Koncert

Puccini: Lidércek – Krizantémok

  • (ba)
  • 2019. május 4.

Zene

Puccini pályakezdő operájáért megkapta ugyan a wagneriánus jelzőt mint züllöttsége bizonyítékát, de az üde, sőt hamvas mű ma főleg puccinisnak tűnik. Nemcsak a hangjára talált rá hamar a komponista, de olyan merész megoldásra is vállalkozott, mint a középső, Intermezzónak hívott kis felvonásban egy narrátor szerepeltetése (az előadáson hangfelvételről, iskolás deklamációval, de magyarul feliratozva). A háromszereplős Lidércekben moldovai születésű szoprán (Olga Busuioc), uruguayi tenor (Carlo Ventre) és szibériai bariton (Roman Burgyenko) énekelte a lányt, a vőlegényét és a lány apját. Első megszólalásuk nyomban igazolta világutazó karrierjüket, furcsa módon a második nem, de ez mindhármuknál átmeneti bizonytalankodás maradt, szólóban igen jól teljesítettek, tercettben pedig kimondottan ünnepi érzés volt hallgatni őket. Áriáikhoz a szerepformálás énekhangon kívüli eszközeire is szükségük lett volna, e téren a szoprán kicsivel jobban teljesített partnereinél.

A Pannon Filharmonikusok együttese lelkesen és lelkiismeretesen, igen jó színvonalon követte az impulzív Alberto Veronesi irányítását. A karmester munkáján érződött, hogy számára Puccini hazai pálya, emellett a nézőtéri taps élénkítésére, illetve leintésére is vállalkozott. A debreceni Kodály Kórus robbanékony, friss éneklése erősítette a produkciót.

A „félig szcenírozott” operát
Káel Csaba rendezte, a szcenírozásnak azt a felét alkalmazta, amelyet általános operás manírgyűjteménynek szokás nevezni – ezzel különösen a profi táncosok (lidércek) közt tébláboló testes tenor járt rosszul. A Pécsi Balett koreográfiájához nincs bátorságunk hozzászólni, de lehet, hogy az általános kar- és kézrázás mint színpadi jelzés (az opera végén e ragály átterjedt a kórusra, majd a Krizantémok táncelőadására is) nem a leg­stabilabb érték.

Müpa, március 31.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.