Potyautasok – A popzene 10 nagy léhűtője

  • - minek -
  • - greff -
  • 2013. augusztus 5.

Zene

Egy sikeres zenekar olyan, mint egy utasszállító hajó: elférnek benne a teljesen haszontalan elemek is. Összeállításunkban tíz ilyen díszpéldányt mutatunk be a brit droghuszártól a húsklopfolós magyar ikonig.

Bez (Happy Mondays, Black Grape)

false

Bez (eredetileg Mark Berry) sosem hazudott a színpadon. Mindig is azt nyújtotta, amihez igazán értett: táncos volt, ami az acid house hullám tetőzésekor, a Madchester-korszakban, a gitárzenéből, hiphopalapokból és némi elektronikából összerakott zenék virágkorában már több volt, mint merő színpadi látványelem. Bez egy életforma, no meg a szerelem második nyarának (1988–89) jelképe, élő emblémája lett. Ahogy csörgőkkel a kezében, kicsit bizarr koreográfia szerint, de teljes beleéléssel vonaglott a színpadon és a Happy Mondays-klipekben (néha szemmel is jól láthatóan betépve), az minimum katartikusnak hatott. Még ha „amúgy” nem is tett hozzá sokat a zenekar produkciójához – amit a mindig rosszmájú angol zenei sajtó soha nem is felejtett el az orra alá dörgölni. Mi több, idővel már magát a jelenséget (az együttesük zenei produkciójához csupán elhanyagolható mértékben hozzájáruló „zenészek” kategóriáját) sem átallották Bezről elnevezni!

Bobby Farrell (Boney M.)

false

 

Fotó: Erwin Winkelman


Az arubai származású, kamaszkorában Norvégiába, onnan Hollandiába, majd Németországba költöző Farrell dj-ként kereste kenyerét, amikor felfigyelt rá Frank Farian stúdiómágus/diszkóproducer, és bevette a Boney M.-be. A zenekar híres slágerein azonban nem az ő hangját lehet hallani: a férfivokálokat maga Farian énekelte fel. Farrelnek tehát nem is akadt más dolga, mint hogy lemezborítókon feszítsen vagy tévéfelvételeken tátogjon – no és persze táncoljon, elvégre már csak a kellő erotikus feszültség megteremtéséhez is szükség volt egy egzotikus, vonzó férfiállatra a három énekesnő mellé. Ez a funkciója az évek során nem is változott – dacára annak, hogy idővel már nem is Farian, hanem egy új háttértag énekhangjára kellett tátognia. A 2010 végén Szentpéterváron (egy fellépés után, szállodai szobájában, szívrohamban) elhunyt Bobby amúgy nem az egyetlen tátogó a zenekarban – a női szólamokat is csak ketten énekelték fel, a harmadik vokalista (Maizie Williams) nem sokat tett hozzá a felvételekhez. Más kérdés, hogy az élő fellépéseken bizony Bobbynak és Maizie-nek is be kellett vetnie kissé szegényes vokális arzenálját.

Andy Fletcher (Depeche Mode)

false

A poptörténet leghíresebb potyautasa. Fletcheren mindenki szereti a nyelvét köszörülni (mi is, például itt), és ez nem véletlen: a Depeche Mode végül is már vagy három évtizede a világ egyik legsikeresebb popzenekara, túl számos hullámhegyen és -völgyön, s míg Martin, Dave (és korábban Alan) mindig is sokat tett azért, hogy a levegőben tartsa a banda gépét, addig a jó Fletch ezekben az évtizedekben, ha a kreatív oldalt nézzük, gyakorlatilag dologtalanul ücsörgött a turistaosztályon, és számolta a milliókat, miközben talán ő maga sem értette, hogyan tarthat egy úgynevezett zenész számára, aki legföljebb a szintetizátor ki- és bekapcsolásához ért, ennyire sokáig az utazás.

Joel Gion (The Brian Jonestown Massacre)

false

Aki látta a világ egyik legjobb (de könnyen lehet, hogy a legjobb) zenés dokumentumfilmjét, a Dig!-et, biztos emlékszik a diszkréten csimpánzszerű megjelenésével kitűnő Joel Gionra, aki mintha permanensen be lenne tépve, és mintegy a napsütést próbálja odacsempészni Anton Newcombe, a Brian Jonestown Massacre súlyosan kontakthibás, heroinhabzsoló vezérének sanyarú életébe. Hogy ne tűnjön tökéletes léhűtőnek, Gion olykor meg-megrázza egyik-másik csörgőjét, arra viszont nagyon figyel, hogy ezen túl semmiféle alkotó-, illetve egyéb munkát ne végezzen. Igaza van: így is immár két évtizede tagja a kultikus pszichedelikus rockzenekarnak, sőt még a BJMassacre egyik lemezének borítóján is az ő szétcsúszott vonásaiban gyönyörködhetünk.

