarapította az előadás élvezeti értékét. A Győriványi Ráth György vezényelte zenekar rokonszenves formát mutatott, s az intermezzóban, mely e produkcióban egy felvonással hátrébb csúszva, a záró felvonás előtt csendült fel (s amely ilyesformán nem a Párizsból Le Havre-ba, hanem az onnan New Orleansba vezető utat volt hivatott festeni) kifejezetten nemes harmóniákkal örvendeztette az egybeseregletteket.

Magyar Állami Operaház, november 22.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.