Koncert

Puccini: Lidércek – Krizantémok

  • (ba)
  • 2019. május 4.

Zene

Puccini pályakezdő operájáért megkapta ugyan a wagneriánus jelzőt mint züllöttsége bizonyítékát, de az üde, sőt hamvas mű ma főleg puccinisnak tűnik. Nemcsak a hangjára talált rá hamar a komponista, de olyan merész megoldásra is vállalkozott, mint a középső, Intermezzónak hívott kis felvonásban egy narrátor szerepeltetése (az előadáson hangfelvételről, iskolás deklamációval, de magyarul feliratozva). A háromszereplős Lidércekben moldovai születésű szoprán (Olga Busuioc), uruguayi tenor (Carlo Ventre) és szibériai bariton (Roman Burgyenko) énekelte a lányt, a vőlegényét és a lány apját. Első megszólalásuk nyomban igazolta világutazó karrierjüket, furcsa módon a második nem, de ez mindhármuknál átmeneti bizonytalankodás maradt, szólóban igen jól teljesítettek, tercettben pedig kimondottan ünnepi érzés volt hallgatni őket. Áriáikhoz a szerepformálás énekhangon kívüli eszközeire is szükségük lett volna, e téren a szoprán kicsivel jobban teljesített partnereinél.

A Pannon Filharmonikusok együttese lelkesen és lelkiismeretesen, igen jó színvonalon követte az impulzív Alberto Veronesi irányítását. A karmester munkáján érződött, hogy számára Puccini hazai pálya, emellett a nézőtéri taps élénkítésére, illetve leintésére is vállalkozott. A debreceni Kodály Kórus robbanékony, friss éneklése erősítette a produkciót.

A „félig szcenírozott” operát
Káel Csaba rendezte, a szcenírozásnak azt a felét alkalmazta, amelyet általános operás manírgyűjteménynek szokás nevezni – ezzel különösen a profi táncosok (lidércek) közt tébláboló testes tenor járt rosszul. A Pécsi Balett koreográfiájához nincs bátorságunk hozzászólni, de lehet, hogy az általános kar- és kézrázás mint színpadi jelzés (az opera végén e ragály átterjedt a kórusra, majd a Krizantémok táncelőadására is) nem a leg­stabilabb érték.

Müpa, március 31.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.