Opera: Világsztárok (Janácek: Jenufa)

  • 2004. március 18.

Zene

Név szerint két Éva: a világ vezető operaházainak állandó díszvendége, Marton és az itthon eddig méltánytalanul háttérbe szorult Bátori. De kezdjük az elején. A 150 éve született morva zeneszerző negyedik színpadi művét Az ő nevelt lánya címmel 1904-ben mutatták be Brnóban. Ám a nemzetközi áttörésre még sokáig várnia kellett. Mai címét csak jó 15 évvel később, a német fordítást készítő, Franz Kafka barátjaként elhíresült prágai osztrák író/költő, Max Brod kérésére nyerte el, s így tűzték műsorra Bécsben, Kölnben, Berlinben, New Yorkban és persze - 1974-ben - Budapesten is. A különböző zenei változatok kálváriáját nem részletezem, de tény, hogy az eredetivel közel megegyező variánst csak 1981-ben Párizsban, Sir Charles Mackerras vezényletével ismerhette meg az addigra már lelkes Janácek-rajongóvá lett közönség.

Név szerint két Éva: a világ vezető operaházainak állandó díszvendége, Marton és az itthon eddig méltánytalanul háttérbe szorult Bátori. De kezdjük az elején. A 150 éve született morva zeneszerző negyedik színpadi művét Az ő nevelt lánya címmel 1904-ben mutatták be Brnóban. Ám a nemzetközi áttörésre még sokáig várnia kellett. Mai címét csak jó 15 évvel később, a német fordítást készítő, Franz Kafka barátjaként elhíresült prágai osztrák író/költő, Max Brod kérésére nyerte el, s így tűzték műsorra Bécsben, Kölnben, Berlinben, New Yorkban és persze - 1974-ben - Budapesten is. A különböző zenei változatok kálváriáját nem részletezem, de tény, hogy az eredetivel közel megegyező variánst csak 1981-ben Párizsban, Sir Charles Mackerras vezényletével ismerhette meg az addigra már lelkes Janácek-rajongóvá lett közönség.

A Jenufa zenéje furcsa elegyét alkotja a posztromantikának, a folklorizmusnak és a század eleji expresszív realizmusnak. Egyszerre ismerős és új, tradicionális és formabontó. De mindenekelőtt élvezhető, szerethető zene. Janácek operaesztétikájának - mely elvetette a "karikatúra életű karikatúra emberek" ábrázolását - jól működő, eklatáns példája. A színpadi emberek hús-vér alakok, igazi élettel, igazi drámával és igazi szenvedéssel. Legalábbis ami a hihetetlenül erős, képzeletgazdag és szuggesztív zenét illeti.

Mert Vidnyánszky Attila rendező és a díszletet és jelmezeket "megálmodó" Alekszandr Belozub mindent elkövettek, hogy elemeljék a drámát a földtől. Aminek az lett a vége, hogy egy csúnyán megvilágított, szinte a primitívségig csupasz színpadon

kétségbeesetten tébláboló

jelmezes énekeseket, rosszabb esetben tömegesen éneklő statisztákat látunk. Egy pszichológiailag hiteles sorstragédiát hiteltelen - és érdektelen - környezetben. A szereplők egy része viszont még ebben a drámaellenes közegben is feltalálta magát. Remek volt Takács Tamara Buryjáné alakítása, és több mint élvezhető Gémes Katalin Karolkája vagy Bokor Jutta Bírónéja. S bár nem egészen értem, hogy mi indokolta Graham Sanders szerződtetését Laca szerepére - hiszen ennyire préselt tenorhang bizonyára akad felesleges a házban is -, de ezzel együtt, ha színészi játékban nem is nyújtott különösebben nagyot, nem lógott ki a sorból. Kiss B. Attila Steva szerepében már a felső kategóriát jelentette. Mind hangilag, mind játékban erős jelenlétet produkált. Igaz, az első felvonás mulatozós jelenetében hajlamos a túljátszásra, de a kissé túldimenzionált részegeskedő figuráért kárpótolt a második felvonás "családlátogatásával". A lelkiismeretével hadakozó, de a felelősség elől végül is megfutamodó Steva alakja, ha szerethetővé nem is válik, de ismerősnek mindenképpen ismerős. Marton Éva valódi hangi jelenlétére a második felvonásig várni kellett, s mivel a korábbi jelenet néhány mondata nem volt igazán meggyőző, komoly érdeklődés előzte meg a "jutalomjátékot". És nem is kellett csalódnunk. Második felvonásbeli nagyjelenete újra bizonyította, hogy még mindig - és joggal - világsztárral van dolgunk. S ha a voce már nem is makulátlan, egy-egy pillanatra olyan varázslatot tud kelteni, ami elfeledteti azerőszakosabb hangokat. Játéka meggyőző, a zene dramaturgiájával együtt élő. Határozott, kemény figurát teremt a Sekrestyésnéből, kihangsúlyozva a karakter magára kényszerített férfiszerepét. Erkölcsbíró, aki gyilkossá lesz. Nemcsak színészi játékban, hanem hangi képességeiben is igazi klasszissá nőtte ki magát Bátori Éva. Eddigi szerepeit tekintve mindig ott motoszkált az emberben a bizonytalanság. Jó-jó, csak... Nos, a "csak" megszűnt. Helyette itt áll és énekel, játszik, szeret és szenved,

pokolra száll

és felmagasztosul Jenufa alakjában. Mert akit a színpadon megformál, az már nem szerep, ami mögül kikandikál az énekesnő, hanem maga a hús-vér tragédia. Pontosan úgy, ahogy Janácek elképzelte. Bátori Éva ma legjobb formájában van. Mindent el tud(na) játszani. Hozzáteszem, a világ bármely operaházában! Éppen ezért kár, hogy a rendezőnek semmi valódi elképzelése nem volt vele. Az előadás nem teljesen mellékes szereplője a kórus. Tisztán énekelnek, pontosan lépnek be, de rendezői szemmel végiggondolatlan mozgatásuk, tömeges jelenlétük zsúfolttá teszi az amúgy üres színpadot. A zenei megvalósítás - mint mostanában a legtöbb operabemutató alkalmával - Kovács János kezében összpontosult. A zenekari hangzás kidolgozottsága, a hangszínek gazdagsága, a precíz játék és a temperamentumos, fegyelmezett előadás méltán aratott nagy sikert. Adott tehát egy sokszorosan bizonyított remekmű, néhány fantasztikus énekes, egy jól működő zenekar, és persze adott a csodálatos Andrássy úti épület. Már csak egy kreatív rendező és a csapata hiányzik.

- tépé -

Magyar Állami Operaház, már-cius 13.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.