Lemez

Pozvakowski: Seven-peopleleft

  • V. Á.
  • 2013. január 13.

Zene

A Győrből több mint tíz éve indult Pozvakowski gyakorlatilag az első olyan magyar zenekar volt az első néhány kiadványa idején - a Sinus 2002-ben, míg a Transistor 2004-ben jelent meg -, amit posztrocknak aposztrofáltak, hiszen a két kislemez megjelenése gyakorlatilag egybeesett azokkal az évekkel, amikor külföldön már vadul dübörgött a trend, Magyarországra pedig épphogy kezdett begyűrűzni.

Habár a zenekar tagjai minden erejükkel próbálták lerázni magukról ezt az általuk teljesen feleslegesnek talált skatulyát, és zeneileg is igyekeztek kitörni a műfaj szűkre szabott határai közül, mostanáig nem sikerült elérniük, hogy a hazai közönség ne posztrockzenekarként emlegesse őket.

Pedig a hosszas viszontagságok után megjelent Sevenpeopleleft ismét egy újabb, igencsak nagy lépés afelé, hogy a Pozvakowskiról végre egyszer és mindenkorra leolvadjon a műfaji burok. Az előző nagylemezzel (Microtron, 2007) összevetve egyértelműen beszigorodott a zenekar. Ugyan a Man Or Astro-man?-rajongó Darvas Ádám jellegzetes gitárkezelését most is néhány másodperc után fel lehet ismerni, és a repetitív témákra építő, hosszúra nyújtott, instrumentális dalszerkezetek is maradtak, a végeredmény mégsem idézi a posztrock szokásos kliséit, hanem inkább egy olyasféle anyagot hallunk, mintha a Converge vagy a Botch tagjai mentek volna le egy nyomasztó, téli délutánon jammelni a próbaterembe. A csilingelő, agyoneffektezett leállások jószerivel teljesen eltűntek, helyette disszonáns, matekozós őrléseket, valamint váratlan váltásokat hallunk, és a megszólalás sem barátságos, hanem inkább olyasfajta kíméletlenség jellemzi, mint amilyet egy igen másnapos és mizantróp Jack Endino hegesztene össze, ha különösen rossz napja van. Aligha érthetetlen hát, hogy a szakma korábban Pozvakowski-párti halmaza egyértelmű fanyalgással fogadta a Sevenpeopleleftet - számomra viszont ez a zenekar eddigi legszeretnivalóbb lemeze.

Szerzői kiadás, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.