mi a kotta?

Ördögi sugallatra

  • mi a kotta
  • 2020. november 15.

Zene

„Bizonyos nemesek pedig, kiknek szívében féktelenség s restség fészkelt, látván, hagy kényszerből el kell hagyniuk a megszokottat, ördögi sugallatra elvetették a király meggyőződését, és a korábbi élvezetekre adva ismét lelküket, fegyvert ragadtak ellene. S már pusztították is városait, majorságait irtották, fosztogatták birtokait, szolganépét gyilkolták, s hogy a többiről szót se ejtsek, már a királyt is bántalmazták. Mikor pedig nem akartak letérni eltévelyedett útjukról, s dühöngésük nem csillapult, a király bizakodván az örök erényben, seregének sokaságával elindult, hogy úrrá legyen az ellenség veszett dühén. Ezek e napokban éppen a köznyelven Veszprémnek mondott várost ostromolták, hogy ezt az ő gyalázatára fordítsák: ott tanyáztak le ugyanis, ahol a király szokott megszállni és tartózkodni, hogy könnyebben nyíljon út más erősségek elfoglalásához. Az isteni kegyelemtől vezérelt király rajtuk ütött; ezek hitükben, azok bizony csak a fegyverekben bizakodtak, s mindkét részről küzdöttek. Végül, hogy az ellenséget legyőzték, s részint leölték, részint foglyul ejtették és megkötözték, a győztes király híveivel hazavitte a győzelmi jeleket.”

Szent István király kis legendája még bőven az Árpád-házi királyok korában tömören így foglalta össze a harcokat, amelyeket az első magyar koronás uralkodónak hatalma elfogadtatásáért meg kellett vívnia. Ma már persze ezt a nagy összecsapást a régi és az új között döntően nem ilyesforma szövegekből, hanem – mit szépítsük a dolgot! – Bródy és Szörényi közös rockoperája, az István, a király révén ismerjük. Ez az agyoncsaphatatlan slágerdarab most felkerül az Operaház repertoárjára is: szimfonikus operaváltozat alakjában, Gyöngyösi Levente hangszerelésében és Szinetár Miklós rendezésében (Erkel Színház, október 17., hét óra).

Jövő hétfőn azután egy másik uralkodó, a Hegyi Király barlangja felé vehetjük majd az irányt, hiszen a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertjét Grieg I. Peer Gynt-szvitje nyitja majd, amelynek nyomában Vajda Gergely utóbb a II. szvit két közkedveltségű tételét, az Arab táncot és Solveig dalát is el fogja vezényelni (Zeneakadémia, október 19., fél nyolc). Mindezek után egy szokatlan párosítású, klarinétra és brácsára komponált kettősverseny vár reánk a balgán egy- vagy legfeljebb kétművesnek hitt Max Bruchtól, s a szünetet követően még Franck d-moll szimfóniáját is megkapjuk.

„Étonne-moi”, vagyis hökkents meg – ezt a tanácsot kapta pályafutása elején Jean Cocteau (képünkön) Gyagilevtől, a legendás balettimpresszáriótól, s az ifjú multitalentum olyannyira megfogadta ezt a biztatást, hogy immár jóval túl a halálán is egyre csak a hökkentésben utazik. Így tehát Veszedelmes Édenét, mely regényét akár Rettenetes gyerekek vagy Vásott kölykök címen is ismerhetjük, most balettoperaként találhatjuk a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál programján (Eiffel Műhelyház, október 16., nyolc óra). A rendhagyó mű zeneszerzője a Cocteau-hoz méltóan frappírozó irályú Philipp Glass, s az operaénekeseket és balett-táncosokat egyaránt színpadra vonultató produkció koreográfusa és rendezője Barta Dóra lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.