Koncert

Puccini: Lidércek – Krizantémok

  • (ba)
  • 2019. május 4.

Zene

Puccini pályakezdő operájáért megkapta ugyan a wagneriánus jelzőt mint züllöttsége bizonyítékát, de az üde, sőt hamvas mű ma főleg puccinisnak tűnik. Nemcsak a hangjára talált rá hamar a komponista, de olyan merész megoldásra is vállalkozott, mint a középső, Intermezzónak hívott kis felvonásban egy narrátor szerepeltetése (az előadáson hangfelvételről, iskolás deklamációval, de magyarul feliratozva). A háromszereplős Lidércekben moldovai születésű szoprán (Olga Busuioc), uruguayi tenor (Carlo Ventre) és szibériai bariton (Roman Burgyenko) énekelte a lányt, a vőlegényét és a lány apját. Első megszólalásuk nyomban igazolta világutazó karrierjüket, furcsa módon a második nem, de ez mindhármuknál átmeneti bizonytalankodás maradt, szólóban igen jól teljesítettek, tercettben pedig kimondottan ünnepi érzés volt hallgatni őket. Áriáikhoz a szerepformálás énekhangon kívüli eszközeire is szükségük lett volna, e téren a szoprán kicsivel jobban teljesített partnereinél.

A Pannon Filharmonikusok együttese lelkesen és lelkiismeretesen, igen jó színvonalon követte az impulzív Alberto Veronesi irányítását. A karmester munkáján érződött, hogy számára Puccini hazai pálya, emellett a nézőtéri taps élénkítésére, illetve leintésére is vállalkozott. A debreceni Kodály Kórus robbanékony, friss éneklése erősítette a produkciót.

A „félig szcenírozott” operát
Káel Csaba rendezte, a szcenírozásnak azt a felét alkalmazta, amelyet általános operás manírgyűjteménynek szokás nevezni – ezzel különösen a profi táncosok (lidércek) közt tébláboló testes tenor járt rosszul. A Pécsi Balett koreográfiájához nincs bátorságunk hozzászólni, de lehet, hogy az általános kar- és kézrázás mint színpadi jelzés (az opera végén e ragály átterjedt a kórusra, majd a Krizantémok táncelőadására is) nem a leg­stabilabb érték.

Müpa, március 31.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.