Ördögünk van (A Mester és Margarita)

  • Csáki Judit
  • 2005. április 14.

Zene

"Színpadi játék", legalábbis az alcíme szerint, drámát nem, legföljebb Bulgakov regényét lehet számon kérni rajta.
Nekem speciel mindegy; a nem túl számos "színpadi játék" közül, amelyet volt szerencsém látni e témában, ismét csak egy litván előadást őrzök az emlékezetemben: Oskaras Korsunovas rendezte, és túlnyomó része egy hatalmas kerek asztalon, körülötte, alatta és felette játszódott. Mágia volt az egész, kétségtelenül.

Szász János rendezése erőteljes filmes hatásokkal operál, egymástól elütő atmoszférájú terek kerülnek a figyelem középpontjába: van mit nézni bőven. Az "alapdíszlet" a moszkvai metró egyik állomása - a fölül virító M betűbe persze rögvest belelátni a W-t, azaz Wolandot. Az oszlopsort látni és a középső folyosót, meg elöl a négy, összefröccsöntött piros műanyag ülést (ez virtigli magyar, bele is dobban a szívünk). Khell Zsolt remek munkát végzett; ez a metróállomás mindenre jó, még arra is, hogy erős kontrasztot képezzen Poncius Pilátus trópusi-világos birodalmával. Sikerült viszonylag simán beledolgozni az egészbe a videót, illeszkednek a "külsők", a kivilágított

Lágymányosi híd meg az Örömóda

németül. Mindez föltehetően arra hivatott utalni, hogy a mágia - fekete vagy fehér - nem ismer határokat, országhatárokat a legkevésbé: mindenütt otthon van.

Rendezői koncepciónak is rendben van egyébként (legföljebb sok apróság-nagyobbság takarja), hogy Woland és Pilátus "birodalma" összeér, összesimul. Amiként a moszkvai metró a budapesti híddal. Woland gonosz üzelmei a Pilátus-Jézus meccsel. A Mester és Margarita keserves szerelme a szegény Hontalan diliházi nyomorával. Minden mindennel, mondom. Bukósisakos fegyveresek hozzák el az igazság országát, akárhová is.

A nagyszabású produkcióban rengeteg szereplő mozog. Horváth Csaba koreográfiája több mint látványszervező elem: rend a rendetlenségben; nekem különösen az tetszett, ahogyan a rendes lépcsőn úgy közlekedtek a színészek, mintha mozgólépcsőn haladnának - külön szórakozás, hogy ez kinek hogy sikerül, van, akinek hátrafelé is, tökéletesen.

A regénynek vannak bizonyos kulcsmomentumai, köztük egy, amely kivált színháziatlan: amikor Berlioz fejét levágja a villamos. Kihagyni nem lehet, igaziból megcsinálni még kevésbé. Itt a videón erős reflektorfényt láttunk, majd egy szatyorból előkerült a Garas Dezsőére eléggé hasonlító Berlioz-fej. Megjárja.

A másik ilyen pillanat a varieté-előadás; nagyon el tudom képzelni, hogyan festene Szász János filmjében az a jelenet, amikor a fölkapkodott ruhák szépen leolvadnak az emberekről, és ott áll mind bugyiban. Itt szépen elmesélték - értem én.

A harmadik ilyen a Woland estélye - a darabban amúgy eléggé későn fölbukkanó Margaritát, ugyebár, röptetik az eseményre; ez, mondjuk, rendben volt. Mint ahogy rendben volt Jézus keresztre feszítése isÉ

A Nemzeti Színház hatalmas társulatának ezúttal főként a krémje vonul föl az előadásban. Nekem éppen kedvemre van, ha múló epizódszerepekben olyan színészek tűnnek föl és el a színpadon, mint Hollósi Frigyes, Spindler Béla. Az ellen sincsen kifogásom, hogy sors- és emberábrázolásra képes művészeknek olykor csak imázsfelmutatás jut, mint például Benedek Miklósnak Pilátus szerepében, hiszen nagyon nem mindegy, milyen formátumú személyiség áll egy-egy embléma mögött; ráadásul az is előfordul, hogy valakinek hosszú idő óta egy ilyen alakítás a legjobbja, erre Szarvas József Jézusa példa. De hogy színészi szemszögből nézve ezek a szerepek nem éppen boldogságképző,

elégedettségfokozó ajzószerek,

azt azért látni. Kicsivel több jut a Hontalant játszó Rátóti Zoltánnak - kár, hogy a Bulgakov-regénynek az a vonulata, amely ennek a figurának "ágyazna meg", háttérbe szorul.

Szabó Márta tehetségének természetéről más színházban volt módunk meggyőződni - Margaritaként az odaadását, a fegyelmét és önfegyelmét lehet dicsérni. László Zsolt Mesterébe ugyanis elég nehéz szerelmesnek lenni, hiszen az egyik jelenetben például Margaritának háttal üldögél, szúrósan szemléli a saját kezét - tán azt, amellyel a Pilátus-regényt írta -, és nagyon szereti magát. Másra nem figyel.

Woland segédszemélyzete villódzó, élénk bagázs - mellesleg Benedek Mari jelmezeinek világa is itt a leglátványosabb, noha a majd' ötven évet átfogó női ruhák is mind találnak, a Behemótot játszó Csankó Zoltán harisnyanadrágjára, szőrmekabátjára már szavunk sincs. Mertz Tibor ugrásra kész Azazellója, Gazsó György hiperaktív Korovjovja és Szalay Mariann méla-sejtelmes Hellája is jó. Itt muszáj közbevetni, hogy a Nemzeti kivételes technikájának vannak szemmel látható veszélyei, s ha ezeken nem sikerül hamarost úrrá lenni, hát "leszalámizódik" a társulat. Ezúttal a Wolandot játszó Blaskó Péter bal, Szalay Mariann jobb kezét fedte (amúgy ügyesen álcázott) gipsz vagy sín; igen érdekes lett az a jelenet, melyben Blaskó véres jobb kezét Szalay az ő ép bal kezével törölte megÉ

Woland - övé ez az este. Blaskó lépteit megnyújtja a vastag talpú cipő, lényét baljóssá színezi a napszemüveg; van Wolandhoz cinikus-gunyoros hangja, dallamos beszéde - és még az ördög szolgája, az is megvan. Blaskó Péter derűs, lezser, ugyanakkor pengeéles Wolandot játszik; az ő érdeme, hogy a sok jó részletből, széthúzó töredékből mégiscsak feldereng a szerző: Bulgakov.

Nemzeti Színház, április 1.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.