Koncert

Puccini: Lidércek – Krizantémok

  • (ba)
  • 2019. május 4.

Zene

Puccini pályakezdő operájáért megkapta ugyan a wagneriánus jelzőt mint züllöttsége bizonyítékát, de az üde, sőt hamvas mű ma főleg puccinisnak tűnik. Nemcsak a hangjára talált rá hamar a komponista, de olyan merész megoldásra is vállalkozott, mint a középső, Intermezzónak hívott kis felvonásban egy narrátor szerepeltetése (az előadáson hangfelvételről, iskolás deklamációval, de magyarul feliratozva). A háromszereplős Lidércekben moldovai születésű szoprán (Olga Busuioc), uruguayi tenor (Carlo Ventre) és szibériai bariton (Roman Burgyenko) énekelte a lányt, a vőlegényét és a lány apját. Első megszólalásuk nyomban igazolta világutazó karrierjüket, furcsa módon a második nem, de ez mindhármuknál átmeneti bizonytalankodás maradt, szólóban igen jól teljesítettek, tercettben pedig kimondottan ünnepi érzés volt hallgatni őket. Áriáikhoz a szerepformálás énekhangon kívüli eszközeire is szükségük lett volna, e téren a szoprán kicsivel jobban teljesített partnereinél.

A Pannon Filharmonikusok együttese lelkesen és lelkiismeretesen, igen jó színvonalon követte az impulzív Alberto Veronesi irányítását. A karmester munkáján érződött, hogy számára Puccini hazai pálya, emellett a nézőtéri taps élénkítésére, illetve leintésére is vállalkozott. A debreceni Kodály Kórus robbanékony, friss éneklése erősítette a produkciót.

A „félig szcenírozott” operát
Káel Csaba rendezte, a szcenírozásnak azt a felét alkalmazta, amelyet általános operás manírgyűjteménynek szokás nevezni – ezzel különösen a profi táncosok (lidércek) közt tébláboló testes tenor járt rosszul. A Pécsi Balett koreográfiájához nincs bátorságunk hozzászólni, de lehet, hogy az általános kar- és kézrázás mint színpadi jelzés (az opera végén e ragály átterjedt a kórusra, majd a Krizantémok táncelőadására is) nem a leg­stabilabb érték.

Müpa, március 31.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.