mi a kotta?

Pluszok

  • mi a kotta
  • 2015. július 12.

Zene

„Caesar haladéktalanul Pharnakész ellen vezette háromlégiónyi haderejét, Zéla város közelében leverte Pharnakészt, és kiűzte Pontoszból. Mikor Caesar barátjának, Amatiusnak Rómába küldött levelében leírta, hogy milyen gyors és teljes győzelmet aratott, ezt a három szót használta: „Jöttem, láttam, győztem.” Mivel azonban latinul – veni, vidi, vici – mindhárom szó azonos betűvel kezdődik, és azonosan is végződik, a rövid szöveg még meggyőzőbben hangzik.” Így meséli Julius Caesar nevezetes szállóigéjének eredetét Plutarkhosz, s a pontoszi uralkodó, akit tehát meglátni és legyőzni mindössze egyetlen pillanat műve volt a római dictator számára, nem csupán a történeti munkákban, de az operavilágban is elénk bukkanhat. Mozart Mitridatéjában a címszereplő ármánykodó fiaként találjuk II. Pharnakészt-Farnacét, Antonio Vivaldi (képünkön) 1727-es operájának viszont egyenesen ő a címszereplője. Ez utóbbi művet, azaz a Farnacét mutatja be pénteken az operaház: a színház történetének legelső Vivaldi-produkciója gyanánt, az avatott régizenés szakember, Németh Pál zenei irányítása alatt, Anger Ferenc rendezésében, egy jeles katalán kontratenor, Xavier Sabata főszereplésével (június 12., hét óra).

Bár az operaházi évad lassan kiszalad alólunk, azért ezekben a napokban még inkább az operabőség kellemes zavara vár reánk, elvégre épp most indul a Budapesti Wagner-napok és a Miskolci Operafesztivál idei sorozata. A Müpa wagneriánus ünnepe csütörtökön A Rajna kincsével nyit majd, értelemszerűen Fischer Ádám vezényletével, Hartmut Schörghofer sikerült rendezésében (Nemzeti Hangversenyterem, június 11., hat óra). Vasárnap estig azután lefut a teljes Ring-tetralógia, s mi hozzáláthatunk az izgatott várakozáshoz, hiszen már közelít is hozzánk az ez évi új bemutató, Kovalik Balázs Hollandi-rendezése. Miskolcon pedig a Bartók Plusz fesztivál első estéjén egy Andersen-mese nyomán írt kortárs „rekviem-dráma”, Fekete Gyula Egy anya története című operája jut majd a közönség elé a Budapesti Operettszínház produkciójában, Zsótér Sándor rendezésében (Miskolci Nemzeti Színház, június 12., nyolc óra).

A hétvége egyebekben a Budapesti Fesztiválzenekaré, hiszen Haydn–Mozart Plusz fantázianevű népszerű sorozatuk keretében négy koncerten is felhangzik majd az idei széria záró programja, az oly inspiráló első vendég karmester, Takács-Nagy Gábor irányítása alatt (Zeneakadémia, június 11. és 12., háromnegyed nyolc, 13. és 14., fél négy). S Fischer Iván együttese készül még egy nagy és nemes dobásra ezekben a napokban: a TérTáncKoncert elnevezésű eseményre a Hősök terén (június 18., hét óra). Mendelssohn Szentivánéji álom című művének részleteire táncolnak majd itt nehéz körülmények között élő gyermekek az ország minden tájáról, Fischer Iván e felhívásának szellemében: „Arra kérlek Titeket, minden csoportban vegyenek részt roma és nem roma fiatalok! Szóljon ez az esemény arról, hogy együtt élünk, elfogadjuk egymást!”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.