Lemez

Egyedül is megy

Paul Banks: Banks

Zene

Az Interpol frontembere, Paul Banks (2011-ben készült interjúnk itt olvasható) mindig is elutasította a Joy Division-vádakat, és sűrűn hajtogatta, hogy ő igazából hiphoparc. Éppen ezért számítottak sokan arra, hogy szólómunkáiban majd kirándulást tesz a rap világába, és noha egyszer már csinált egy J Dilla-feldolgozást, valamint besegített El-P-nek is egy kicsit, azért mégis az Evilben, az Interpol talán legismertebb számában hallható, rappelésszerű énekkel került a legközelebb a hiphophoz. 2009-es, Julian Plenti néven kiadott első szólóalbuma Interpol-közeli territóriumon maradt, és ugyanez a helyzet a most kiadott Banksszel is (amire kisebbfajta árnyékot vet, hogy szinte egyszerre jelenik meg a legendás anyazenekar debütalbuma, a Turn On The Bright Lights jubileumi kiadásával).


 

Azért a nyitó The Base-ben egész érdekes elektronikus alapok szólnak, és akár az év egyik legjobb dala is lehetne, ha nem vetnék vissza a feleslegesen beszúrt, nyavalygós középrészek. Az ezt követő három számot, különösen a slágergyanús Young Againt gazdag hangszerelés és egész komoly popérzékenység jellemzi, utánuk viszont elfogy a szusz a Lisbon című instrumentális tételben. Következik két kevésbé izgalmas darab, aztán jön az album legkevésbé indokolt dala, az Another Chance, ami egyrészt zeneileg túl sokat próbál vállalni, másrészt ennek sincs szövege, leszámítva egy idegtépő beszédhangot. Azért, hogy aztán mégse legyünk csalódottak, a bombasztikus hangzású, szövegében 9/11-et érintő No Mistakesnek mondhatunk köszönetet, a záró Summertime Is Coming pedig akár már az előhangja is lehet a következő Interpol-albumnak. Lemezének hibáival együtt Paul Banks ezennel végleg bebizonyította, hogy szólóban is számolni kell vele, és ha belegondolunk, hogy egyes rocktörténeti nagyságok (hogy csak egy példát mondjunk: Mick Jagger) a zenekaruk nélkül soha nem vitték igazán semmire, akkor ez egészen nagy szó.

Matador/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."