Opera: Világsztárok (Janácek: Jenufa)

  • 2004. március 18.

Zene

Név szerint két Éva: a világ vezető operaházainak állandó díszvendége, Marton és az itthon eddig méltánytalanul háttérbe szorult Bátori. De kezdjük az elején. A 150 éve született morva zeneszerző negyedik színpadi művét Az ő nevelt lánya címmel 1904-ben mutatták be Brnóban. Ám a nemzetközi áttörésre még sokáig várnia kellett. Mai címét csak jó 15 évvel később, a német fordítást készítő, Franz Kafka barátjaként elhíresült prágai osztrák író/költő, Max Brod kérésére nyerte el, s így tűzték műsorra Bécsben, Kölnben, Berlinben, New Yorkban és persze - 1974-ben - Budapesten is. A különböző zenei változatok kálváriáját nem részletezem, de tény, hogy az eredetivel közel megegyező variánst csak 1981-ben Párizsban, Sir Charles Mackerras vezényletével ismerhette meg az addigra már lelkes Janácek-rajongóvá lett közönség.

Név szerint két Éva: a világ vezető operaházainak állandó díszvendége, Marton és az itthon eddig méltánytalanul háttérbe szorult Bátori. De kezdjük az elején. A 150 éve született morva zeneszerző negyedik színpadi művét Az ő nevelt lánya címmel 1904-ben mutatták be Brnóban. Ám a nemzetközi áttörésre még sokáig várnia kellett. Mai címét csak jó 15 évvel később, a német fordítást készítő, Franz Kafka barátjaként elhíresült prágai osztrák író/költő, Max Brod kérésére nyerte el, s így tűzték műsorra Bécsben, Kölnben, Berlinben, New Yorkban és persze - 1974-ben - Budapesten is. A különböző zenei változatok kálváriáját nem részletezem, de tény, hogy az eredetivel közel megegyező variánst csak 1981-ben Párizsban, Sir Charles Mackerras vezényletével ismerhette meg az addigra már lelkes Janácek-rajongóvá lett közönség.

A Jenufa zenéje furcsa elegyét alkotja a posztromantikának, a folklorizmusnak és a század eleji expresszív realizmusnak. Egyszerre ismerős és új, tradicionális és formabontó. De mindenekelőtt élvezhető, szerethető zene. Janácek operaesztétikájának - mely elvetette a "karikatúra életű karikatúra emberek" ábrázolását - jól működő, eklatáns példája. A színpadi emberek hús-vér alakok, igazi élettel, igazi drámával és igazi szenvedéssel. Legalábbis ami a hihetetlenül erős, képzeletgazdag és szuggesztív zenét illeti.

Mert Vidnyánszky Attila rendező és a díszletet és jelmezeket "megálmodó" Alekszandr Belozub mindent elkövettek, hogy elemeljék a drámát a földtől. Aminek az lett a vége, hogy egy csúnyán megvilágított, szinte a primitívségig csupasz színpadon

kétségbeesetten tébláboló

jelmezes énekeseket, rosszabb esetben tömegesen éneklő statisztákat látunk. Egy pszichológiailag hiteles sorstragédiát hiteltelen - és érdektelen - környezetben. A szereplők egy része viszont még ebben a drámaellenes közegben is feltalálta magát. Remek volt Takács Tamara Buryjáné alakítása, és több mint élvezhető Gémes Katalin Karolkája vagy Bokor Jutta Bírónéja. S bár nem egészen értem, hogy mi indokolta Graham Sanders szerződtetését Laca szerepére - hiszen ennyire préselt tenorhang bizonyára akad felesleges a házban is -, de ezzel együtt, ha színészi játékban nem is nyújtott különösebben nagyot, nem lógott ki a sorból. Kiss B. Attila Steva szerepében már a felső kategóriát jelentette. Mind hangilag, mind játékban erős jelenlétet produkált. Igaz, az első felvonás mulatozós jelenetében hajlamos a túljátszásra, de a kissé túldimenzionált részegeskedő figuráért kárpótolt a második felvonás "családlátogatásával". A lelkiismeretével hadakozó, de a felelősség elől végül is megfutamodó Steva alakja, ha szerethetővé nem is válik, de ismerősnek mindenképpen ismerős. Marton Éva valódi hangi jelenlétére a második felvonásig várni kellett, s mivel a korábbi jelenet néhány mondata nem volt igazán meggyőző, komoly érdeklődés előzte meg a "jutalomjátékot". És nem is kellett csalódnunk. Második felvonásbeli nagyjelenete újra bizonyította, hogy még mindig - és joggal - világsztárral van dolgunk. S ha a voce már nem is makulátlan, egy-egy pillanatra olyan varázslatot tud kelteni, ami elfeledteti azerőszakosabb hangokat. Játéka meggyőző, a zene dramaturgiájával együtt élő. Határozott, kemény figurát teremt a Sekrestyésnéből, kihangsúlyozva a karakter magára kényszerített férfiszerepét. Erkölcsbíró, aki gyilkossá lesz. Nemcsak színészi játékban, hanem hangi képességeiben is igazi klasszissá nőtte ki magát Bátori Éva. Eddigi szerepeit tekintve mindig ott motoszkált az emberben a bizonytalanság. Jó-jó, csak... Nos, a "csak" megszűnt. Helyette itt áll és énekel, játszik, szeret és szenved,

pokolra száll

és felmagasztosul Jenufa alakjában. Mert akit a színpadon megformál, az már nem szerep, ami mögül kikandikál az énekesnő, hanem maga a hús-vér tragédia. Pontosan úgy, ahogy Janácek elképzelte. Bátori Éva ma legjobb formájában van. Mindent el tud(na) játszani. Hozzáteszem, a világ bármely operaházában! Éppen ezért kár, hogy a rendezőnek semmi valódi elképzelése nem volt vele. Az előadás nem teljesen mellékes szereplője a kórus. Tisztán énekelnek, pontosan lépnek be, de rendezői szemmel végiggondolatlan mozgatásuk, tömeges jelenlétük zsúfolttá teszi az amúgy üres színpadot. A zenei megvalósítás - mint mostanában a legtöbb operabemutató alkalmával - Kovács János kezében összpontosult. A zenekari hangzás kidolgozottsága, a hangszínek gazdagsága, a precíz játék és a temperamentumos, fegyelmezett előadás méltán aratott nagy sikert. Adott tehát egy sokszorosan bizonyított remekmű, néhány fantasztikus énekes, egy jól működő zenekar, és persze adott a csodálatos Andrássy úti épület. Már csak egy kreatív rendező és a csapata hiányzik.

- tépé -

Magyar Állami Operaház, már-cius 13.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”