Menczel Gábor (Bonanza Banzai)

false

Az odáig megvan, hogy a magyar Depeche Mode-ban Kovács Ákos írta a szövegeket és az énekdallamokat, Hauber Zsolt pedig a zenei alapokat gyártotta. De mit csinált akkor Menczel Gábor (képünkön középen)? A fekete bőrdzseki mondjuk kétségtelenül jól állt rajta, és azt sem vitatnánk, hogy igen klassz volt a frizurája is.

Bob Nastanovich (Pavement)

false

A magyar származású (anti)zenész (középen) eredetileg azért került az amerikai indie-rockot a 90-es években jócskán meghatározó zenekarba, hogy a koncerteken valahogy a helyes tempókban tartsa a Pavement masszívan alkoholista dobosát. Aztán a zenekarnak új, megbízható dobosa lett, a lovakért rajongó Bob mégis maradt, hogy afféle kajabáló-ugrándozó-csapkodó bohócként szórakoztassa a koncertek közönségét, még inkább pedig alighanem azért, hogy legyen valaki, aki oldani tudja a feszültséget a Pavement két főfigurája, az egymásért nemigen lelkesedő Stephen Malkmus és Scott Kannberg között.

Maxim Reality (The Prodigy)

false

Kis kivétel a teljes semmittevők listáján – elvégre Maximnak néhány száma azért akad a Prodigy repertoárjában. Hogy mást ne mondjunk, az ő reszelős hangján csendülnek fel a Poison halhatatlan sorai (ám a Music From The Jilted Generationről más sem…), no meg a Fat Of The Land egyik legnagyobb slágere, a Breathe pár strófája – igaz, például a következő lemezen Howlett zenekarvezető már nem adott neki munkát. Ez azonban mit sem változtat a tényeken: a zenekar élő fellépésein a kétségtelenül ikonikus jelenségnek ható Maxim Reality javarészt tébolyult zombimozgással kompenzált semmittevéssel tüntet a színpadon, bekapcsolt, nem puszta hadonászásra való mikrofont pedig – nyilván merő óvatosságból – csak ritkán kap a kezébe.

Paul Rutherford (Frankie Goes To Hollywood)

false

A liverpooli Frankie Goes To Hollywood környékbeli, no name punk/posztpunk zenekarok romjain alakult meg – innen jött Paul Rutherford, a FGTH bajszos (és nyíltan meleg) ikonja is (képünk bal szélén), ám zenészi előéletére a későbbiekben már nem kellett bazíroznia. Munkaköri leírása szerint háttérvokalista, táncos és alkalmi billentyűs volt – a zenészi semmittevés pontos leírása. Mindez azonban nem változtat a dolgokon: a csapat Rutherford nélkül nem lett volna az soha, amivé vált – Holly Johnson mellett ő volt a banda arca, még ha hangját nem is lehetett hallani. Ehhez képest már legendás tetoválása (karján a kőr ász) és mellbimbópiercingje is előremutatónak számított.

Steve – Ganxsta Zolee és a Kartel

false

Azért kaphatott szerepet a Kartel legsikeresebb éveiben, mert már a Sex Action/Action-időkben is megbízhatóan fuvarozta a fellépésekre Zolit és a bandát. A képünkön balról a második figura rappelni egyáltalán nem tudott: már az is fülsértően borzalmasan hangzik, amikor csak egy-egy szót kellett kimondania (például ebben a romantikus klasszikusban), így nem is erőltette a dolgot sem ő, sem a főnöke. A focistafrizurát viszont lehet, hogy ő vezette be a magyar hiphopba.

Schuster Lóri (P. Mobil)

false

Magyar viszonylatban kétségtelenül Schuster találta fel a zenei produkcióhoz egy dekát hozzá nem tevő ceremóniamester figuráját. A legendák szerint már a legendás 1973-as diósgyőri popfesztiválon is egy húsklopfolóval diktálta a tempót zenészeinek. A későbbiekben is egyszerre volt a színpadi koreográfiát meghatározó konferanszié, szövegíró, élő tapsgép és az általa vizuális karónak nevezett látványelemek kezelője – kellő öniróniával adta saját zenekar-vezetői önmagát a Kopaszkutya című 1980-as filmben is. A néhai rocklegenda későbbi, rendszerváltás utáni közéleti szerepe finoman szólva is megosztó jellegű. Annyi biztos, hogy karizmatikus Frankenstein-figuraként azóta is sikerrel használja többször újraélesztett, javarészt emlékeiből élő veteránzenekarát saját szélsőjobboldali mozgalmárkodásának merő biodíszleteként.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.